• 0

Aangifte IB ondernemer en fiscaal partner: wie geeft wat allemaal op?

Hallo,

 

Blijkbaar is dit topic erg populair, maar ik kan nét niet mijn vraag beantwoord vinden. Vandaar ook mijn bericht hierover...

 

Voor het eerst vullen mijn partner en ik een IB aangifte in, waarbij zij een ondernemer is en ik in loondienst.

We zijn fiscaal partner (zo is vastgesteld door het programmaatje van de Belastingdienst). Zij vult de IB voor ondernemers in en ik voor particulieren. Maar hoe vullen wij wat in?

 

Het huis staat op haar naam. Zij heeft in principe dus de eigen woning post ingevuld. Moet ik dat ook doen?

Box 3: vullen wij allebei dezelfde gegevens in of ieder apart onze eigen rekeningen? Ik kom boven de (spaar)grens, zij niet. Gezamenlijk weer uiteraard wel. Ik heb beleggingen, zij niet.

Als wij allebei hetzelfde exact alles invullen, wordt er dan niet teveel verrekend (in ons nadeel)? Zeker voor wat betreft de Box 3 posten?

 

Ik hoop wat meer duidelijkheid te krijgen in deze nieuwe ervaring... Alvast bedankt!

 

Joep

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij beiden hetzelfde invullen en verderop in de aangifte de aftrekposten verdelen. Uiteraard wel in beide aangiften dezelfde verdeling toepassen.

Op zich klinkt dat juist, maar vraag is op wiens naam het huis gekocht is, zijn er HV ( Huwelijkse voorwaarden) of is er gemeenschap van goederen.

verder is een ondernemer en vult natuurlijk zijn of haar eigen dingen in, dus klakkeloos van elkaar overnemen kan niet.

 

wellicht is het verstandig hier een fiscalist over te raadplegen als jullie er zelf niet uit komen

Link naar reactie
  • 0

Op zich klinkt dat juist, maar vraag is op wiens naam het huis gekocht is, zijn er HV ( Huwelijkse voorwaarden) of is er gemeenschap van goederen.

verder is een ondernemer en vult natuurlijk zijn of haar eigen dingen in, dus klakkeloos van elkaar overnemen kan niet.

 

Dat klinkt niet alleen juist, dat is het ook ;)

 

De fiscus heeft geen boodschap aan huwelijkse voorwaarden als het op de IB aangifte aankomt. Je bent elkaars fiscale partner of niet. Ik neem aan dat Joep de vragen over het fiscale partnerschap goed ingevuld heeft. Dus als daar fiscaal partnerschap uitkomt, dan dienen ze de gezamenlijke posten in de aangifte (o.a. eigen woning en box 3) beiden in te vullen alsof ze in gemeenschap van goederen gehuwd zijn (dus ja Joep, jij geeft jouw vermogen plus haar vermogen in box 3 aan en vice versa).

 

Bij de vragen over de verdeling (apart hoofdstuk in de linker kantlijn) van deze posten passen ze de voor hen optimale verdeling toe (en wordt zo voorkomen dat beiden twee maal belasting betalen over hetzelfde bezit). Uiteraard dienen ze beiden dezelfde verdeling te hanteren en moeten ze opletten dat in het ene programma (IB particulieren) Joep als eerste genoemd staat en in het andere programma (IB ondernemers) Joep als tweede genoemd staat bij de verdeling.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nog bedankt allemaal voor de reacties. Het was me duidelijk geworden. Alles is ook prima ingevuld nu.

 

Grappig is dat daarna pas duidelijk werd, dan in het aangifteprogramma PER scherm wordt aangegeven dat alleen mijn of onze beide informatie nodig was. Je ziet namelijk in de titel van het scherm je naam staan of beide namen. Dan weet je meteen wat je allemaal moet invullen. #AchterafIsAllesMakkelijker :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.