• 0

Stroom voor elektrische auto aftrekbaar?

Voor het opladen van mijn elektrische auto heb ik een laadpunt naast mijn oprit. De stroom die ik gebruik wordt door de energiemaatschappij maandelijks van mijn prive rekening geschreven. De auto is echter zakelijk.

 

Ik heb het laadpunt voorzien van een kwh-meter zodat ik precies weet hoeveel stroom de auto 'tankt'. Mag ik de kosten van de getankte stroom vanuit zakelijk aan mezelf prive vergoeden, en vervolgens deze vergoeding zakelijk aftrekbaar maken?

 

Het lijkt me wel omdat het zakelijke kosten zijn, maar hoor graag of er iets is waar ik overheen kijk.

 

Gr

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een ondernemer die zijn auto "op de zaak heeft staan" kan de stroomkosten die op zijn energienota (apart) in rekening worden gebracht als autokosten aftrekken. Als de auto ook voor de BTW als zakelijk is, dan is de BTW eveneens aftrekbaar. als naast de zakelijke auto ook door andere auto's wordt opgeladen, zal dit uit de aftrek wel meegenomen moeten worden. de bewijslast ligt uiteraard bij de ondernemer.

Een werknemer kan de stroomkosten niet aftrekken, maar wel via de werkgever eventueel vergoed krijgen. Hieroip zijn de regels van de wet op de loonbelasting namelijk van toepassing en liggen buiten dit forum.

 

Succes, Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Een werknemer kan de stroomkosten niet aftrekken, maar wel via de werkgever eventueel vergoed krijgen. Hieroip zijn de regels van de wet op de loonbelasting namelijk van toepassing en liggen buiten dit forum.

 

Succes, Fred Londema

 

 

Tenzij Devlinx natuurlijk DGA is van zijn besloten vennootschap en geen ondernemer is voor de inkomstenbelasting. Dan valt het antwoord van deze vraag natuurlijk wel binnen de scoop van HigerLevel.

 

De vraag is dus wat voor een type ondernemer Devlinx is: een ondernemer die werkt met behulp van rechtspersonen (en dus in loondienstverband staat tot deze rechtspersoon) of een ondernemer voor de inkomstenbelasting? Waarbij natuurlijk bij een eventuele combinatie van die twee relevant is wie de eigenaar is van deze elektrische auto.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ondernemer voor IB, dus mijn vraag is beantwoord. Dank daarvoor.

 

Ben overigens wel nieuwsgierig naar het antwoord als het om een rechtspersoon zou gaan, lijkt me een stuk ingewikkelder. Stel dat ik DGA zou zijn, hoeveel zou dan vanuit de BV onbelast vergoed worden aan 'stroom' kosten? Bij een normale auto ligt de grens op 19 ct/km onbelast, maar hoe dat met stroomverbruik zit? Iemand ervaring mee?

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.