• 0

Prive auto en zakelijke kilometers

Wanneer ik met mijn privé auto zakelijke kilometers ga

rijden kan ik 0,18 eurocent per gereden zakelijke kilometer aftrekken van mijn 'winst', wanneer ik een kilometer registratie bijhoud.

 

Maar hoe moet ik een dergelijk iets nou boeken?

4200 Autokosten (of Reiskosten)

en 700 Prive?

 

Misschien een simpele vraag? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt,

 

En dan moet het nog over worden gemaakt per bank

naar de betreffende compagnon.

 

Dat wordt dan

0700 Prive compagnon A. xxx

aan 1200 Postbank xxx

 

Prive wordt dan gedebiteerd en de bankrekening van de vof

gecrediteerd. Zo klopt het hoop ik?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt.

 

Maar bij het inboeken van het bankboek, kun je er ook voor kiezen om het direct te boeken op 4200 autokostenvergoeding. Dan hoef je geen extra journaalpost te maken in het memoriaal.

 

Want als je het apart boekt gaat het zo:

 

4200 Autokostenvergoeding xxxx

a 700 Prive xxxx

 

en daarna

 

700 prive xxxx

a 1200 postbank xxxx

 

de prive valt in feite weg

 

dus als je het meteen in bankboek boekt doe je eigenlijk

 

4200 autokosten xxxx

a 1200 postbank xxxx

 

Ik hoop dat het wat duidelijk is.

 

Link naar reactie
  • 0

Even nog een vraagje over dit onderwerp.

 

Ik zie enkele boekingsregels staan, maar ik wilde even vragen of jullie die uit kunnen leggen.

 

Hoe boek ik zakelijk gereden kilometers.. Moet het bedrag geboekt worden op autokosten, en dat totaal bedrag moet dan bij prive afgeboekt worden?

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de mening over het boeken via memoriaal of uitbetaling per bank (met declaratie erbij). Het is ook mogelijk om een declaratie voor de kilometers te maken en deze net als de inkoopfacturen te verwerken in de boekhouding. De betaling valt tegen prive weg.

 

In jp's: 1. Autokosten

Aan crediteuren

 

2. Crediteuren

Aan prive (per memo zonder uitbetaling) of

 

Crediteuren

Aan Kas/Bank/Giro (bij uitbetaling)

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Zou ik hier nog iets over mogen vragen. Bovenstaand is me niet helemaal duidelijk zoals ik al aangaf.

 

Als ik zakelijke km rij dan mag ik die dus aftrekken van de winst.

 

Dat doe ik door b.v. 100 euro op autokosten te boeken, en dan 100 op prive als ontvangsten.

 

En dan kan ik dus 100,- opnemen van de zakelijke rekening. dat wordt dus 100,- bij prive eraf, en bij bank.

 

En als laatste vraagje. Zit er btw in die 0,18 cent. Dus als ik die zou boeken bij autokosten, welk tarief heb ik dan mee te maken.

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie
  • 0
Als ik zakelijke km rij dan mag ik die dus aftrekken van de winst.
Klopt.

 

Dat doe ik door b.v. 100 euro op autokosten te boeken, en dan 100 op prive als ontvangsten.
Autokosten klopt, je boekt ook op prive omdat jij dat als prive persoon in de onderneming hebt gestoken. De balans prive geeft aan hoeveel jij tegoed hebt van de onderneming zogezegd en deze wordt door de autokosten verhoogd met 100 euro.

 

En dan kan ik dus 100,- opnemen van de zakelijke rekening. dat wordt dus 100,- bij prive eraf, en bij bank.
Klopt. Als je vervolgens besluit dat je geld prive nodig hebt dan haal je geld van de zakelijke bankrekening ("aan bank"). Hierdoor wordt jouw prive tegoed bij de onderneming lager en dus doe je inderdaad ook een boeking op "prive".

 

Prive is daarmee eigenlijk omgekeerd aan wat je denkt. Als je geld tegoed hebt van de onderneming crediteer je prive en als je geld opneemt debiteer je die rekening.

 

En als laatste vraagje. Zit er btw in die 0,18 cent. Dus als ik die zou boeken bij autokosten, welk tarief heb ik dan mee te maken.
BTW doet niet ter zake bij deze constructie. Doordat je de auto prive rijdt, kan de onderneming geen BTW in mindering brengen. Jij als prive persoon betaalt alle autokosten (benzine, wegenbelasting, onderhoud etc.) inclusief de BTW. Als vergoeding mag jouw werkgever (onderneming dus) € 0,18 uitbetalen. Daarvan moet jij alle kosten betalen en als prive persoon is de BTW ook een onderdeel van de kosten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Dus dan boek ik de autokosten bij "inkoop", en de boeking prive, waar moet ik die onder boeken? Bank, kas?
Waarom wil je die bij "inkoop" zetten. Je hebt denk ik dan toch gewoon een grootboekrekening "autokosten" of "vervoerkosten", daar boek je het dan op. Onder "inkoop" zou ik dit niet plaatsen. Maar het is aan jou onder welk grootboek je iets plaatst, zo lang jij het zelf maar overzichtelijk vindt.

 

De boeking "prive" boek je op "prive" en als tegenhanger "bank" of "kas", inderdaad afhankelijk van hoe je jezelf uitbetaald zoals Erik zegt.

 

Maar ik denk dat je ergens een verkeerde interpretatie maakt. Misschien is het verstandig eens met een adminstratiekantoor af te spreken en het allemaal eens door te nemen. Zij kunnen het voor je uitvoeren, of helpen bij het opzetten van de boekhouding bijvoorbeeld.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.