• 0

Boekhouding beginnen, hulp nodig

Hoi allemaal,

 

Ik heb een vraag over BTW en over starten van boekhouding. Boekhouding ga ik zelf doen in www.e-boekhouden.nl

 

Ik heb met een vriend een bedrijf gestart per 02/01/2012. Wij verkopen via webwinkel en weekenden op de markt.

 

Spullen die we verkopen hebben we gekocht in november en december 2011 (2 facturen). Facturen staan dan ook op onze eigen namen.

 

Mijn vraag is nu hoe boek ik deze facturen in mijn boekhouding.

- Kan ik dat als volgt doen

- 02-01-2012 ga ik een privestorting boeken evenveel als het factuurbedrag

- daarna ga ik meteen inkoopfactuur invoeren (met verwijzing/omschrijving: factuur van november 2011)

- daarna ga ik een kas betaling invoeren (factuur november 2011 betaald)

 

BTW van de factuur (november 2011) ga ik dan als voorbelasting opvoeren in het eerste kwartaal van 2012 (aangifte BTW)

 

Doe ik hier iets verkeerd, mag het wel op deze manier of is er een betere manier???

 

 

Graag hoor ik jullie reacties...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo en welkom konyali00,

 

Waarom wil je zelf de boekhouding doen? Als je een goede boekhouder zoekt zal die dit soort dingen allemaal regelen voor je.. Mijn ervaring is dat je beter je tijd in de zaak kan steken dan in de boekhouding. Tuurlijk kost een boekhouder geld maar hij kan ook een hoop geld voor je besparen. (of je moet zelf heel goed zijn in de boekhouding maar ik neem even aan dat je dat niet bent want anders vraag je deze vraag hier niet denk ik)

 

Groet Peter

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al eerder naar een boekhouder geweest 3 keer zelfs. Van elke boekhouder heb ik een andere reactie gehad, de ene zei ik probeer het voor je (btw teruggaaf), andere zei je kan het niet terug krijgen, andere wist het niet zou terug bellen maar nog steeds niks gehoord.

 

Toen heb ik besloten boekhouding zelf te doen. (ik ben oorspronkelijk administrateur van beroep, maar heb nog nooit gewerkt in de boekhouding, heb niet veel ervaring zo gezegd)

 

Ik ben mensen van belastingdienst tegenkomen op de markt waar ik sta. Ik heb het aan hun voorgelegd, ze hebben gezegd dat ik het BTW gewoon terug kon krijgen alleen wisten zij ook niet hou ik het moest boeken. Ze zouden daarvoor terug bellen, ik wacht nog steeds.

 

Het wachten word mij te lang, dus ik dacht ik vraag het hier, misschien zijn er hier mensen die een oplossing hebben.

 

Als jij een oplossing weet hoor ik het graag...

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het begrijp voer ik als eerst factuur in (factuur ontvangen)

Daarna ga ik het met een memoriaal boeking factuur wegboeken en met tegenrekening Prive

 

Word dit wel geaccepteerd door belastingdienst? (btw betaald in 2011, maar in 201 btw terug vragen)

 

Ik heb vandaag belastingdienst nog een keer gebeld, ze hebben tegen mij het volgende gezegd: ''wij zijn geen boekhoudkantoor, wij kunnen jou niet vertellen hoe je moet inboeken"

 

Ik wacht nog even op reacties af, anders doe ik het wel op deze manier..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marjan heeft het natuurlijk zeer kort en duidelijk samengevat. Is niets mis mee.

Wat aanvullend:

Ik laat privé betalingen via KAS lopen. Wanneer dat regelmatig voorkomt lopen de prive betalingen niet allemaal via memoriaal. Memoriaal moet je volgens mij incidenteel gebruiken.

Hierover kun je op HL wel enkele discussies vinden.

Fictief kun je met Prive altijd KAS aanvullen. Zorg ervoor dat dit niet negatief wordt, en op het einde van het jaar saldo nul(0) maken.

 

Maar ja, ik ben geen officiële boekhouder. :'(

 

Factuur inboeken volgens het inkoopboek.

 

2-1-2012: :)

Aanloopkosten inkoop & BTW inkoop /aan/ Crediteuren

 

3-1-2012: ;)

Met Kasboek:

Ontvangen KAS / aan/ Privé (storting)

 

4-1-2012 ::)

Met Kasboek:

Crediteuren /aan/ Uitgegeven KAS

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ja, ik ben geen officiële boekhouder. :'(

Maar je bent je wel stiekum aan het ontplooien tot een hele goede!

Misschien ga ik nog een keer solliciteren. Heb jij geen opening :-K .Heb geen (boekhoud) diploma's maar laat ik zeggen 5 jaar toenemende ervaring. Alles op Hoog Niveau geleerd. Zegt toch wel wat , hè ;D.

 

Link naar reactie
  • 0

Alternatief van brood is inderdaad prima.

Ik heb alleen geen zin om nog apart een 'kasboek' bij te houden dus boek ik de (incidentele) betalingen uit privé via memoriaal.

 

En wat je BTW vraag betreft: ja, de belastingdienst accepteert dit in de regel wel als duidelijk is dat het zakelijke aankopen zijn geweest.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je de privé betalingen via kas laten lopen? Wanneer de betalingen niet contant hebben plaats gevonden loop je het gevaar van negatieve kassaldi en een x-aantal correctieboekingen. Je kunt zonder problemen het memoriaal gebruiken, dat is beter en overzichtelijker.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.