• 0

Eerste gesprek, offerte en overeenkomst..

Hallo,

 

Mijn eerste post hier, en gelijk een (ietwat dringende) vraag.

 

Ik freelance al een tijdje, maar eigenlijk alleen met goede kennissen en met mondelinge overeenkomsten. Nu heb ik morgen echter een eerste gesprek met een mogelijke opdrachtgever voor een spoed klus.

 

Nu is mijn vraag hoe je globaal zoiets aanpakt in het eerste gesprek als het gaat om de offerte en de overeenkomst? Hoe en wanneer kaart je dat eigenlijk aan? Leek mij verstandig om hierover eerst even wat feedback te krijgen als referentie :). Het gaat overigens om een relatieve kleine opdracht, zou een mondelinge overeenkomst ook kunnnen?

 

Zou iemand mij hierin kunnnen adviseren (voor vrijdag ;))?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vroeg me af of die daar op zaten, zeker omdat Algemene Voorwaarden zo vaak op elkaar lijken (veel bedrijven willen namelijk toch op dezelfde manier werken en risico's afdekken). Of te wel, het auteursrecht kan -mag- toch niet voorkomen dat iemand dezelfde bepalingen gebruikt?

 

(ps het staat voor mij buiten kijf dat iedereen de voorwaarden op basis van zijn eigen situatie moet opstellen, maar dat kan dus wel eens hetzelfde uitpakken)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me af of die daar op zaten, zeker omdat Algemene Voorwaarden zo vaak op elkaar lijken (veel bedrijven willen namelijk toch op dezelfde manier werken en risico's afdekken). Of te wel, het auteursrecht kan -mag- toch niet voorkomen dat iemand dezelfde bepalingen gebruikt?

Ja zeker. Zelfs de gegevens in het telefoonboek genieten bescherming. Het is een feit dat in een bepaalde sector of branche voorwaarden op elkaar lijken. Gelijkenis is echter nog niet gelijk. Waar de grens ligt tussen gelijkenis en gelijk is ook niet in een algemene zin aan te geven. Steeds zal in het individuele geval bekeken dienen te worden waar dit omslagpunt is bereikt. Dit gaat natuurlijk niet zover dat indien in twee sets AV enkele bepalingen gelijk aan elkaar zijn daaruit onmiddellijk de conclusie kan worden getrokken dat de één de ander heeft gekopieerd. Vaak valt uit een combinatie van factoren af te leiden dat er sprake is van kopieergedrag en dan is het aan de rechthebbende om daar tegen op te treden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Toch blijft dat hele auteursrecht maar iets kunstmatigs. Je krijgt AV op je bord, ze gelden jegens jou maar je zou ze niet mogen gebruiken voor je eigen toko? Hij gaan niet deze 'gejatte' AV aan derden verkopen. Alsof je een goed boek leest wat je vervolgens niet in de praktijk zou mogen brengen ???

 

Ergens is dat krom: informatie is in weze gewoon vrij zodra het gecommuniceerd is. Daar zal altijd wel een spanningsveld in blijven bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet? Je krijgt alleen AV waarvan je maar moet afwachten hoe ze in de praktijk uitpakken, als je ze al volledig begrijpt. Goed voorbeeld doet volgen en met wat gezond verstand kom je een heel eind. AV zijn niet alleen maar kunststukjes van op de rand van ongeoorloofde exoneratie balanceren, maar vooral regels voor allerhande praktische zaken. De laatste hoeven niet altijd zoveel te wijzigen.

 

Maar goed, dat gaat OT met beschouwingen over de wenselijkheid van het auteursrecht in huidige vorm.

Link naar reactie
  • 0

Toch blijft dat hele auteursrecht maar iets kunstmatigs. Je krijgt AV op je bord, ze gelden jegens jou maar je zou ze niet mogen gebruiken voor je eigen toko? Hij gaan niet deze 'gejatte' AV aan derden verkopen. Alsof je een goed boek leest wat je vervolgens niet in de praktijk zou mogen brengen ???

Deze vergelijking gaat mank. Tussen consumeren en verspreiden zit een groot verschil, nog daargelaten welke tegenprestatie daarvoor wordt geleverd en het onderscheid dat hiertussen in het auteursrecht wordt gemaakt.

 

Ik kan je tot op zekere hoogte gelijk geven voor wat betreft de stelling dat het auteursrecht kunstmatig is, maar geldt dat niet voor het recht in het algemeen? Iedere rechtsvraag bevat die controverse tussen datgene wat in de leer en maatschappelijk als recht wordt aangemerkt en hetgeen een individu als rechtvaardig ervaart?. Hoewel bijzonder interessant, wil ik niet teveel afdwalen. Het gaat het way out off topic om hier een hele rechtsfilosofische beschouwing te voeren. Dat doe ik graag een keer met je na kantoortijd onder het genot van een goed glas. Terug naar de harde dagelijkse realiteit.

 

Ik deel niet je stelling dat informatie vrij voor gebruik is zodra daar op enigerlei wijze openbaarheid aan wordt gegeven. Informatie wordt openbaar gemaakt met een bepaald doel. Zolang daarover tussen verstrekker en ontvanger wilsovereenstemming bestaat is de informatie vrij voor gebruik. Om het meer concreet te maken; een leverancier die algemene voorwaarden gebruikt, maakt deze niet kenbaar met het doel om klanten te voorzien van een set gratis algemene voorwaarden, maar met het oogmerk om te informeren over de voorwaarden die kleven aan de verkoop van zijn product. De verkoop van zijn product is het wezen van zijn bestaan. Voor die verkoop heeft de leverancier zijn voorwaarden op laten stellen. Daarvoor heeft hij ook een prestatie geleverd (zelf uitgedacht of een vergoeding betaald). Nu verwerkt een beetje slimme ondernemer dit wel weer in zijn kostprijs, maar die ontvangt hij niet als een bezoeker niet bij hem koopt maar enkel consumeert. Uiteindelijk zal dat leiden tot zijn ondergang, hetgeen hij zelf niet kan willen.

 

Anderzijds kan je ook - terecht mijn inziens - of een auteursrechthebbende maar ongelimiteerd mag doorgaan met het vragen van een vergoeding voor de prestatie die hij heeft geleverd. Deze laatste discussie zie je met name terugkomen in de OSS-communities. Zoals je reeds opmerkt, het blijft een spanningsveld.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.