• 0

onroerendgoed aan stamrecht BV verkopen

Beste forumleden

Ik heb een stamrecht BV en het vermogen daarin heb ik belegd in aandelen, spaarrekeningen en in een lening voor ons huis in Spanje.

Prive heb ik naast het huis in Spanje ook een appartment aan de kust. Deze verhuren we met enige regelmaat.

De prijzen zijn gedaald en verkopen is op dit moment niet gunstig. Dezelfde appartemenenten worden nu voor 250.000 aangeboden. Dit zou een verlies zijn van meer dan 50.000.

Nu het probleem: Ik wil een nieuw huis in Nederland kopen met mijn partner 50/50. Daarvoor heb ik 250.000 nodig. We houden ons andere huis in Spanje, we pendelen voor ons werk heen en weer.

Ik zou dit kunnen lenen van de BV, maar het alternatief is het appartement aan de BV verkopen voor 250.000 en dan de opbrengsten en kosten van het app. in de BV laten vallen. Ik begrijp dat ook de eventuele waardevermeerdering of -vermindering in de toekomst in de BV vallen. Ik heb dan prive 250.000 waarmee ik de aankoop in NL kan financieren. Mijn inkomen is tegenwoordig laag en ik heb een flinke post overwaarde, dus voor de renteaftrek hoeft een lening niet zo nodig.

Mijn vraag: is dit mogelijk en waar moet ik op letten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Transacties tussen bv en aandeelhouder prive zullen altijd extra aandacht krijgen dus het is belangrijk om zakelijkheid aan te tonen. Onderbouwing bijvoorbeeld door middel van taxatie(s) is belangrijk en tevens is het van belang dat het rendement redelijk is, dat je antwoord kunt geven op de vraag waarom je het geld daarin investeert in plaats van op een spaarrekening. Als dat allemaal klopt dan is er volgens mij geen probleem. Indien blijkt dat de transactie alleen gedaan is omdat het je prive beter uitkomt dan heb je een probleem. Meestal zal het niet zo zwart wit zijn.

 

Wat ik me wel afvraag is of je in een stamrechtbv niet ook rekening moet houden met benodigde liquide middelen op moment dat je tot uitkering over moet gaan.

 

Ook is het belangrijk om er rekening mee te houden dat je als je zelf gebruik maakt van het appartement dat je daarvoor huur betaalt aan je bv

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Dat appartement staat in Nederland? Naast het feit dat je dan van een forfaitaire heffing naar een heffing over de werkelijke opbrengst overgaat (waarbij je zelf ook huur moet betalen aan de BV als je in het appartement verblijft, die bij jou niet aftrekbaar is en bij de BV wel belast), krijg je bij de overdracht ook te maken met overdrachtsbelasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ronaldinho

 

Het appartement staat in Spanje, daar kan je inderdaad onderhands verkopen en pas de transactie doen als er daadwerkelijk verkocht wordt. Daarmee voorkom je naast de overdrachtsbelasting ook een "resetten" van de aankoopprijs op een lagere waarde. Dit is belangrijk voor de capital gains belasting. Zelf gebruiken we het niet, het is puur een investering.

Inmiddels hebben we advies en het gaat waarschijnlijk toch de kant op dat we gewoon lenen van de BV en het appartement prive laten. Zolang de rente aftrekbaar is blijkt dit gunstiger.

Bedankt voor alle advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.