• 0

Verdeling investeringsaftrek (KIA) en afschrijving bij een CV

 

Mijn vader heeft een eenmaanszaak (rij-instructeur). Hij heeft ongeveer 0 ondernemingsvermogen. Er moet een nieuwe 14% auto komen tbv de rij-instructie, daar heeft hij ca 16.000 ex BTW voor nodig. Mijn vader heeft al jaar in jaar uit een resultaat na ondernemersaftrek etc. van zo'n 11.000 en benut dus de heffingskortingen niet volledig. Extra (investerings)aftrek leidt bij hem niet meer tot belastingteruggave.

 

Ik (dochter) wil hem graag ondersteunen door het geld beschikbaar te stellen. Stel dat de eenmanszaak van mijn vader wordt omgezet in een CV en dat ik € 16.000,- kapitaal inbreng. Als commandiet heb ik recht op een deel afschrijving en investeringsaftrek (niet op de ondernemersfaciliteiten; dat is bekend). Is het redelijk om 100% van de investering (en de jaarlijkse afschrijving van 20% per jaar minus 10% restwaarde) aan mij als stille vennoot toe te wijzen, aangezien ik het volledige vermogen inbreng? Mijn voordeel is dat ik de aftrek wel kan verrekenen ivm ander (loondienst) Box 1 inkomen.

 

Zonee, is 50% wel acceptabel (twee vennoten)?

 

Ik ben bekend met de risico's van kapitaal in een CV, maar aangezien het om mijn vader gaat, neem ik die voor lief!

 

Graag hoor ik welke mogelijkheden er zijn...... mogelijk dat ik eea verkeerd begrepen heb en dat ik als commandiatir vennoot geheel geen rechten heb....?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bernadette

 

Als CV-er heb je recht op een (rente)vergoeding voor het door jou ingebrachte vermogen. Het punt is helaas dat de winst door jouw inbreng niet beïnvloed wordt. Of jouw vader nu met of zonder jou de auto koopt (en profiteert van de KIA en afschrijving), de winst blijft hetzelfde voor de CV.

 

Wat je inderdaad wel kunt doen is jouw winstaandeel afhankelijk maken van het rendement op jouw investering. Ik zie geen belemmering om in het CV contract overeen te komen dat de fiscale voordelen van jouw investering aan jou toekomen. Evenwel moet je ervoor waken dat de fiscus niet kan stellen dat jouw CV-schap niet fiscaal kwalificeert. Immers, een weldenkend commandite zal een positief rendement op zijn investering willen zien. Als je alle fiscale voordelen naar jezelf toetrekt, hoe moet de fiscus dan jouw CV-schap serieus nemen?

 

De fiscus zal kritisch zijn op een aangegane CV die in ultimo alleen bestaat om papa een fiscaal voordeel te geven.

 

Het kan wel, maar herbergt evengoed een risico op correctie door de fiscus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Wat een duidelijk antwoord. Complimenten! Vwb het kwalificeren als commandiet; mijn vader krijgt geen financiering en wil mij best een rentevergoeding over het ingebrachte kapitaal verstrekken. Daar staat tegenover dat de auto door het hoge aantal km's sneller economisch minder waard is, dan dat er op wordt afgeschreven. Als er iets met mijn vader gebeurt, ligt dat risico van waardevermindering dus bij mij als 'ondernemer'.

 

Het is geen enkel probleem om een verdeling van de winst als rentevergoeding voor het risicodragend kapitaal (5%, 6% ??) af te spreken; daar komen we wel uit.

 

Heeft het zin om dit vooraf aan de inspecteur voor te leggen?

 

Alvast bedankt weer!

 

Groeten,

Bernadette

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.