• 0

Emigreren naar curacao en werken vanuit buitenland

Beste forumleden,

 

Ik ben eigenaar van een internet bedrijf in Nederland, we werken voornamelijk op basis van eigen concepten.

Inkomsten worden gehaald uit voornamelijk online diensten en affiliate marketing. Niet alleen in Nederland wordt er verdient aan particulieren maar ook in het buitenland.

 

Natuurlijk zoek je als bedrijf naar de fiscale mogelijkheden die het net even allemaal wat gunstiger maken. Ga je zoeken kom je al snel allerlei structuren tegen met trust kantoren waar in verhouding amper iets voor betaald hoef te worden. Feit is gewoon dat wanneer het bestuur zich in Nederland bevindt diegene in Nederland belastingplichtig is. Nou zijn er natuurlijk een heleboel constructies met royalties etc, maar dit is vrij ingewikkeld en duur om goed op te zetten.

 

Een van onze collega's is bereid in het buitenland te gaan wonen (curacao) waar het mogelijk is een E-zone N.V te hebben met SPF.

 

Mijn vragen zijn:

1) Is het mogelijk om in Curacao te gaan wonen (fiscaal emigreren) en een E-zone N.V. te hebben als directeur zijnde en te genieten van het lage belasting tarief. (Ja servers etc worden dan ook verhuist).

2) Stel diegene schrijft zich uit in Nederland, en gaat rondreizen maar heeft een bedrijf en officiële woonplaats in Curacao, moet diegene dan ook 6 maanden in curacao aanwezig zijn of komt dat minder nauw? (in Nederland moet je 6+ maanden in het buitenland zijn, en daar ook het centrum van je leven hebben).

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

2) Stel diegene schrijft zich uit in Nederland, en gaat rondreizen maar heeft een bedrijf en officiële woonplaats in Curacao, moet diegene dan ook 6 maanden in curacao aanwezig zijn of komt dat minder nauw? (in Nederland moet je 6+ maanden in het buitenland zijn, en daar ook het centrum van je leven hebben).

 

Uit rechterlijke uitspraken kan je concluderen (althans dat is de conclusie die ik getrokken heb) dat je als bestuurder toch echt (fysiek) de werkelijke leiding vanuit een zetel buiten NL moet hebben, om als een in het buitenland gevestigd bedrijf aangemerkt te worden.

Dus als dat zo is, dan zou dit volgens mij wél moeten kunnen.

 

Het is dus niet een kwestie van 5, 6 of 7 maanden en dergelijke. Maar om een 'echte' zetel en de 'echte' leiding.

 

Link naar reactie
  • 0

Antwoord op je vragen:

 

1) Het is mogelijk om op Curaçao te gaan wonen, je emigreert dan en bent vanaf dat moment een ingezetene van Curaçao en aldaar belast voor je wereld inkomen. Curaçao kent zeer interessante mogelijkheden, ik zou je willen adviseren om contact op te nemen met een deskundige belastingadviseur.

 

2) UIt de vraag lijkt het of je je wilt uitschrijven in Nederland, je niet feitelijk vestigd op Curaçao, en uiteindelijk Nederland toch als woonplaats gebruikt. Dit is een weg die je beter niet kunt bewandelen, Curaçao stelt geen eisen aan het aantal dagen dat je er verblijft, maar je loopt grote fiscale risico's.

 

Persoonlijk zou ik eens contact opnemen met van Lier Fiscaal Advies BV in Eindhoven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.