• 0

hoe combineer ik een VOF en loondienstbaan?

In het kort:

 

Ik zit voor 33% in de VOF van mijn ouders 2011/

50% in 2012.

 

Mijn partner werkt voor een baas, heeft een leuke baan, dichtbij blabla wil er niet weg.

Wel wil en kan ze deeltijd bij mij werken.

 

Iemand advies over hoe in te vullen qua uren, geld en vooral belastingdienst ?

 

Ze wil 2 a 3 dagen in loondienst blijven en dan 1 a 2 dagen bij mij in de winkel werken (administratief werk)

 

Meer info kan, qua loon enz

 

Hoorde van accountant dat onvoordelig is, hoorde van een andere dat er juist voordelen aan zouden zitten.

 

Iemand een helpende hand ?

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat in jullie situatie het voordeligst is inderdaad lastig inschatten met deze informatie. Er zijn 4 methoden om jou partner te betalen voor haar werkzaamheden.

 

dit zegt de site van de belastingdienst bij uw partner gaat meewerken

 

U betaalt uw partner niets en u maakt gebruik van de meewerkaftrek.

U spreekt met uw partner af dat u deze een arbeidsbeloning betaalt voor het meewerken.

U sluit een arbeidsovereenkomst met uw partner, zodat uw partner bij u in dienstbetrekking is.

U en uw partner worden ieder afzonderlijk ondernemer (zie ook het onderdeel Rechtsvorm).

 

Misschien als je die informatie hebt bekeken dat voor jou al een aantal opties afvallen en je meer specifiek kan vragen naar voor en nadelen van een specifieke methode, het voert te ver nu van alle methoden de voor en nadelen te bespreken.

Link naar reactie
  • 0

Corrigeer me als ik het mis heb. In geval van dat de partner niets wordt betaald en TS van de meewerkaftrek gebruik maakt heeft dat toch alleen invloed op het stuk winst van TS? Maar als de partner in loondienst van de VOF gaat, heeft dat toch ook invloed op het stuk winst van de ouders? Of maakt dat niets uit?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Nee op zich klopt dat en dat is dus één van de factoren waar je rekening mee houd bij de te kiezen beloningsmethode..

 

je zou ook kunnen afspreken dat Mbos zijn partner een arbeidsbeloning geeft uit zijn eigen winstaandeel, waardoor zijn winstaandeel word gedrukt en de partner belasting betaald in een lagere belastingschijf.

 

bij een hoge winst en veel gewerkte uren door de partner kan meewerkaftrek gunstig zijn

 

als er al personeel is in de VOF zal de partner als extra personeelslid niet zo'n probleem zijn, zeker niet als daardoor voor die werkzaamheden geen ander personeel hoeft te worden ingehuurd.

 

En misschien is het met enig denkwerk en de juiste aanpak wel voordelig dat de partner stopt met werken op termijn en dan mede firmant word, bijvoorbeeld als de ouders nog verder terugtreden maar hier lijken al bepaalde keuzes in gemaakt te zijn.. Reden te meer voor Mbos om zich heel goed te verdiepen in de mogelijkheden en alle fiscale gevolgen.

 

Want enkelvoudige keuze op de "goedkoopste" beloningsmethode zonder de mogelijkheden bij het overnemen van een bedrijf van je ouders mee te wegen.. Kortom ik verwacht een beetje dat de uitkomst van dit topic word dat "we toch maar eens met een goede fiscalist om de tafel moeten"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.