• 0

In loondienst naast de holding BV

Beste leden,

 

Na het nodige zoekwerk wil ik toch de vraag hier stellen. Ik heb namelijk niet echt een antwoord kunnen vinden.

 

Sinds enige tijd heb ik een BV, welke is opgericht uit oogpunt van een samenwerking (inhuur) en daarnaast als paraplu om meerdere activiteiten onder te brengen.

 

Gezien de huidige economie is de inhuur opdracht weggevallen en zijn de andere activiteiten wel levensvatbaar maar niet afdoende om mij een salaris uit te betalen.

 

Nu overweeg ik om naast de holding BV in loondienst te gaan, omdat er momenteel geen opdrachten op basis van inhuur beschikbaar zijn/komen en in de 'vrije' uurtjes de activiteiten verder uit te bouwen.

 

De holding is waarschijnlijk het komende jaar niet in staat om mij als DGA de minimale salariëring van € 41.000,- uit te keren.

 

Hoe ga ik hier (met de BV) mee om?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eur 41.000 loon die je aanhaalt is een door de fiscus ingestelde "fictie". Daarbij als eerste de opmerking dat de BV het niet daadwerkelijk aan je uit hoeft te betalen, maar daar zitten dan wel weer fiscale haken en ogen aan (je moet dan wel de loonheffing afdragen aan de fiscus). In jouw geval zou ik (zeker als je ook nog in loondienst gaat naast het houden van je aandelen in de BV) de inspecteur benaderen en aangeven wat in jouw ogen een gebruikelijk dga loon is voor deze BV.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Linda,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Ik zou dus met de inspecteur kunnen overleggen om het salaris tijdelijk te kunnen reduceren? Ik heb altijd aangenomen dat de 41k een vast gegeven moest zijn.

 

 

 

Nee, als jij vindt dat het gebruikelijk loon lager ligt, dan ligt de bewijslast bij jou. De grens is momenteel 42.000. De belastingdienst kan ook vinden dat het hoger ligt, maar dan ligt de bewijslast bij hen. Bij een partimefunctie ligt het gebruikelijk loon al gauw lager. Als je de zoekfunctie gebruikt kan je er redelijk wat over terugvinden op dit forum.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben helemaal met Ido eens in deze.

Wat je volgends mij moet doen is aan diegene die je loonadministratie regelt doorgeven dat je vanaf nu (bijvoorbeeld) 50% (of 25% of wat dan ook) werkt. En dan moet er uiteraard achteraf niet blijken dat je alsnog 40 uur per week bezig was.

 

En je baseert natuurlijk dan nog steeds je salaris op 42.000,- bij een 100% betrekking.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.