• 0

Auto van de zaak aan vriendin

Beste mensen,

 

Graag leg ik jullie het volgende voor. Mijn vriendin en ik willen graag een tweede auto zodat we allebei met de auto naar het werk kunnen. Nu gaat deze auto niet veel kilometers rijden en ben ik verschillende mogelijkheden aan het bekijken. Eén van die mogelijkheden is een auto leasen.

 

Voor de duidelijkheid, mijn vriendin is in loondienst bij een ander bedrijf en ik ben een eenmanszaak. Op dit moment voer ik alle zakelijk gereden kilometers met mijn auto a 18 cent op in de boekhouding van ICServices.

 

Athlon Car Lease biedt de mogelijkheid een auto te leasen voor 18 cent de kilometer (looptijd 48 mnd, 10.000 km per jaar minimaal). Het leek mij een idee om deze auto te leasen en vervolgens ook prive te gebruiken. Maar aangezien mijn vriendin niet in mij auto wil rijden zou het dus zo zijn dat er alleen maar prive kilometers met die auto gemaakt worden. De zakelijke kilometers worden dat nog altijd afgelegd in mijn auto en de kosten zou ik dan opvoeren in de boekhouding.

 

Nu is mijn vraag, accepteert de belastingdienst dit of zou ik dan iets onrechtmatigs doen? Natuurlijk houd ik rekening met de bijtelling én zal ik de btw voor prive gebruik corrigeren.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laten we het zo zeggen...Als de belastingdienst hoort dat jij niet in de lease-auto van de zaak rijdt zal zij het zakelijk karakter van de lease ook niet accepteren. Echter zolang zij hier niets van horen kun je met deze constructie verder....vandaar niet echt ideaal... ;)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Het is zo dat de bijtelling op minimaal 22% van de cataloguswaarde wordt gesteld. Dit is gangbaar.

 

De belastingdienst kan dan aantonen dat de auto helemaal privé gebruikt wordt!! Ligt natuurlijk ook aan de strengheid van de inspecteur.

 

Denk niet dat men accepteert als jij alle zakelijke km maakt via de prive auto en declareert a 18 cent en alles prive rijdt met de zakelijke auto. Dan zal je daar ook zakelijke ritten mee moeten gaan maken (in elk geval op papier, niet alles via je prive auto laten lopen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.