Alhoewel er op dit forum (en elders) al veel over geschreven is, is het mij nog niet duidelijk. Ook een telefoontje met de belastingdienst/douane heeft nog niet de gewenste duidelijkheid opgeleverd.
Ik wil producten verkopen aan amerikaanse consumenten via eBay. Deze producten worden per post verstuurd. Om te kunnen concurreren met amerikaanse leveranciers, wil ik het btw gebruiken om de verzendkosten te drukken. Vooralsnog heb ik begrepen dat het heffen van 0% btw op een zending aan een niet EU land gewoon is toegestaan, mits kan worden aangetoond dat de goederen de EU hebben verlaten. Hierbij maakt het niet uit of de goederen worden geleverd aan een consument of een bedrijf.
Het is dan vervolgens aan de koper om zelf aangifte te doen om (in het geval van de VS) VAT af te dragen. Het voordeel van mijn producten is dat het om halfproducten gaat waarover, als ik de amerikaanse belastingregels goed interpreteer, geen VAT wordt berekend.
Documenten om aan te tonen dat een product de EU heeft verlaten kunnen zijn:
- kopieën van uitgezonden facturen;
- betalingen uit het buitenland;
- kopieën van transportdocumenten;
- afhaaldocumenten;
- facturen van vervoersondernemers;
- uitvoeraangiften;
- invoeraangiften in het buitenland;
- correspondentie met buitenlandse afnemers;
- rittenboekjes.
Maar zoals gezegd, het gaat om pakketjes (tussen de 25 en 100 euro aan waarde) via eBay verkocht en gewoon als postpakket verstuurd. Heb ik werkelijk alle bovenstaande documenten nodig of is een gedeelte ook voldoende?
M.i. heb je met:
- ebay notificaties
- paypal afschriften
- factuur met adres in VS
toch redelijk aangetoond dat de producten verkocht EN verstuurd zijn naar de VS.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze specifieke situatie? Om voor ieder pakketje een uitvoeraangifte op te stellen lijkt mij overdreven, maar kan het ook zonder?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
evn64
evn64
Alhoewel er op dit forum (en elders) al veel over geschreven is, is het mij nog niet duidelijk. Ook een telefoontje met de belastingdienst/douane heeft nog niet de gewenste duidelijkheid opgeleverd.
Ik wil producten verkopen aan amerikaanse consumenten via eBay. Deze producten worden per post verstuurd. Om te kunnen concurreren met amerikaanse leveranciers, wil ik het btw gebruiken om de verzendkosten te drukken. Vooralsnog heb ik begrepen dat het heffen van 0% btw op een zending aan een niet EU land gewoon is toegestaan, mits kan worden aangetoond dat de goederen de EU hebben verlaten. Hierbij maakt het niet uit of de goederen worden geleverd aan een consument of een bedrijf.
Het is dan vervolgens aan de koper om zelf aangifte te doen om (in het geval van de VS) VAT af te dragen. Het voordeel van mijn producten is dat het om halfproducten gaat waarover, als ik de amerikaanse belastingregels goed interpreteer, geen VAT wordt berekend.
Documenten om aan te tonen dat een product de EU heeft verlaten kunnen zijn:
- kopieën van uitgezonden facturen;
- betalingen uit het buitenland;
- kopieën van transportdocumenten;
- afhaaldocumenten;
- facturen van vervoersondernemers;
- uitvoeraangiften;
- invoeraangiften in het buitenland;
- correspondentie met buitenlandse afnemers;
- rittenboekjes.
Maar zoals gezegd, het gaat om pakketjes (tussen de 25 en 100 euro aan waarde) via eBay verkocht en gewoon als postpakket verstuurd. Heb ik werkelijk alle bovenstaande documenten nodig of is een gedeelte ook voldoende?
M.i. heb je met:
- ebay notificaties
- paypal afschriften
- factuur met adres in VS
toch redelijk aangetoond dat de producten verkocht EN verstuurd zijn naar de VS.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze specifieke situatie? Om voor ieder pakketje een uitvoeraangifte op te stellen lijkt mij overdreven, maar kan het ook zonder?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35969-btw-bij-verkoop-via-ebay-naar-amerika/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag