• 0

verplicht verzekering aandeelhouder

Hoi allemaal

 

ik heb een advies nodig over de verplichte verzekeringen van de aandeelhouders. ik heb een holding waarvan ik 100 prct aandeelhouder ben,en daaronder een werk bv in de holding zelfs vindt geen activiteiten en zelfs stil gelegd.werk bv draait door mijn zoon is dan de directeur van de holding dus ook van de bv ik heb enige jaren in de bv gewerkt als medewerker in de loondienst en verplichte premies zijn betaald in 2010 ben ik ziek geworden en uit dienst getreden en gelijke tijd een ziektewet uitkering toegekend gekregen van de UWV dat is een detachering bedrijf en ik had uitzend overeenkomst met de werk bv.104 weken zijn bijna voorbij en ik ben uitgenodigd door bedrijfsarts.

 

mijn vraag is :heb ik recht op ziektewet uitkering of kan UWV dat bedrag terugvorderen......ik heb zoveel gelezen dat aandeelhouders niet in de verplichte verzekeringen voor zw.ww.wia kunnen deelnemen.

 

willen jullie mij informeren,ik word er ziek van al die verhalen.....

groetjes sahin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
mijn vraag is :heb ik recht op ziektewet uitkering of kan UWV dat bedrag terugvorderen......ik heb zoveel gelezen dat aandeelhouders niet in de verplichte verzekeringen voor zw.ww.wia kunnen deelnemen.

willen jullie mij informeren,ik word er ziek van al die verhalen.....

 

Beste Sahin,

 

Ik neem aan dat het terugvorderen van de 2 jaar ZiekteWet(vangnet)uitkering niet je grootste probleem is op dit moment, maar het wel of geen recht hebben op de WIA uitkeringen (loongerelateerde uitkering en vervolguitkering) na 104 weken tot aan - indien nodig - leeftijd 65.

 

Voor zowel WIA als Ziektewet(vangnet) is inderdaad relevant of je wel of niet als Directeur grootaandeelhouder verplicht sociaal verzekerd was. Daarvoor heb ik wat meer informatie nodig over de aandelenverhouding in de werkmaatschappij. Hoeveel aandeelhouders zijn er, voor welk percentage en welk percentage heb/had jij?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

holding bv heeft alle aandelen van de werk bv holding is dus enige aandeelhouder en ik ben de enige eigenaar van de holding

en rond deze dagen ga ik weer werken en ik ben in de loondinest geweest bij de werk bv waarvan mijn zoon direkteur is

 

groetjes

Link naar reactie
  • 0

@Sahin: gelet op het bovenstaande hadden er voor jou nooit sociale verzekeringspremies betaald moeten worden, en klopt ook de Ziektwetuitkering niet. Ik vrees dat die inderdaad teruggevorderd kan worden. Wel kun je de betaalde premies terugvorderen.

 

Is er niemand geweest (boekhouder, salarisadministrateur, juridisch adviseur of verzekeringsadviseur) die hier bij opzet van de BV's rekening mee heeft gehouden? Als 100% aandeelhouder kun je wel in loondienst gaan bij de werkmaatschappij, maar je bent geen gewone werknemer maar een directeur-grootaandeelhouder (DGA), zelfs als je statutair geen directeur bent van de werkmaatschappij. Jouw ziekte-risico had op andere wijze geregeld moeten worden, bijvoorbeeld via een arbeidsongeschiktheidsverzekering

 

Sociale verzekeringsplicht is geen keuze, je bent het wel of je bent het niet, en een DGA die 100% aandeelhouder van een werkmij is, is niet sociaal verzekerd.

Binnen 13 weken na aanvang ondernemerschap had wel de WIA vrijwillig aangevraagd kunnen worden, maar voor een DGA kan dat niet voor de Ziektewetvangnet, er is dus ook geen mogelijkheid voor het UWV om de onterechte verplichte verzekering om te zetten in of te beschouwen als vrijwillige voortzetting, idem voor de uitkering van de afgelopen 2 jaar.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.