• 0

aanloopverliezen en aftrek gemengde kosten

En ik heb nu nog wat meer vragen:

 

1. Aanloopverliezen: We zijn officieel gestart per 1 januari 2003, maar voor die tijd al wel wat uitgaven. Daarover heb ik de BTW wel teruggevorderd, maar dat kan ik verder waarschijnlijk niet aftrekken, toch?

 

2. Ik lees bij de fiscale winstbepaling iets over gemengde kosten (met een drempel voor aftrekbaarheid): we geven cursussen en voor die cursussen zitten we in hotels (met arrangement incl slapen, zaalhuur en eten). Ik nam aan dat ik dat volledig kan aftrekken, maar als ik dat lees over die drempel, dan snap ik dat niet helemaal.

 

Wie helpt me?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Aanloopverliezen: We zijn officieel gestart per 1 januari 2003, maar voor die tijd al wel wat uitgaven. Daarover heb ik de BTW wel teruggevorderd, maar dat kan ik verder waarschijnlijk niet aftrekken, toch?

Belangrijk is om even te weten wat je ondernemingsvorm is....BV Vof Eenmanszaak?

 

2. Ik lees bij de fiscale winstbepaling iets over gemengde kosten (met een drempel voor aftrekbaarheid): we geven cursussen en voor die cursussen zitten we in hotels (met arrangement incl slapen, zaalhuur en eten). Ik nam aan dat ik dat volledig kan aftrekken, maar als ik dat lees over die drempel, dan snap ik dat niet helemaal.

Gemengde kosten zijn kosten waarvan de belastingdienst vindt dat je daar prive voordeel uit haalt. (voorbeeld) Ga je 's-avonds eten met 3 klanten en je vrouw, dan bespaart dat jezelf dus een maaltijd => prive voordeeltje en dus een gedeelte voor eigen rekening.

In jouw genoemd voorbeeld zie ik dat niet zo...Je bent op zakenreis en even naar huis om daar te eten en slapen zou niet handig zijn. Dit soort kosten vallen m.i. buiten de gemengde kosten.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Wat je reactie op vraag 1 betreft: Het is een eenmanszaak (van mijn vrouw, ik help).

En wat aftrekbaarheid betreft: We zijn de zaak gestart per 1-1-2003 (toen ook een BTW nummer gekregen) en ik heb het bij IB aangifte 2002 niet opgegeven, dat dan alsnog doen? Of in 2003 verrekenen?

 

Vraag 2: bedankt! scheelt veel geld!

 

Link naar reactie
  • 0

Explore,

 

Loop eens bij je belastingkantoor langs of nog beter stuur hen een briefje.

 

Indien het duidelijk is dat het om zakelijke kosten uit 2002 gaat, dan zullen ze hier niet moeilijk over doen en mag je die alsnog opvoeren.

 

Probeer toestemming en toezeggingen van de belastingdienst zoveel mogelijk op papier bevestigd te krijgen.Dat schept duidelijkheid voor alle betrokken partijen.

 

 

 

Groet,

 

Larry

Link naar reactie
  • 0

Hoe voer ik dat op?

Bijzondere baten en lasten op 1 januari ter hoogte van het verlies van boekjaar 2002? (Ik heb voor het gemak boekjaar 2002 ook maar gemaakt, ook al starten we per 1-1-2003).

Of moet ik die boekhouding 2002 even weggooien en per 1-1-2003 invoeren?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil nog even een nadere vraag stellen over het onderwerp "gemengde kosten" in relatie tot de aftrekbaarheid hiervan als zakelijke kosten.

De belastingdienst geeft een mooie opsomming van de zg. gemengde kosten

"voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen, etc."

 

Maar hoe wordt nu bepaald wat zakelijk is en wat privé.

Voorbeeld:

Ik ben vaak voor mijn zaak hele dagen onderweg en eet dan ook onderweg.

Dit zouden m.i. zakelijke kosten moeten zijn, maar ik begrijp dat de fiscus daar anders over denkt.

Maar genotmiddelen?

Ik rook niet, maar het zou toch ook volstrekt onlogisch zijn mijn pakjes sigaretten op de zaak aan te schaffen?

 

Er van uit gaande dat je op een reële wijze wilt omgaan met de scheiding tussen privé en zaak,

zou het voor de hand liggen dat je datgene dat uit te leggen is als zakelijke kosten zakelijk aanschaft.

Maar daar zit nu dus toch een drempel aan van € 4.100, voordat je het als zakelijk kosten mag aanmerken,

of 73,5% en de rest dus privé..

Deze regel stimuleert toch om zoveel mogelijk van dit soort uitgaven op de zaak te boeken?

 

Wat is de meest gangbare wijze om dit in de boekhouding te verwerken?

Splitsen in zakelijk en privé (in de verhouding 73,5% en 26,5%) of

alles zakelijk boeken en na vaststelling van de winst- en verliesrekening het

bedrag van de bedrijfswinst met het betreffende percentage corrigeren en dus

tot een afwijkende fiscale winst te komen.

 

Zijn er in de door de belastingdienst opgesomde "gemengde kosten" toch nog kosten die met enige

uitleg (dat je er geen enkel privé belang mee hebt) toch nog als volledig zakelijke kosten zijn aan te merken

of is de regel gewoon hard, dus zonder enige uitzondering.

 

Ik neem aan dat wel alle gemaakte zakelijke reiskosten tegen de geldende km-vergoeding van 0,19

zonder drempels of wat dan ook aftrekbaar zijn?

 

Graag een helder antwoord op deze vragen.

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe wordt nu bepaald wat zakelijk is en wat privé.

 

Als uitgaven een sterk persoonlijk karakter hebben en dus niets te maken hebben met het feit dat je ondernemer bent, dan zijn dat privé-uitgaven.

 

Denk bijvoorbeeld aan ‘gewoon’ eten (dat doet iedereen) en slapen (doet ook iedereen). Je kan dus niet zeggen:

“Om te kunnen ondernemen moet ik goed kunnen slapen en daarom koop ik een nieuw bed op kosten van de zaak”. Iedereen moet namelijk kunnen slapen.

Voor sommige andere dingen, bijvoorbeeld een gewoon rijbewijs, is ook uitgesproken dat dit niet zakelijk kan zijn.

 

Voor andere zaken, zoals bijvoorbeeld de door jou genoemde ‘gemengde kosten’ (dat zijn kosten die genoemd zijn in de wet en ook een gedeeltelijk privé-karakter hebben), gelden weer speciale regels.

Zij kunnen dus wel als zakelijk beschouwd worden, maar je moet volgens bepaalde formules rekening houden met het privé-gebruik. In principe bepaal je zelf of dit zakelijke kosten zijn, maar je moet natuurlijk ook aannemelijk kunnen maken dat het ook daadwerkelijk zo is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.