• 0

VOF akte opstellen met vennoot met bankschuld

Twee weken geleden heb ik mijn slapende eenmanszaak omgezet (per 1-1-2012) in een VOF met mijn zoon. Hierbij moet nog een VOF akte worden opgesteld om gemaakte afspraken vast te leggen. Ik vraag mij af of hierin rekening moet worden gehouden met het volgende;

Mijn zoon heeft een faillisement van zijn BV eind 2010 achter de rug en kan ondanks vele sollicitaties niet aan de bak komen, een enkele oproep via een uitzendbureau daargelaten. In januari 2012 heeft hij mijn activiteiten nieuw leven ingeblazen door een uitstekende webwinkel op poten te zetten en onderhouden. Het is nog maar het begin maar er is omzet.

 

Direct daarop lag er een schrijven van een incassobureau bij hem op de mat, met het verzoek binnen 10 dagen een prive borg van € 50.000 te voldoen, die nog verschuldigd is aan de de bank ivm het faillisement. Dat kan hij niet ophoesten want hij heeft nog geen vast inkomen. Nu heb ik gelezen dat het vermogen van de VOF is afgeschermd en daar geen beslag op kan worden gelegd. Klopt dat? De bankrekening is dezelfde en het aanwezige saldo is mijn inbreng die nog in een beginbalans moet worden opgenomen. Het is ook de bedoeling te realiseren winst zoveel als mogelijk aan te wenden voor groei, dus niet voor prive opnames om prive schulden mee af te lossen. Wel overweeg ik een voorstel tot middeling tegen finale kwijting, om mijn zoon weer toekomstperspectief te geven. Goede adviezen zijn welkom.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Lijkt me erg onverstandig om dan samen met hem in een VOF te gaan zitten. Stel dat hij een positief saldo op zijn kapitaalrekening heeft, maar dat geld is geïnvesteerd, dan wordt een beslag erg lastig.

 

neem hem dan gewoon in loondienst, 32 uur per week, minimumloon, dan heb je al dat gezeur niet.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Van de kvk heb ik vernomen dat de inschrijving van mijn zoon nog wel met terugwerkende kracht terug te draaien is. Maar als het incassobureau de inschrijving al heeft opgemerkt heeft dat dan nog consequenties? Ik kan hoe dan ook middels een beginbalans wel aantonen dat het aanwezige werkkapitaal van mij was en dat mijn zoon niets heeft ingebracht. Dat idee om hem op de loonlijst te zetten is eigenlijk prima. Dan wordt zijn onderhandelingspositie voor een middeling tegen finale kwijting beter. Maar wat is nu het juiste stappenplan?

 

En hoe communiceren we met het incassobureau? We hebben al eens een middelings voorstel op schrift ingediend bij de bank zelf maar die wenste niet te onderhandelen. Dat begrijp ik nu omdat er een staatsgarantie is verleend en ze de verplichting hebben om eerst te trachten zoveel als mogelijk bij de schuldenaar te verhalen. Er is echter niets te halen en er is geen vaste baan. De garantie dekt echter vrijwel het hele schuldbedrag, zodat de bank zelf er slechts 10K bij in zou schieten. Daarom lijkt het mij toe dat een middeling voor de bank ook de beste optie is. Maar of het incassobureau er ook zo over denkt...?

 

Ik zie dat je jurist bent dus ik hecht wel waarde aan je adviezen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.