• 0

Vergeten jaartal aan te passen in factuurnummering na jaarwisseling

Beste mensen,

Wij doen onze boekhouding en facturatie in excel en onze factuurnummers beginnen met een jaartal. Na de vorige jaarwisseling heb ik deze dan ook aangepast van 2010 naar 2011, maar dit jaar heb ik er totaal niet bij stilgestaan.

Inmiddels zijn er alweer heel wat facturen dit jaar de deur uitgegaan met factuurnummers die beginnen met 2011 en dat is me gisteravond pas opgevallen. Dit is ons tweede jaar, dus tot nu toe heb ik factuurnummers die beginnen met 2010 en factuurnummers die beginnen met 2011.

Ik heb heel internet al afgezocht (en met name dit forum) wat nu te doen, maar kan er niets over vinden.

Het is natuurlijk ook een hele domme fout, die niet veel mensen zullen maken. :-[

Heeft iemand enig idee wat ik nu kan/moet doen? Is het toegestaan om de factuurnummers van de al verzonden facturen aan te passen? Of moet ik nu gewoon voortaan 2011 als begincijfers hanteren? Of mag ik vanaf nu overstappen naar factuurnummers die beginnen met 2012?

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet, alvast bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

gewoon vanaf nu overstappen op factuurnummers die beginnen op 2012.

Eventueel dus de laatste cijfers gewoon verder laten gaan vanaf het nummer waar je nu gebleven bent.

Als je in boekhouding probleem het met inboeken vanwege dubbele nummers zou ik er gewoon een B achter zetten.

Dat valt verder allemaal prima uit te leggen aand e belastingdienst bij eventuele controle.

• 0

Precies; factuurnummers moeten uniek zijn en opeenvolgend. Dus je kunt gewoon doortellen of een nieuwe start maken met 2012 erin. Wel even checken of de factuur datum inderdaad wel op 2012 staan want anders moet je ze corrigeren (of opnemen in de administratie van 2011).

Suscipere et finire

• 0

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Ik begin gewoon vanaf nu met factuurnummers die beginnen met 2012 en als ik het goed begrijp kan ik de eerder verstuurde facturen die beginnen met 2011 en een factuurdatum in 2012 hebben ongewijzigd laten.

En natuurlijk even een reminder in mijn agenda zetten voor volgend jaar ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar