• 0

Overname van webshop (software)

Ik zit een lastige situatie waar ik benieuwd ben naar jullie deskundige mening.

Webwinkel A heeft in de afgelopen jaren op maat extern software laten ontwikkelen. De eigenaar van webwinkel A heeft deze inmiddels verkocht aan een ander bedrijf van hem: Bedrijf B. Webwinkel A is klant geworden van dit bedrijf en betaald licentiekosten voor het gebruik van de software. De bedoeling is dat meer bedrijven met deze software gaan werken.

Nu wil de eigenaar webwinkel A aan mij verkopen. Ik wil bedrijf A kopen, echter, de afhankelijkheid qua software van bedrijf B is groot. De software is de levensader, het hart van het bedrijf. Bedrijf B is een klein bedrijf, met de bijbehorende risico's. Hoe zouden we een en ander kunnen borgen? Wat als Bedrijf B failliet gaat of als er iets met de eigenaar gebeurt? Een curator kan alles doen wat hij wil....zoals de server uitzetten of een gigantisch overnamebedrag vragen. Op een of andere manier zouden we moeten borgen dat de software altijd door blijft draaien. Hoe gaan vergelijkbare, kleine webshopsoftware bedrijven hiermee om? Voor de andere klanten die bedrijf B nu heeft is het risico minder groot, daar is de webshop echt nog bijzaak.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35810-overname-van-webshop-software/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 2

Zoek eens op de term "escrow", dat kan een goede oplossing zijn wanneer de software al behoorlijk uitontwikkeld is. De maker geeft de broncode dan in escrow bij een onafhankelijke derde, waarbij de software-broncode tot jouw beschikking komt als de maker met insolventie of faillissement te maken krijgt.

• 0

In dergelijke gevallen zou je contractueel overeen kunnen komen dat in geval van bedrijfsbeëindiging, faillissement e.d. jou de broncode ter beschikking komt zodat je e.e.a. zelf kunt (doen) voortzetten. Op die manier blijft het systeem beschikbaar, ongeacht wat er gebeurt. Verder zou ik ook lange termijn afspraken maken over de hoogte van de licentievergoeding, de manier waarop doorontwikkeling / ondersteuning plaatsvindt etc. Ik heb een CRM-pakket gehad dat opeens niet meer ondersteund werd omdat de ontwikkelaar daar geen zin meer in had. En dat terwijl ik ook een aardig deel van de ontwikkelkosten had betaald. Heel slecht...

• 0

Dan zal hij waarschijnlijk stellen dat je door de sleutel op de hosting ook de sleutel op de broncode hebt en dat afwijzen.

Contractueel opnemen dat de domeinnaam en gegevens zonder kosten aan jou worden overgedragen in geval van faillissement e.d.

• 0

Webwinkel A heeft in de afgelopen jaren op maat extern software laten ontwikkelen. ,

Begrijp ik het goed, is er een derde in het spel: een softwarebureau, waarvan bedrijf B de software gebruikt?

Moeten er dan met het oog op een eventueel faillissement van bedrijf B en/of softwarebureau ook afspraken met het softwarebureau gemaakt worden?

Weet je iets over de kwaliteit van de broncode? Is deze voor een andere softwareontwikkelaar goed te volgen?

• 0

Dank! Escrow heeft me al veel duidelijkheid gegeven.

Er is inderdaad sprake van drie partijen:

1. De programmeurs 2. De eigenaar die de software exploiteert 3. De gebruikers (ik).

Tussen 1 en 2 zijn al overeenkomsten gesloten, dat is goed geregeld.

Enige vraag die ik nog heb is, zijn er geen verdere voorwaarden, hangt er geen prijskaartje (afkoopsom) aan als bedrijf 2 failliet gaat, of heeft een curator escrow te respecteren en kan daar niets tussenhangen?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar