Ga naar inhoud

prive auto en gebruik voor de zaak

Geplaatst:

erikv1966

vraag aan een ieder hier die er een antwoord op heeft.

Ik ben zzp-er en heb een privelening voor de aanschaf van een auto. Deze auto wordt prive gebruikt voor de zaak. Hoe kan ik deze privelening laten terugkomen in mijn balans. Kan ik dat als privestorting zien?

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Als de auto als privévermogen is aangemerkt, dan is de lening ook privé en komt deze dus niet op de balans van de onderneming te staan.

Als de auto ondernemingsvermogen is, dan zet je de lening wel op de balans - maar dan staat er dus een auto tegenover en niet een privestorting.

Bij aanschaf van de auto bepaal je (in beginsel) of de auto zakelijk of prive is, de tenaamstelling is daarop niet van invloed bij een eenmanszaak. Wat dat betreft lopen zakelijk en prive gewoon door elkaar heen, want beide zijn onderdeel van dezelfde persoon: jij. De keuze maak je door het al dan niet op de balans zetten van de auto.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Als je de lening en de auto hebt aangeschaft in een jaar waar je nog geen aangifte van hebt gedaan (of waarvan de aanslag nog niet definitief is), kun je je keuze in dat opzicht nog herzien. De vraag zou in dat geval zijn: is het voordelig of auto en lening zakelijk te etiketteren?

Maar als de keuze al onherroepelijk vast staat, hoeven we het daar niet over te hebben.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.