Ga naar inhoud

Waarom wordt er op P2P netwerken geen boeken uitgewisseld?

Geplaatst:

GuiCli

Naar aanleiding van het draadje 'verborgen kenmerken aan tekstbestand toevoegen' post ik het volgende:

Via P2P wordt heel veel geruild wat niet mag omdat er auteursrecht op zit: software, films en muziek. Maar ik zie heel weinig boeken. Geen boeken uit de top tien, geen informatica handboeken, ook niet oude romans waar auteursrecht op zit maar die al lang niet meer verkrijgbaar zijn in de handel.

Hoe komt dit?

Mogelijke antwoorden:

• Mensen zijn al jaren lang beken met het fenomeen auteursrecht op boeken. Daarom respecteren zij dat recht beter.
  • Het scannen en OCR-en van boeken is te ingewikkeld/duurt te lang.
  • Mensen zijn nog altijd niet gewend om boeken te lezen op het scherm, daarom kopen zij liever een boek.
  • In een boek kun je veel makkelijker aantekeningen maken.
  • P2P gebruikers lezen niet (zelfs geen computerhandboeken).
  • ...

Graag hoor ik jullie suggesties.

GuiCli

P.S. Voor alle duidelijkheid, het is niet zo dat ik met dit bericht het illegaal uitwisselen van tekstbestanden wil aanmoedigen, ik ben gewoon benieuwd waarom het tot nog toe niet gebeurt.

P.P.S. Ik heb dit hier expres gepost i.p.v. bij innovatie en intellectueel eigendom, omdat deze post hier volgens mij het beste past. Zo niet, hoor ik het graag.

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Featured Replies

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Ik denk dat het gewoon te maken heeft met de praktische kant, kan me niet voorstellen dat iemand wel (morele) bezwaren heeft tegen het kopieren van een boek, maar met software, films en muziek geen probleem ziet.

Overigens IS het ook niet zo praktisch. Allereerst moet je het digitaliseren (scannen, OCR, etc) wat gewoon heel erg veel handwerk is (per pagina). Ik heb wel eens copien gezien van e-books trouwens.

Daarnaast, een roman lees je denk ik niet achter je pc maar eerder in een strandstoel met een goed glas wijn. Wellicht is van het scherm lezen wel geschikt in het vliegtuig als je toch een laptop bij je hebt.

Geplaatst:

GuiCli

• Auteur

Benm, je hebt gelijk, dit past inderdaad beter in Off-topic. Sorry.

Daarnaast, een roman lees je denk ik niet achter je pc maar eerder in een strandstoel met een goed glas wijn. Wellicht is van het scherm lezen wel geschikt in het vliegtuig als je toch een laptop bij je hebt.

Ik ben een grote fan van mijn PDA, en ik heb daar genoeg lectuur op om een lange treinreis mee door te komen.

Is het wel zo veel werk om een boek te scannen? Als ik zie wat sommige mensen op internet plaatsen denk ik dat velen veel tijd over hebben...

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Geplaatst:

WelleKe

Het grootste probleem is toch de tijd die erin gaat zitten. Die OCR scanners worden wel beter maar hoe vaak heb ik niet gezien dat ik een document scan en vervolgens nog alles kan gaan nalopen om te kijken of er geen rare zinnen in staan. Ik moet er niet aan denken als ik dat zou moeten doen met een boek van 200 + pagina's :S

Digitale bestanden zijn zo te kopieëren en daardoor is de drempel veel en veel lager. Dus ik sluit me helemaal bij BenM aan.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Ik heb al wel meerdere boeken gedownload, via KaZaa toen nog. Gewoon worddoc's of als pdf. Alle Harry Potters (drie ervan gelezen, toen was ik té verveeld), wat leerboeken en zelfs wat romans. Ik kan niet zveel boeiends vinden, anders zou ik zeker meer downloaden.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.