Jump to content

Astrid Heijkamp

Legend
  • Content Count

    377
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

20

Personal info

Register

  • How did you find us:
    zoekmachine
  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Company or organization name
    Beheer bv, exploitatie en actief beheer
  1. thanks, prinsrachid. Dat is een praktische oplossing
  2. Juist bij de verkoop ligt het probleem. Als ik wel een btw faktuur kan verstrekken maakt in de 2e hands markt volgens mij niet dat de auto substantieel meer , laat staan 21% meer opbrengt. Als ik een bedrijf had zonder btw belaste omzet dan had ik bij verkoop van de auto geen btw faktuur kunnen verstrekken (het is dan een marge auto) en had de bv de volledige opbrengst gehad. Logisch want bij aankoop en onderhoud is ook nooit btw teruggevraagd. Die redenering klopt toch? Ik had gehoopt dat er een mogelijkheid was om te kiezen om de auto voor de btw niet mee te nemen, die toe te wijzen aan de onbelaste omzet. Geen btw aftrekken bij aanschaf en bijbehorende kosten maar dan ook bij verkoop geen btw te berekenen/afdragen. Ik begrijp dat dat geen optie is?
  3. Dank rachid. Het is een bv, ik kijk alleen naar de kosten in de bv en niet naar wat het me prive kost. Als ik de auto Koop dan kan ik 20 % van de betaalde btw terug krijgen. Er zullen gedurende het bezit nog wat onderhoudskosten zijn waarvan ik 20% van de betaalde btw kan terug vragen. Als ik de auto na 4 of 5 jaar verkoop moet ik de volledige 21% btw in het verkoopbedrag afdragen (geen bpm van toepassing ivm EV). Gedurende de periode dat ik de auto heb betaal ik 2.7% x cataloguswaarde x 20% btwcorrectie voor prive gebruik. Per saldo aan de 4 of 5 jaar heb ik dan meer btw betaald/afgedragen dan dat ik terug kan krijgen en zijn mijn kosten (incl saldo btw) hoger dan wanneer ik helemaal geen btw belaste diensten had geleverd. Dan had ik geen btw kunnen aftrekken, maar had ook geen btwcorrectie gehad en had bij verkoop geen btw hoeven afdragen. Dat voelt een beetje raar voor toepassing van een belasting op de toegevoegde waarde dus ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie.
  4. De laatste jaren zijn mijn BTW belaste werkzaamheden steeds minder geworden , inmiddels heb ik slechts 20% belaste werkzaamheden waardoor ik slechts 20% van de BTW kan aftrekken. Bij mijn auto kom ik dan op het probleem dat ik over 5 jaar substantieel meer BTW moet afdragen dan dat ik kan aftrekken. De autokosten zijn over die periode hoger dan wanneer ik geen btw had kunnen aftrekken. Kan dat kloppen? Zo ja kan ik dat corrigeren? Dank alvast.
  5. Een persoonlijk gesprek op regelmatige basis met een andere ondernemer kan heel prettig werken. Gewoon ervaringen uitwisselen, je verhaal kunnen doen en elkaar te vertellen hoe jij met een situatie van de ander zou omgaan. Juist leuk om dit te doen met een ondernemer uit een andere bedrijfstak. Ook uit concurrentie overwegingen verstandig om daar voor te kiezen Je zou dat ook met een mentor kunnen doen waarbij de focus komt te liggen op jou in plaats van dat het twee richtingsverkeer is.
  6. mooi initiatief. misschien goed om even te kijken naar http://www.rvo.nl/sites/default/files/factsheet%20CPO.pdf , het gaat om collectief particulier opdrachtgeverschap. Hierin vind je een aantal stappen die je met een groep zou kunnen nemen om een project te realiseren
  7. Je zou kunnen starten met begrip te hebben voor je vaders gevoel en zijn 'kritiek' serieus te nemen. Of zijn gevoelens nu terecht zijn of niet dat maakt niet zo veel uit. De machtsstrijd waar jullie in zitten en waar jij gezien je post net zo hard in meedoet gaat waarschijnlijk alleen maar verliezers opleveren. Dit tij moet keren, voor jou de kans om jezelf te bewijzen. Niet door je in de strijd te werpen maar door met het bedrijfsbelang voorop naar een oplossing te zoeken. De kans is groot dat een externe partij daarbij kan helpen, dat moet dan wel iemand zijn die jullie beiden vertrouwen. Als jullie niemand in de omgeving hebben dan zou je ondernemers klankbord kunnen inschakelen. Een ervaren ondernemer, die ditzelfde traject heeft doorstaan maar dan vanaf je vaders kant kan daarin wellicht tot steun zijn.
  8. Hallo Michel, de vraag die je gesteld is is of je mede eigenaar wilt worden. Daarover kan je ook eerst het gesprek aangaan, om meer feeling te krijgen bij de redenen die erachter liggen en het geplande toekomstscenario van de huidige aandeelhouders en niet te vergeten van jezelf. Een aantal vragen om bij stil te staan: Hoe is nu de taakverdeling, wat is de toegevoegde waarde (niet financieel) van de uittredende aandeelhouders, wat is jouw toegevoegde waarde, hoe belangrijk is jouw input voor de winstgevendheid van het bedrijf, vinden de huidige aandeelhouders dat je de capaciteiten hebt om het bedrijf samen met de blijvende aandeelhouder straks te runnen. Hoe snel wil de andere aandeelhouder er straks uitstappen, als dat gebeurt kan jij dan alleen de toko runnen of heb je daarbij versterking nodig. Hoe winstgevend is het bedrijf. Wellicht heb je al een goed beeld van bovenstaande maar als dat nog niet zo is dan zou ik me daar het eerst mee bezig houden.
  9. Aanvulling: zo langzamerhand komen er bij ondernemersklankbord ook steeds meer wat "jongere" ondernemers als adviseur Vraag aan TS: levert je app een oplossing voor een bestaand probleem (maw is er al een markt) of is het een app waarvan je niet weet of er een markt voor zal zijn?
  10. Plannen met voldoende potentie zullen altijd wel investeerders vinden, zeker in deze tijd. Je moet je alleen afvragen of dat echt is wat je wil. Wat heb je tot nu toe gedaan om het benodigde kapitaal zelf bij elkaar te krijgen of wat heb je gedaan om het benodigde kapitaal te verlagen. Heb je alle mogelijkheden al doorlopen om te kijken of je het kunt uitvoeren zonder dat je externe investeerders nodig hebt. Een investeerder(s) aantrekken is niet 'gemakkelijk geld'. Het traject kost doorgaans best veel tijd, je zult aandelen moeten afstaan en een investeerder zal ook zijn invloed willen uitoefenen omdat hij (zij) uiteraard de inleg wil beschermen. Mocht je toch het pad van investeerders opgaan, dan is het belangrijk dat je plan geloofwaardig is met realistische en onderbouwde cijfers. Ik weet niet of je al een businessplan hebt gericht op het vinden van investeerders, zo nee dan kan ik je indien gewenst een format sturen. Als je wel een plan hebt dan wil ik er wel even naar kijken om je tips te geven. Naast je businessplan is het ook belangrijk dat je je 'pitch' hebt. Hoewel ik me kan voorstellen dat als het gaat om adult entertainment je niet zo snel bij de koffietafel of in de lift je case ter sprake wilt brengen.
  11. Tja, wat is missen op dit gebied... De meeste fiscalisten en geleerden zijn van mening dat je - voor de omzetbelasting - over een (sluitende) kilometeradministratie moet beschikken om gebruik te kunnen maken van de wettelijke regeling voor het bepalen van de correctie voor het (gratis) privégebruik door de ondernemer. de correctie voor gratis prive gebruik heeft hier toch helemaal niets mee te maken als je de zakelijke km's a 0,19 opvoert ??? De autokosten draag je in dat geval allemaal prive, per zakelijke km voer je 0,19 op en over het deel zakelijke km's mag je percentage-gewijs de btw aftrekken. In dit geval heb je dan nog te maken met een deel niet belaste werkzaamheden waardoor je de btw op het zakelijke deel nog extra moet corrigeren. Ik krijg het idee dat binnen dit topic 2 dingen door elkaar heen lopen: zakelijke km's a 0,19 opvoeren of de auto zakelijk nemen (en alle kosten zakelijk boeken) en dan een correctie opvoeren voor prive gebruik.
  12. De vraagstelling leek me niet zo ingewikkeld als je de begin en eindkm stand per jaar weet . Dan weet je: totaal aantal km's (bijvoorbeeld 20.000) totaal zakelijke km's (bijvoorbeeld 10.000 = 50%) Je weet de verhouding tussen belaste en onbelaste werkzaamheden (op basis van omzet of toch op basis van km's) stel 30%-80%, Je hebt een overzicht van alle auto gerelateerde bonnen dus totaal btw voor dat jaar, stel 2100,-- Dan is hiermee toch duidelijk welk deel van de btw op autokosten aftrekbaar is (30% x 50% = 15% x 2100,--) of mis ik dan iets?
  13. Zoek je een betaalde sparringpartner/coach of zoek je iemand die het op vrijwilligersbasis doet. Als je een betaalde sparringpartner/coach zoekt dan kan je wat duidelijker en specifieker zoeken en 'eisen' stellen. Als je je richt op vrijwilligers dan kan je bijvoorbeeld via ondernemersklankbord een sparringpartner vinden, dit is een traject van een half jaar en kost behalve een eenmalig bedrag voor administratiekosten verder niets. De adviseurs zijn oud ondernemers of ondernemers die tijd over hebben en hun kennis willen delen (vrijwilligers). In sommige gevallen werkt dit heel goed, je hebt alleen niet zelf een keuze, de adviseur wordt aan je gekoppeld op basis van je vraagstelling en de expertise van de adviseur. Uiteraard kan je ook in je omgeving verder zoeken naar een sparringspartner, vraag die bij mij opkomt is ook wat jij te bieden hebt. Je geeft aan dat je wilt werken aan een lange termijn relatie dan moet het voor die ander ook interessant / uitdagend / leuk of ...... genoeg zijn om die tijd erin te blijven steken.
  14. Ik heb een parkline kaart voor parkeren en voor tanken. Tot nu toe bevalt het goed. Voorheen had ik Yellowbrick en MKB brandstof maar door problemen met incasseren ben ik naar een andere oplossing gaan zoeken en uitgekomen op Parkline die beiden aanbiedt.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept