• 0

PC van een jaar oud verkopen

December 2010 heb ik een nieuwe PC aangeschaft voor m'n zaak. Ik ben ZZP grafisch ontwerper, dus verdien mijn geld m.b.v. m'n PC. Ik werk vanuit thuis en een kantoortje. Thuis heb ik die PC staan van en op m'n kantoortje heb ik een nieuwe iMac staan (6 maanden oud). Alles zakelijk aangeschaft.

 

Van de aankoop van de PC heb ik spijt. Ik wil liever thuis ook een iMac om op te werken. Kan ik die PC (belastingtechnisch) verkopen, zodat ik een nieuwe iMac kan kopen? Dan heb ik op beide locaties een zelfde systeem. Hoe dit aan te geven? Ik wil absoluut geen gedoe met de BD.

 

De PC is inmiddels wel volledig afgeschreven geloof ik, vanwege de tijdelijke afschrijvingsregeling.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

Jij mag met je bedrijfseigendommen doen wat je wilt daar heeft de belastingdienst NIETS over te zeggen... Er zijn uiteraard wel fiscale consequenties van aan de verkoop van een PC.

 

1. Je verkoopt de PC netjes via een verkoopfactuur en rekent btw over de verkoop

2. Als de PC helemaal is afgeschreven dan is de volledige opbrengst winst voor jou onderneming. (als de PC toch nog voor een bedrag in de boeken staat dan is de winst het verschil tussen de verkoopprijs en de waarde in de boeken)

3. Als je investeringsaftrek hebt geclaimd voor de PC en je verkoopt dit jaar mogelijk nog meer spullen die te samen boven de 2300 euro komen dan moet je ook rekening houden met de desinvesteringsbijtelling

 

de eerste 2 punten krijg je zeker mee te maken, de derde is afhankelijk van het feit of je ook van de investerinsaftrek gebruik hebt gemaakt en of je nog meer desinvesteringen doet in 2012.

Link naar reactie
  • 0

Jij mag met je bedrijfseigendommen doen wat je wilt daar heeft de belastingdienst NIETS over te zeggen... Er zijn uiteraard wel fiscale consequenties van aan de verkoop van een PC.

 

1. Je verkoopt de PC netjes via een verkoopfactuur en rekent btw over de verkoop

2. Als de PC helemaal is afgeschreven dan is de volledige opbrengst winst voor jou onderneming. (als de PC toch nog voor een bedrag in de boeken staat dan is de winst het verschil tussen de verkoopprijs en de waarde in de boeken)

3. Als je investeringsaftrek hebt geclaimd voor de PC en je verkoopt dit jaar mogelijk nog meer spullen die te samen boven de 2300 euro komen dan moet je ook rekening houden met de desinvesteringsbijtelling

 

de eerste 2 punten krijg je zeker mee te maken, de derde is afhankelijk van het feit of je ook van de investerinsaftrek gebruik hebt gemaakt en of je nog meer desinvesteringen doet in 2012.

 

Bedankt Roel, duidelijk. Punt 3 zal niet gebeuren :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.