• 0

zelfstandigenaftrek voor DGA

 

Ben in oktober 2011 een BV gestart, waarin ik DGA ben. Verder geen personeel. Ik heb meteen een opdracht kunnen uitvoeren en dus omzet gegenereerd in 2011. Verder geef ik mezelf het minimale DGA salaris. In 2011 dus 3 * 1/12 salaris.

 

Geldt de zelfstandigenaftrek in deze situatie. Ik werk 40 uur per week in de nieuwe BV en voldoe m.i. aan de uren norm.

 

Op het internet staat veel over deze aftrek, maar ik zie nergens of deze (of andere) aftrekken voor een enkele BV met DGA geldt?

 

Bedankt alvast.

gr Jack

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik had nog andere overwegingen die meespeelden bij het opzetten van de BV. Deze waren belangrijker voor mij. Met de gemaakte keuze probeer ik nu een aantal fiscale aspecten helder te krijgen, zoals dus de zelfstandigenaftrek.

 

Bedankt voor de reponses. Helaas dus geen extra aftrekposten voor mij.

 

gr

Jack

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Heb op internet de volgende definitie van DGA en ondernemer gelezen:

 

" Het fiscale recht kwalificeert de DGA soms als werknemer (inkomstenbelasting), soms als ondernemer (omzetbelasting)."

 

Voor urencriterium/zelfstandigenaftrek kan ik niet beoordelen in welk van deze 2 categorien ik zit.

 

Mocht ik als DGA in de ondernemer categorie zitten dan zou ik m.i. voldoen aan het urencriterium wat volgens mij als volgt gedefinieerd is:

 

- U besteedt als ondernemer 1.225 uren aan het feitelijk drijven van uw onderneming(en)

- U besteedt meer dan 50% van de tijd die u werkte aan uw onderneming(en)

 

Kortom, het was mij niet helemaal duidelijk maar obv jullie eenduidige antwoorden ga ik ervan uit als DGA geen ondernemer te zijn, en derhalve niet in aanmerking kom voor zelfstandigenaftrek, etc....

 

bedankt nogmaal

Jack

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.