• 0

Laagste verkoopprijs onroerend goed en laagste rente lening

Ik ben bezig met het aanschaffen van een winkelpand met daarboven een studentenhuis, beide bedoeld voor de verhuur. Ik koop het geheel via familie en kan het daardoor in bezit krijgen voor een hele goeie prijs.. Daarnaast neem ik voor de aanschaf een lening af bij mijn familie.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de laagste toegestane aanschafprijs kan bepalen, zonder met schenken te maken te krijgen? En wat is de laagst door de belastingdienst geaccepteerde rente voor een dergelijke lening? Uiteraard kan ik de vraag direct aan de belastingdienst voorleggen, maar ik wil weten waar ik op moet letten om geen slapende honden wakker te maken.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Het pand door een deskundige laten taxeren en indien lager dan de woz waarde deze getaxeerde waarde aanhouden. De belasting zal uitgaan van de woz waarde, maar daar kun jij dan gemotiveerd bezwaar tegen maken als nieuwe eigenaar.

De door de BD aanvaarde rente in familieverband is 6%

• 1

6% is alleen maar vereist als de lening binnen een jaar opeisbaar is. Bij een langere termijn kun je de marktrente aanhouden.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Aan de woz-waarde krijg ik m'n plan net niet rond.. er moet eigenlijk 20% van het totaal af om een goede marge te kunnen halen. (Familie is daarmee akkoord.) De winkel en het studentenhuis zijn wel 2 objecten in het kadaster overigens.

Ik had zelf gedacht voor de winkel de economische waarde van het pand te gebruiken als argument. De winkel ligt leeg in een (op het moment) moeilijk doelgebied. De huidige huurder moet ik overnemen, en over 2 jaar loopt dat contract af. En misschien nog wel het belangrijkst, er geldt een vierkantemeterprijs als richtlijn voor winkelruimte waarmee ik die 20% onder de woz uit kan komen.. maar dat is alleen maar voor de winkel van toepassing.

Zijn dit soort argumenten voor het studentenhuis ook zinvol? Bijvoorbeeld, ik ben genoodzaakt 5 huurders over te nemen.. (De vierkantemeterprijs-richtlijn is er in dit geval simpelweg niet.) Kom ik niet onder het inschakelen van een taxateur uit voor het kunnen verdedigen van een lagere verkoopprijs?

Dank voor jullie inbreng over de rente, ik vermoedde dit zelf ook eigenlijk al. Ik weet alleen met de renteschommelingen van de laatste jaren niet meer wat nu eigenlijk de marktrente is, zeker voor langere termijn. Het gaat over een 20 jarige annuïteitenlening van ongeveer 250k tegen 2 a 2,5%, mag ik naar jullie inschatting aannemen dat dat een verdedigbaar percentage is voor die termijn?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar