• 0

CAO, vakbonden en werknemersoverleg

In onze branche is geen speciale CAO,. dus hanteren wij de standaard CAO, met wat extra's (hoger minimumloon, meer vakantiedagen etc), deze extra's zijn vastgelegd in de tijdelijke en vaste contracten.

 

Nu vraag ik me af, hoe zit dta precies met de rechten van de werknemers, mogen zij lid worden van een vakbond, zoja moet ik dit regelen?

 

Er is in onze branche, voor zover ik weet, ook geen centraal punt waarin men afspraken vastlegd of waar werknemers hun beklach kunnen doen. Behalve bij de overheid zelf.

 

Waarom ik dit vraag is omdat ik, in de toekomst, niet voor verassingen wil komen te staan. Ik heb wel zo'n RIE rapport en laat deze doorkijken door een werknemer. (hoewel ik nog steeds geen stickers heb kunnen vinden met het 112 logo, voor op de telefoon.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jasper,

 

Uiteraard mogen je werknemers lid worden van een vakbond. Dat is een recht wat zelfs is verankerd in de grondwet (recht van vereniging). Maar als werkgever hoef je daar niets voor te regelen. Het is ieders vrije keuze of hij wel of geen lid wordt van een vakbond.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

Je valt als bedrijf onder een CAO of niet.

 

Een CAO kan een bedrijfstak-CAO zijn met een werkgevers- en werknemersdefinitie. Ben je lid van de werkgeversclub die partij is bij die afgesloten bedrijfstak-CAO dan ben je als werkgeversorganisatielid aan die CAO gebonden als je ook nog onder de CAO-werkgeversdefinitie valt. Ben je geen lid van de werkgeversclub dan val je alleen onder die bedrijfstak-CAO als die algemeen verbindend is verklaard en je als werkgever onder de CAO-werkgeversdefinitie valt.

 

Is het een bedrijfs-CAO/ondernemings-CAO dan ben je zelf direct als werkgever onderhandelingspartner.

 

Val je niet verplicht onder een CAO dan ben je "vrij" in je arbeidsvoorwaarden-pakket, maar je kunt ook vrijwillig aansluiting zoeken bij een bepaalde CAO (zodat je niet alles zelf hoeft te verzinnen).

 

Wat je bedoelt met "In onze branche is geen speciale CAO, dus hanteren wij de standaard CAO, met wat extra's (hoger minimumloon, meer vakantiedagen etc)" is mij dus een raadsel. Als er geen speciale branche-CAO is, welke standaard-CAO bedoel je dan?

 

Is er geen CAO van toepassing op je bedrijf dan ben je dus vrij in je arbeidsvoorwaardenpakket waarbij je wel rekening dient te houden met de wettelijke randvoorwaarden zoals neergelegd in het Burgerlijk Wetboek (denk aan vakantiedagen, loon tijdens ziekte, ontslagregels), de gelijke behandelingswetgeving, de Wettelijk Minimumloonbedagen, de Arbowet, de Arbeidstijdenwet etc.

 

Werknemers kunnen in Nederland lid zijn van een vakbond, maar ze moeten dat niet alhoewel in sommige branches het niet-lid zijn een doodzonde is. In andere branches is de werknemersorganisatiegraad erg laag tot nihil. Ook al zijn werknemers lid van een vakbond, dat wil nog niet zeggen dat je als werkgever de CAO van die vakbond moet toepassen (vaak sluit een vakbond overigens meerdere CAO's af). Of je als bedrijf onder de/een CAO valt hangt af van mijn eerder uiteengezette verhaal over "jou als bedrijf en de CAO".

 

Of een vakbond een keer bij jou op de stoep staat hangt af van de omstandigheden. Een werknemer/vakbondslid kan een loondiscussie met jou als baas hebben, of de werkomstandigheden kunnen slecht zijn. De vakbond kan dan als belangenbehartiger van een of meerdere werknemers optreden net zoals een DAS rechtsbijstand of ARAG of advocaat dat kan.

 

Val je wel verplicht onder een CAO maar wist je dat niet dan kunnen de vakbonden je er (al dan niet fijntjes) op wijzen of via rechterlijke tussenkomst toe dwingen. Hetzelfde geldt voor eventuele bedrijfstakpensioenfondsen waar je misschien verplicht onder valt (dan moet je onder de bedrijfstakverplichtstelling en de definitie van werkgever conform dat bedrijfstakpensioenfondsreglement vallen).

 

Groetjes,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 19-1-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ik boelde met een standaard CAO, inderdaad het standaard wettelijk pakket regels waar je je aan moet houden. Ik dacht dat dit allemaal in een soort standaard CAO stond. Maar ik begrijp uit je bericht dat dit niet zo is.

 

Volgens de KVK vallen wij in ieder geval niet onder een CAO en is er geen verplicht bedrijfstakpensioenfonds.

Is er nog een andere manier om dit zelf uit te zoeken?

 

Ik verwacht het verder niet, want in onze branche is niet of nauwelijks overleg over dit soort dingen. Daarnaast is denk ik wel 75% freelancer. Al dan niet met maar 1 of 2 werkgevers.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

Verhuur van licht en geluid en/of de functies van geluidstechnicus en lichttechnicus komen voor in bijvoorbeeld de volgende CAO's:

[*]CAO Elektrotechnische detailhandel: o.a. verhuur van elektrotechnische apparaten aan consumenten w.o. audiovisuele apparatuur;

[*]CAO Technisch Installatiebedrijf: o.a. het tentoonstellingsinstallatiebedrijf;

[*]CAO Tentoonstellingsbedrijven m.n. voor standbouw en tentoonstellingsprojecten met o.a. functies gericht op het installeren, beheren en bedienen van audiovisuele apparatuur;

[*]CAO Nederlandse Podia m.n. voor leden van de Werkgeversvereniging Nederlandse Podia werkzaam in de podia, festivalorganisaties, schouwburgen, theaters met functies zoals de podiumtechnicus.

 

Kijk er eens naar, al was het alleen maar om je concurrenten op arbeidsvoorwaarden te bekijken.

 

Groetjes,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 20-1-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ok inderdaad die laatste klopt wel. We doen eigenlijk niets met particulieren. Dus deze psat het beste. Eens kijken wat er in staat.

 

IS het betsaan van een CAO ook meteen een verplichting om je eraan te houden?

 

edit: tocch niet die laatste

 

natuurlijke of rechtspersonen die op professionele wijze een gebouw exploiteren met als eerste doel de programmering en openbare vertoning van podiumkunsten, een daartoe passende inrichting hebben en jaarlijks een minimum van 75 voorstellingen van professionele podiumkunst vertonen of natuurlijke of rechtspersonen die op professionele wijze een openbaar toegankelijk festival organiseren met als eerste doel de programmering van podiumkunsten

 

ga ze wel eerst even allemaal lezen, voor ik nog wat roep :-[

Link naar reactie
  • 0

Dat dacht ik eerst ook, maar daar betreft het (semi)permanente constructies, tenminste volgens de vakbond. Vandaar dat ook de CAO voor electricien niet in aanmerking komt.

 

Maarja ik ben persoonelijk beter af zonder CAO, ik ken namelijk de regels die er nu gelden. Met een CAO weet je nooit waar je allemaal tegenaan gaat lopen. Nederland het land van de regels en de hokjesgeesten.

 

Ik heb wel aangegeven aan de werknemers dat als zij van mening zijn dat we onder een bepaalde CAO vallen dat ze dat mogen aangeven en dat ik er dan serieus naar zal kijken.

 

Maar aangezien geen enkele serieuze concurrent van ons een speciale CAO toepast, zitten we denk ik wel goed.

Link naar reactie
  • 0

Je moet echt wat duidelijker worden als je echt hulp wilt hebben.

 

Hoe betaal je hem, wit/zwart/grijs of krijg je een factuur van hem. Zonder factuur is hij gewoon medewerker.

 

korte uitleg:

zwart werker: je betaald geen afdracht aan de belastingdienst

grijs werker: slechts een gedeelte van de uren/inkomsten wordt opgegeven aan de belastingdienst.

wit werker: alle uren worden doorgegeven aan de belastingdienst.

 

In de eerste 2 gevallen zou ik me geen zorgen maken over de CAO, maar over de risico's van dit soort praktijken. Bij een ongeval ben je geheel verantwoordelijk, werknemers zijn niet verzekerd, bovendien is het tegen de wet.

 

Als je het gewoon netjes doe, zorg dan dat je je in ieder geval aan de gewone CAO houdt en leg eventueel vast waarom je voor deze CAO hebt gekozen.

 

Link naar reactie
  • 0

ha jesper

bedankt voor de reactie

 

ja ik doe gewoon alles "wit"

hij is dan inderdaat gewoon een werknemer

 

en is dan de "CAO Nederlandse Podia m.n. voor leden van de Werkgeversvereniging Nederlandse Podia werkzaam in de podia, festivalorganisaties, schouwburgen, theaters met functies zoals de podiumtechnicus. "

die eerder genoemd

dan goed genoeg of heb ik dan weer met iets heel anders te maken omdat ik eigenlijk maar heel weinig uur maak.

 

omdat u in een van u eerdere berichten een stukje daar van had neer gezet waar in stond dat je jaarlijks min. 75 voorstellingen moest hebben of zo? ik kom nog niet aan 75 namelijk?

 

bedankt jacco

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.