• 0

Advies gevraagd over nieuwe rechtsvorm

Hallo higherlevel.nl

 

Na een zoektocht over het internet kom ik terecht op higherlevel.nl omdat ik meen hier veel serieuze en betrokken reacties te lezen. Ik hoop daarom ook dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn probleem!

 

Dit is de zaak:

In de huidige situatie bereik ik een aantal klanten, deze klanten leveren mijn product door aan haar eigen klanten onder eigen merknaam. Op deze manier doe ik al geruime tijd goede zaken.

 

Afgelopen week ben ik benaderd door één van mijn huidige klanten met een goed voorstel. Dit voorstel houdt alleen wel in dat ik door de rest van mijn huidige klanten als concurrent kan worden gezien. Ik heb dit gevoel niet dus wil ik hiervoor enige anonimiteit waarborgen zodat ik deze klanten niet kwijt raak.

 

De vraag die ik aan jullie wil stellen is dan ook deze:

Op welke manier kan ik deel uit maken van een nieuw opgezet bedrijf waarbij ik anoniem blijf? Ik heb een aantal dingen gelezen, mede een artikel over gecertificeerde aandelen waarbij de eigenaar anoniem kan blijven. Kunnen jullie mij hier over adviseren?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Sjors

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar een commanditair (stille) vennoot mag geen uitvoerende taken/ beheerstaken doen voor een CV dus dat is wel een belangrijk punt, meestal zijn commanditair vennoten de geldschieters of inderdaad inbrengers van bijzondere kennis.

 

Persoonlijk zou ik hou ik niet zo van anonieme constructies en uiteindelijk zal met enig onderzoek altijd een persoon achter een aandeelhouder te achterhalen zijn.

 

Geen idee om welk product het gaat maar zou het niet eenvoudiger zijn om gewoon bij de start een dusdanig duidelijk profiel van de onderneming neer te zetten dat voor je klanten direct duidelijk is dat er geen sprake is van directe concurrentie. Je geeft zelf al aan dat het vooral een risico is dat men het zo kan zien maar dat dat niet zeker is, in dat soort situaties lost uitleggen vaak meer op als ingewikkelde constructies opzetten want als die toch uitkomen heb je het een stuk zwaarder met uitleggen.

 

en ja bij nieuwe avonturen moet je soms accepteren dat je een deel van je bestaande klanten kwijtraakt om toch verder te kunnen groeien. dat zou voor jou misschien meegewogen moeten worden in het businessplan.

 

Link naar reactie
  • 0

Beiden bedankt voor het antwoord.

 

@anoniempje2012

Een CV is misschien een goed optie omdat er een mogelijk bestaat dat ik zelf niet de bedrijfsvoering ga doen. Als ik slechts mijn eigen product en kennis inbreng, is dit dan een mogelijkheid? Ik denk dat het dan contractueel wel mogelijk is om vast te leggen dat ik als exclusieve leverancier voor dit product geld om mijzelf te beschermen, of zie ik dit verkeerd?

 

@Roel Jongman

Mocht blijken dat ik inderdaad zelf wel een groot deel van de bedrijfsvoering ga doen, dan is open kaart spelen misschien de goede weg om te nemen. De afweging die dan gemaakt moet worden is dan inderdaad: wil/kan ik het me veroorloven om een deel van mijn huidige klanten kwijt te raken. Daarom was ik benieuwd naar verschillende opties :)

 

Zijn er nog andere opties waarover iemand mij kan adviseren, zoals de door mij genoemde gecertificeerde aandelen?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Met vriendelijke groet,

 

Sjors

 

Link naar reactie
  • 0

Beiden bedankt voor het antwoord.

 

@anoniempje2012

Een CV is misschien een goed optie omdat er een mogelijk bestaat dat ik zelf niet de bedrijfsvoering ga doen. Als ik slechts mijn eigen product en kennis inbreng, is dit dan een mogelijkheid? Ik denk dat het dan contractueel wel mogelijk is om vast te leggen dat ik als exclusieve leverancier voor dit product geld om mijzelf te beschermen, of zie ik dit verkeerd?

 

@Roel Jongman

Mocht blijken dat ik inderdaad zelf wel een groot deel van de bedrijfsvoering ga doen, dan is open kaart spelen misschien de goede weg om te nemen. De afweging die dan gemaakt moet worden is dan inderdaad: wil/kan ik het me veroorloven om een deel van mijn huidige klanten kwijt te raken. Daarom was ik benieuwd naar verschillende opties :)

 

Zijn er nog andere opties waarover iemand mij kan adviseren, zoals de door mij genoemde gecertificeerde aandelen?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Met vriendelijke groet,

 

Sjors

 

@ Sjors,

In aansluiting op jou vragen naar mij kan ik het navolgende daarop antwoorden: op je vraag of het genoeg is als je alleen je kennis en je product in brengt zeg ik ja, conform art.7:836lid 1 g°kun je dan als Commanditaire vennoot worden aagmerkt.

 

In aansluiting dat jij dan exclusief in het contract wil bedingen dat jij de enigste bent die dit product aanleverd daarop moet ik nee antwoorden, je geniet anders niet de bescherming die genoten wordt door de comanditaire vennoot want volgens art.7:837 oefen je dan een beslissende invloed uit op het optreden van de vennootschap. dit laatste zou ik dus niet doen als ik jou was.

Link naar reactie
  • 0

Zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor het advies.

 

Heeft u ook kennis van de gecertificeerde aandelen in een BV? In aansprakelijkheid verschilt deze natuurlijk van een CV maar kan ik deze naast de aansprakelijkheid vergelijken?

 

Een ander idee dat mij te binnen schoot is het volgende:

 

Wat als ik het nieuwe bedrijf beschouw als gewone klant. Hierbij factureer ik een hogere prijs voor mijn producten zodat ik indirect een deel van de marge binnen krijg. Denken jullie dat deze manier teveel op vertrouwen gebaseerd is of is het op deze manier wel mogelijk om contractueel vast te leggen dat ik als exclusieve leverancier kan dienen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.