• 0

Boekhouding indeling.

Hallo!

Boekhouding doe ik nog steeds in een excel sheet, en werkt ook wel leuk maar wilde nu wel gnuCash proberen. Zag er goed uit en kan er (denk ik) wel goed mee werken. Eerst ben ik bezig met de opzet van de verschillende posten en liep daarbij tegen twee dingen aan:

 

1) Klopt het onderstaande?

2) Waar kan ik "te ontvangen btw" en "te betalen btw" kwijt.

 

Alvast bedankt, Jelmer.

screenshot.thumb.jpg.34c671e21f3ebe0ef53b1e8503101a28.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toch net andersom? Of lees ik het nou fout?

 

Inkomen, tsja, dat stond in het programma :)

 

Wat ik voornamelijk ga doen:

-heb een beginsaldo op bankrekening (openeningsbalans)

-boek een factuur in bij debiteuren (100) en te betalen btw (19)

-wordt de factuur betaald dan boek ik 119 naar rabobank, vanuit debiteuren.

 

Snap dan zelf ook niet echt wanneer inkomen aan de pas komt.

Eigenlijk alleen bij prive-opname, dat is eigenlijk het nemen van winst toch? en past niet onder kosten.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor ik zei het goed, alleen in je schema heb je bij credit posten de verkeerde dingen staan....

Creditposten op de balans zijn schulden (en het eigen vermogen)

Debetposten op de balans bezittingen...

 

Dus Debiteuren (het woord zegt het al) bij de debetposten evenals de te ontvangen BTW en de andere activa en bank/kas etc. komen ook debet op de balans....

Crediteuren (let op Credit in de euren ;D) komen bij de creditposten evenals de te betalen BTW....en de andere passiva komen credit op de balans....

 

Kijk nog eens op het excelblad dat ik voor je over 2003 heb gemaakt, daar vind je een goede indeling van je balans en winst en verliesrekening....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Misschien nog een idee om een rekening-courant rekening m.b.t. de BTW aan te maken.

Op een dergelijke rekening zie je periodiek dan je schuld danwel het tegoed aan/van de 'blauwen'.

Let wel het is geen 'moetje' , maar wel zo aardig.

 

Dus...

 

Boeking Inkoop factuur:

 

Inkoop 100

Te vorderen BTW 19

Aan Crediteuren 119

 

 

Boeking verkoop factuur:

 

Debiteuren 95.20

Aan af te dragen BTW 15.20

Aan Verkopen 80

 

En bij het boeken van je BTW aangifte aan het eind van een kwartaal:

 

R/C BTW 3.80

Af te dragen BTW 15.20

Aan te vorderen BTW 19

 

Op de balans staat dus in één keer het tegoed ad € 3.80 :'( van de belastingdienst.Te vorderen en te betalen lopen dan 'glad'.

 

Larry

Link naar reactie
  • 0

Vind het wel vreemd dat je boekhoudpakket niet al standaard voorgedefinieerde grootboek- en rekeningschema's heeft. Ik gebruik zelf TurboCash. Dit is een gratis pakket en hierin zitten al standaard de meest gebruikte schema's voor een eenmanszaak en BV in. Je Het pakket boekt het ook automatisch goed.

 

Kijk maar eens op www. turbocash.nl. Je kunt het pakket gratis downloaden en gebruiken zonder enige verpliching.

Link naar reactie
  • 0

Vind het wel vreemd dat je boekhoudpakket niet al standaard voorgedefinieerde grootboek- en rekeningschema's heeft. Ik gebruik zelf TurboCash. Dit is een gratis pakket en hierin zitten al standaard de meest gebruikte schema's voor een eenmanszaak en BV in. Je Het pakket boekt het ook automatisch goed.

 

Kijk maar eens op www. turbocash.nl. Je kunt het pakket gratis downloaden en gebruiken zonder enige verpliching.

Systeem eisen:

 

Microsoft Windows 98, ME, 2000, of XP

 

Tsja, en dan wordt het voor mij lastig, Mandrake 9.2.

Link naar reactie
  • 0

Jelmer....ben je er nog uitgekomen? Anders stuur je maar een mailtje hoor...

 

Veel boekhoudprogramma's hebben inderdaad wel voorgedef. grootboekrekeningen, echter er is nooit eentje die precies op jouw situatie van toepassing is...

Mijn ervaring is dan ook dat het sneller is, zelf grootboekrekeningen aan te maken dan al die niet van toepassing zijnde rekeningen er uit te gooien....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

2thepoint: Ik heb in het verleden veel met allerlei mensen in de boekhouding samengewerkt. Ook mensen die PD-MBA of een MEAO opleiding hadden. Het maken van een rekeningschema blijkt in de meeste gevallen toch een stapje te ver. Misschien is het een goed idee om op HL een algemeen rekeningschema op te nemen. Of is die er al?

De meeste gratis boekhoudpakketten, ook die hier besproken zijn, gebruiken vaak een indeling die volgens mij niet door een boekhouder zijn bedacht. Volgens mij is het werken met die pakketten vaak moeilijker dan nodig is. Ook mensen die zelf met bv Excel een administratie voeren, kunnen met een goede algemene indeling van het schema, na uitbesteding de administratiekosten flink drukken.

Link naar reactie
  • 0

Peter, ik ben het grotendeels eens met je verhaal....echter een standaardschema opzetten zal niet een oplossing zijn.

Elk bedrijf heeft zijn eigen indeling nodig, daar er geen enkel bedrijf hetzelfde is en hetzelfde gerund wordt. Elke ondernemer wil vaak andere dingen gespecificeerd zien dan de andere ondernemer.

Als ik bij een bedrijf een rekeningschema opzet, ga ik altijd eerst eens praten met de ondernemer over hoe hij zijn bedrijf runt, wat voor kosten hij maakt en wat voor opbrengsten hij heeft.

 

Bijvoorbeeld voor een boekhoudkantoor zijn de kosten voor internet en hosting puur kantoorkosten, terwijl het voor een internet bedrijf meer valt onder de kosten van de omzet.

 

Ik wil best zo nu en dan voor iemand hier van HL een rekeningschema opzetten, maar benader mij dan eventjes persoonlijk zodat ik de juiste vragen kan gaan stellen...

Een standaard schema zal echt niet gaan lukken, evenals je ook geen standaard Algemene voorwaarden kan opzetten dat voor elk bedrijf een oplossing is.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

prive stortingen ook in het kapitaal/eigen vermogen.

 

Over de BTW nog even het volgende .. Normaal gesproken maarkt een onderneming winst, en is er dus sprake van een saldo btw af te dragen, bestaande uit af te dragen btw (credit) en de voorbelasting (debet). Je kunt overwegen om bijde posten aan de creditzijde van de balans te plaatsen, zodat hier ook feitelijk het saldo btw te betalen (schuld) ten uitdrukking wordt gebracht.

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.