• 0

Etiketteringseisen bij import

Hoi iedereen,

 

ik ben aan het inventariseren aan wat voor eisen een verpakking moet voldoen wanneer ik iets wil importeren uit China. Het gaat om hoesjes voor de iPhone en iPad.

 

De producten laat ik produceren in China en per container naar Nederland komen, merknaam etc zijn al geregeld, het enige wat nog rest is de verpakking van het product. Ik heb het een en ander gezocht over de eisen die worden gesteld aan verpakkingsmateriaal en daaraan is voldaan. Het moet per blisterverpakking in Nederland arriveren en dat kunnen we laten maken in China. Alleen informatie over wat er op de verpakking moet komen te staan kan ik vrijwel niet vinden voor mijn product.

 

Als ik het goed heb is er geen CE-markering nodig voor een telefoonhoesje, het is in ieder geval niet te vinden op verpakkingen van andere merken. Klopt dit?

 

Wat moet er wel verplicht op de verpakking staan? Denk aan naam fabrikant, EAN-code, garantie, recycle logo's etc..

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is inderdaad nog best lastig om te vinden Mark.

 

Mijn eerste, grove check is altijd geweest: wat doet een grootwinkelbedrijf zoals Hema of V&D met een vergelijkbaar product. Zij gaan niet structureel de wet overtreden, maar incidenteel zullen ze best een foutje kunnen maken.

 

Ik weet niet in hoeverre jouw hoesjes te betitelen zijn als textiel. Maar per 8 mei 2012 veranderen er blijkbaar wat etiketteringsregels. Dus dan zou je misschien nog iets met etiketten moeten doen.

 

De antwoord voor bedrijven pagina (link staat hieronder links) biedt een vrij aardige ingang op dit gebied.

 

Los van de wet hangt het ook sterk af van je distributiekanaal wat je gaat kiezen. Als je hoesjes in een winkelketen verkocht gaan worden zal een barcode of een blisterverpakking misschien wel verplicht zijn door de keten. Als je alles zelf gaat verkopen via een webshop zit die blister alleen maar in de weg bij het verzenden.

Link naar reactie
  • 0

ik weet dat op supplementen een nederlandse tekst verplicht is (naast een EU-goedkeuring voor de stoffen wat bij jou nvt is)

geen idee of dat ook breed geldt voor meerdere producten.

 

wellicht dat de medewerkers van Antwoord voor Bedrijven hier een antwoord op weten.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1

Hallo Mark-k,

 

Inderdaad nog niet zo'n eenvoudige vraag. Of een CE-markering nodig is ga ik graag voor je na. Daar kom ik dus nog op terug.

 

Op de website van de NVWA is de volgende (algemene) informatie te vinden over verpakkingen en de eisen die gesteld worden aan verpakkingen http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze-food/dossier/verpakkingen/waar-moeten-bedrijven-op-letten

Echter er wordt geen opsomming gegeven van verplichte vermeldingen op de verpakkingen.

 

Voor sommige producten (levensmiddelen, cosmetica) is wel wettelijk beschreven wat er op de verpakking moet staan. De eerste stap is eigenlijk om vast te stellen of de hoesjes vallen onder een bepaald categorie producten waarvoor er specifieke regels gelden, of niet. De link naar de etiketteringsregels voor textiel zoals Ard-sc aangaf, kan ik goed volgen, echter ik kan niet aangeven of je product hier onder valt en welke eisen dit stelt aan de vermeldingen op de verpakking. Je kunt dit echter wel nagaan via de NVWA, via info@vwa.nl vermeld hierbij de materialen waar de hoesjes van zijn gemaakt.

 

Wordt vervolgd....

 

Elke

 

 

 

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

En bij deze ook het antwoord op je CE-markering vraag.

 

Met dank aan een collega bij Agentschap NL: voor hoesjes (als er geen elektronica in zit) is CE-markering niet van toepassing.

 

Groeten,

Elke

 

Dank voor deze informatie Elke!

 

Dan weet ik dat ik op de goede weg zit nu. Bij concurrenten op de verpakking stond dit namelijk ook niet.

 

Mocht iemand nog meer info kunnen geven over wat er wel op moet, heel graag!

 

Gr. Mark

Link naar reactie
  • 0

Ik neem niet aan dat je dure echt lederen hoesjes importeert. De hoesjes voor iPhones en iPads die ik zo om mij heen zie zijn meestal van een of andere kunststof/kunstleer gemaakt. En de verpakking (blister) zal ook wel van kunststof zijn. Dan moet je mogelijk rekening houden met de eisen van REACH. Immers kunnen er 'zorgwekkende stoffen' in verwerkt zijn. Dit kunt u nagaan bij de fabrikant van de hoesjes.

 

Omdat dergelijke hoesjes voor consumentengebruik bestemd zijn, is ook het Warenwetbesluit algemene productveiligheid van toepassing. Hierin staat onder meer dat op het product of op de verpakking, uw identiteit en uw contactinformatie moeten staan.

 

CE-markering hoeft inderdaad niet (mag zelfs niet!) op deze hoesjes.

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.