Beste forumleden,

Na eindeloos te staren naar mijn scherm is het me niet gelukt om de balansen kloppend te maken.

Achtergrondinformatie:

Het betreft een financieel plan van een nieuw te starten horeca onderneming.

Onderbouwing van de cijfers zijn aanwezig.

Het probleem is als volgt:

Bij het opstellen van een meerjarig beginbalans (jaar 1, jaar 2, jaar 3) en eindbalans (jaar 3) lukt het mij niet de balans kloppend te krijgen. Het verschil van 'beginbalans jaar 2' is € 4.402,80 wat precies overeenkomt met het verschil tussen 'crediteur jaar 2-3'. Het verschil van 'beginbalans jaar 3' is € 14.177,49 wat precies overeenkomt met het verschil tussen 'crediteur jaar 1 en crediteur jaar 3'.

De crediteuren zijn enkel de te ontvangen leveringskrediet van 1 maand op de totale inkoop.

Waar denk ik dat het aan kan liggen?:

1. Aan een verkeerde veronderstelling van de bedragen (voorraad of crediteuren) die op de balans horen te staan, of het ontbreken van posten.

2. De liquiditeitsbegroting is niet correct, verkeerde aannames met het doorberekenen van de uitgaven op inkoop.

3. Het heeft iets te maken met de crediteuren en/of de voorraad, gezien de bedragen.

De volgende uitgangspunten zijn gehanteerd bij het opstellen van de liquiditeitsbegroting:

•   Omzet geschiedt in kontanten of pin.

•   Belasting over omzet/inkoop f&b bestaat uit 65% laag BTW-tarief en 35% hoog BTW-tarief.

•   Belasting over omzet/inkoop delicatessenwinkel bestaat uit 100% laag BTW-tarief.

•   Aangifte omzetbelasting wordt per kwartaal gedaan. Waarbij de ontvangsten of betalingen de maand erna plaatsvindt.

•   Op de inkoop zijn de gebruikelijke leverancierskredieten van 30 dagen van toepassing.

•   Het beginvoorraad met een waarde van € 6.000 maakt geen gebruik van de betalingstermijn maar is direct betaald. Dit bedrag wordt in mindering gebracht in maand 1.

•   Lonen worden de 25e van de zelfde maand uitbetaald.

•   Overige exploitatiekosten zijn: administratie- en algemene kosten, verkoopkosten, huisvestingskosten en huur.

•   Aan aflossing en rente wordt de gehele looptijd een vast bedrag betaald.

•   Uitgaande van een financieringsbehoefte van € 298.416 met een rente van 6% en een looptijd van 5 jaar, is er jaarlijks een bedrag aan aflossing schuldig van € 59.683.

•   Aan rente wordt jaarlijks € 9.083 betaald.

•   Rente & aflossing worden per half jaar betaald.

Zoals hiervoor aangegeven kom ik er niet uit en hoop ik dat de expertise op dit forum mij uit de brand kan helpen!

In de bijlage:

- Excel sheet 'financieel plan Cucina'

p.s. De goudentip trakteer ik op een goed fles wijn in mijn toekomstige onderneming ;)

Financieel_plan_Cucina.xlsx

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36585-hulp-bij-kloppend-maken-balans/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Het verschil zit hem in 2 dingen, de crediteurenpositie en de voorraadpositie.

Uit jouw liquiditeitsbegroting blijkt dat deze 0 zijn, aangezien de inkopen meteen betaald worden.

Daarnaast zal de aanloopkosten, vergunningen en oonvoorzien toch ook eens weg moeten?

Verder moet ik je meegeven dat deze begroting een leuke oefening is (wellicht voor school) maar het lijkt me sterk dat een bank hier naar wil kijken. Mocht dat wel zo zijn, PM mij de bank graag.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Het verschil zit hem in 2 dingen, de crediteurenpositie en de voorraadpositie.

Uit jouw liquiditeitsbegroting blijkt dat deze 0 zijn, aangezien de inkopen meteen betaald worden.

Daarnaast zal de aanloopkosten, vergunningen en oonvoorzien toch ook eens weg moeten?

Verder moet ik je meegeven dat deze begroting een leuke oefening is (wellicht voor school) maar het lijkt me sterk dat een bank hier naar wil kijken. Mocht dat wel zo zijn, PM mij de bank graag.

Bedankt voor je reactie,

De inkopen worden niet meteen betaald. De inkopen van maand 1 worden in maand 2 betaald enz.

De aanloopkosten (website e.a) en vergunningen (5 jaar geldig) hoeven dus nog niet weg.

Hoe dien ik de onvoorziene post weg te werken, wellicht in een reserve, omdat nog niet duidelijk is of dit bedrag wel of niet zal worden gebruikt.

• 0

Dat blijkt niet uit jouw cijfers.

Beginvoorraad + inkopen uit liquiditeit = inkopen uit exploitatie

Blijf je me niet geloven, haal dan voorraad en crediteuren uit je cijfers en kijk dan of de balans uit komt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Dat blijkt niet uit jouw cijfers.

Beginvoorraad + inkopen uit liquiditeit = inkopen uit exploitatie

Blijf je me niet geloven, haal dan voorraad en crediteuren uit je cijfers en kijk dan of de balans uit komt.

Ik kom er nog niet helemaal uit.

Stel ik wil de crediteurtermijn van 30 dagen blijven hanteren, welke stappen dien ik te ondernemen om dit kloppend te maken in de begroting?

• 0

Dan zal je eigenlijk de inkoopformule in je liquiditeit moeten aanpassen.

Je hanteert nl een vaste percentage van de omzet voor je inkopen, als je die percentage berekend in februari op de omzet van januari dan is dat akkoord.

Vervolgens zal ik wel de voorraadwaarde vast zetten op de beginbalans (6000) anders krijg je daar problemen mee.

En bij de crediteuren moet je niet vergeten (wat je nu wel bent) om de BTW percentage mee te nemen bij de crediteuren.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Hoeveel flessen wijn zijn dit al? Trouwens ik heb liever dan een biertje ;D

;D Het is gelukt!

Heb het volgende gedaan:

- € 6.000,- genomen als basisvoorraad, dit vertaald zich door naar de post 'voorraad' bij 'beginbalans jaar 1, 2, 3 en eindbalans jaar 3'

Heb jij nog op- of aanmerkingen? Zou je graag nog het volgende willen vragen. Hoe zou ik eventueel de post onvoorzien weg kunnen werken? Of hoeft dat niet als ik nog niet weet of ik het wel of niet ga gebruiken?

Ik dank je voor je reacties.

Gr,

Henry

• 0

Hoe zou ik eventueel de post onvoorzien weg kunnen werken? Of hoeft dat niet als ik nog niet weet of ik het wel of niet ga gebruiken?

Van deze zin moest ik lachen.

Je weet nog niet of je de post onvoorzien gaat gebruiken ...

Volgens mij hebben meer ondernemers daar last van. Misschien tijd voor een lotgenotenclub?

(Ik heb trouwens geleerd om niet "zomaar" vreemde bestanden te openen op mijn computer, dus ik heb geen idee wat in je plan staat)

In het echt blijk ik heel aaibaar

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar