• 0

BTW bij verkoop via eBay naar Amerika

Alhoewel er op dit forum (en elders) al veel over geschreven is, is het mij nog niet duidelijk. Ook een telefoontje met de belastingdienst/douane heeft nog niet de gewenste duidelijkheid opgeleverd.

 

Ik wil producten verkopen aan amerikaanse consumenten via eBay. Deze producten worden per post verstuurd. Om te kunnen concurreren met amerikaanse leveranciers, wil ik het btw gebruiken om de verzendkosten te drukken. Vooralsnog heb ik begrepen dat het heffen van 0% btw op een zending aan een niet EU land gewoon is toegestaan, mits kan worden aangetoond dat de goederen de EU hebben verlaten. Hierbij maakt het niet uit of de goederen worden geleverd aan een consument of een bedrijf.

 

Het is dan vervolgens aan de koper om zelf aangifte te doen om (in het geval van de VS) VAT af te dragen. Het voordeel van mijn producten is dat het om halfproducten gaat waarover, als ik de amerikaanse belastingregels goed interpreteer, geen VAT wordt berekend.

 

Documenten om aan te tonen dat een product de EU heeft verlaten kunnen zijn:

- kopieën van uitgezonden facturen;

- betalingen uit het buitenland;

- kopieën van transportdocumenten;

- afhaaldocumenten;

- facturen van vervoersondernemers;

- uitvoeraangiften;

- invoeraangiften in het buitenland;

- correspondentie met buitenlandse afnemers;

- rittenboekjes.

 

Maar zoals gezegd, het gaat om pakketjes (tussen de 25 en 100 euro aan waarde) via eBay verkocht en gewoon als postpakket verstuurd. Heb ik werkelijk alle bovenstaande documenten nodig of is een gedeelte ook voldoende?

 

M.i. heb je met:

- ebay notificaties

- paypal afschriften

- factuur met adres in VS

toch redelijk aangetoond dat de producten verkocht EN verstuurd zijn naar de VS.

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze specifieke situatie? Om voor ieder pakketje een uitvoeraangifte op te stellen lijkt mij overdreven, maar kan het ook zonder?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat er om dat de fiscus uit de documenten op kan maken dat de spullen daadwerkelijk de EU hebben verlaten. Dat kan op diverse manieren. Aan jouw eerste rijtje hoeft niet geheel te worden voldaan; dit ligt bij ieder soort onderneming anders, de één vervoert bijv. zelf, de ander niet.

M.i. volstaat wat jij doet in dit specifieke geval, al zouden verzekeringspapieren m.b.t. het vervoer de zaak nog sterker maken. Regel jij die verzekering of is de klant de klos als er onderweg wat met z'n bestelling gebeurt?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

dank voor je snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp zijn niet zozeer allerlei documenten verplicht, zolang er maar duidelijk aangetoond wordt, dat de spullen daadwerkelijk de EU hebben verlaten.

 

De spullen worden onverzekerd verstuurd. Door de lage bedragen (< € 50) van de meeste zendingen is verzekerd verzenden simpelweg te duur. Maar mocht een zending niet aankomen, dan is de klant niet de klos. Dan wordt het pakket nogmaals verzonden, zonder bijkomende kosten uiteraard. Mochten we het product niet meer op voorraad hebben, dan ontvangt de klant het volle aankoopbedrag retour. We hebben inmiddels anderhalf ervaring met het versturen van pakketjes, veelal in de EU, maar ook naar de VS. De ervaring leert dat het aantal pakketjes dat daadwerkelijk zoek raakt, absoluut niet opweegt tegen de verzekeringskosten. Veelal is het een kwestie dat een pakketje onderweg 'zoek' raakt en pas een aantal weken later wordt bezorgd. Voordat we een tweede keer versturen wachten we een week of twee af, maar storten direct het aankoopbedrag terug en vragen de kopers het alsnog over te maken als de spullen arriveren.

 

Uiteraard houden wij bij de verkoop de feedback van de kopers erg goed in de gaten en besluiten we soms, ondanks de hogere kosten, het pakket toch verzekerd te versturen.

 

gr, Eric

 

 

Link naar reactie
  • 0

Krijg je bij het postkantoor geen ontvangstbewijs per pakket?

 

Anders zou je een verzendlijst kunnen maken van de pakketten die je wilt verzenden.

Vraag vervolgens het postkantoor of ze een stempel op die verzendlijst willen zetten als bewijs dat je de bijgeleverde pakketten echt aangeboden hebt (Sommige postkantoren doen dit, ik weet niet of ze allemaal zo aardig zijn).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de VS bestaat de VAT niet. Voor 20 jaar, plus of min, was er eentje in één staat, maar die is sindsdien opgegeven.

 

In principe zijn er staten waarin je "omzet genereert" en dus zou een detailhandel-verkoop belasting (retail sales tax) schuldig kunnen zijn, maar deze komen pas ter sprake bij een relatief hoog aantal, anders is het hun de moeite niet waard.

 

Maar als je paketten naar de VS opstuurt dan moet je een verklaring van inhoud invullen voor Homeland Security, zou dat niet voldoende zijn?

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat zou best kunnen, maar de rest van de documenten moet je sowieso 7 jaar bewaren, dus dat zou ik dan ook maar doen.

 

En Eric; als je helemaal zeker wilt zijn leg je deze vraag even schriftelijk voor aan je BTW-inspecteur. Dan krijg je ook schriftelijk antwoord.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.