• 0

Reclamebelasting niet rechtsgeldig ?

Al trouw betalen we de reclame belasting ieder jaar opnieuw (moet zeggen dat ze ons een schaal lager hebben gezet, dit omdat ten tijde van de meting 50% van onze borden niet hingen ivm vernieuwing).

Geen idee wat de gemeente met deze melkkoe doet.(ze zeggen oa kerstverlichting enz, maar die hangt niet bij ons en ook niet bij de ondernemers links en rechts naast mij)

 

Nu kreeg ik van mijn buurondernemer een papier om bewaar aan te tekenen, kant en klaar, moest er enkel naam, handtekening en aanslag nummer bij vermelden.

Deze bij gemeente afgeven of opsturen.

 

Begleidende brief voor mij, was van een advocaat die ook vorig jaar er mee bezig is geweest.

Er stond in dat er komende maand uitspraak is van de rechtzaak tegen de reclamebelasting 2010 en 2011.

En dat de gemeente iig daar op wil wachten wbt het behandelen van bezwaarschriften.

 

 

Ik kon er niks over vinden hier, maar mijn vraag is: Hebben jullie hier geen problemen mee ? dan wel het betalen ervan, het doel of de rechtsgeldigheid.

 

Michan

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste MBos,

 

Dat bezwaar van uw buurondernemer zal ongetwijfeld in verband staan met een recente uitspraak van de Rechtbank Alkmaar (23 februari 2012, LJN BV7991, voor het gemak bijgevoegd).

 

De reclamebelasting die in deze zaak werd geheven is door de Rechtbank in stand gelaten, omdat aannemelijk is gemaakt dat de opbrengst wordt besteed ten gunste van de belastingplichtigen. Alhoewel de reclamebelasting van Alkmaar op grond van deze uitspraak in stand kon blijven, kan uit deze uitspraak wel het volgende worden afgeleid. Indien de opbrengst van de reclamebelasting niet wordt besteed ten gunste van de belastingplichtigen, dan kan deze heffing onverbindend worden verklaard. Ik verwacht ook dat het bezwaar van uw buurondernemer daar op ziet, het is alleen afwachten of uw inspecteur hierin meegaat.

Rechtbank_Alkmaar_23_februari_2012_-_Reclamebelasting_niet_in_strijd_met_legaliteitsbeginsel.pdf

Link naar reactie
  • 0

Beste Michan, informeer ook eens bij je plaatselijke winkeliers/ondernemersvereniging,

zij zijn de gesprekspartner van de gemeente en naar alle waarschijnlijkheid is dit in samenspraak opgezet.

 

Reclamebelasting komt volledig ten goede van het gebied wat in het plan is vastgelegd, het is zeker geen melkkoe van de gemeente, dat is echt een misvatting!

 

Nu is het zo dat in de meeste steden (of industrietereinen) een deel lid is van de ondernemersvereniging en betaalt voor het algemene onderhoud, decoratie en activiteiten. De Sint en kerstman lopen nu eenmaal echt niet gratis door het centrum, dat geldt voor alle activiteiten.

Er is ook een (aanzienlijk) deel van de ondernemers niet lid, zij wensen niet mee te betalen en willen gratis profiteren van de inspanningen van anderen, dat is niet wenselijk in een centrum waar je het met elkaar aantrekkelijk wil maken voor de consumenten nietwaar?

 

dus voordat je met bezwaren gaat beginnen, informeer eerst even ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

snap ik Bas, maar wij vallen net buiten het winkelgebied (het echte centrum) en wij betalen nu 3 jaar deze belasting, zonder dat er voor ons veranderingen hebben plaats gevonden of mogelijk zijn gemaakt, snap dat ze ook niet met alle ondernemers stuk voor stuk rekening kunnen gaan houden.

Wel komt de sint al jaren bij ons in het dorp, hangt de kerstverlichting al jaren 3 panden verderop en is er enkel met koningingendag een braderie (ik zit aan een doorgaande weg, we krijgen er ook geen extra afsluiting bij heb ik mij laten vertellen)

Er zijn winkel straten die hadden dit jaar wel ruimte hadden voor oa een kerst'boerderij", extra braderie, kermis enz.

Maar de locatie waar ik zit is dat niet mogelijk.

 

We zullen zien wat het word, ik ontving vandaag de brief dat ik hem optijd had ingestuurd, dat dit geen uitstel van betaling is(had allang betaald) en dat ze afwachten op het antwoord in de rechtbank in Alkmaar...

 

Mmmm vreemd antwoord dit las ik namelijk gister al hier op de site, met een datum van enkele weken terug... Ze zullen wel eerst moeten vergaderen/aan een commisie moeten voorleggen.

 

Mocht het duidelijk zijn waar het aan besteed word of waar ik voordeel kan behalen (of ik dat wil is dan een 2de) dan zal ik dat zeker posten!

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.