• 0

Ondernemen als student

Hallo iedereen,

 

Momenteel zit ik in mijn laatste jaar aan de hogeschool, in juli zal ik afstuderen. Door mijn stage die heel goed verlopen is zou ik al kunnen beginnen freelancen voor hun, er is werk zat.

 

Nu zit ik met de vraag of ik voor juli al een BVBA kan oprichten terwijl ik eigenlijk nog student ben? En als dat mogelijk is, is het dan wel een goed idee? Of zou ik beter wachten tot ik afgestudeerd ben?

 

De 25e mei lever ik mijn afstudeer project in en dan heb ik een maand bijna niets meer te doen, het zou daarom al tof zijn om te kunnen beginnen freelancen.

 

Alvast bedankt!

 

Jordy V.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Jordy,

 

Als je geen studiefinanciering ontvangt hoef je ook geen rekening te houden met eventueel studiefinanciering terug te betalen.

 

Ik ben zelf ook voltijd student en run mijn onderneming ernaast. Het vergt wel een hoop discipline maar je kunt er in ieder geval een hoop van leren. Ik weet niet aan welke school je studeert maar op mijn hogeschool (HAN) kun je je als ondernemer aanmelden voor het Centrum voor Ondernemerschap. Je kunt dan gebruik maken van gratis extern advies op verschillende gebieden, maak hier gebruik van.

 

Groeten Jeroen

Link naar reactie
  • 0

JordyV komt volgens mij uit België en daar zullen zeker andere regels zijn mbt studiefinanciering zoals die in nederland gelden.

 

Wat de regels zijn in België om als student als ondernemer te starten is mij onbekend, wellicht dat iemand daar duidelijkheid in kan brengen, anders mijn advies om zelf die info te halen bij die instantie in België waar je je als bedrijf moet inschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Jordy,

 

Graag toch even reageren als "vlaming". Je zegt dat je freelance werk wil doen en dat je geen studiefinanciering hebt.

 

In dat geval zou ik gewoon een eenmanszaak opzetten en geen bvba.

 

Je gaat voor zover ik het kan inschatten geen risico's nemen en het is geen probleem als jouw inkomsten als loon worden aanzien.

 

Een bvba oprichten vergt een hoop kapitaal als je enige oprichter bent. +/- 12K volstort bij oprichting. Daarnaast is het erg duur om de bvba stop te zetten indien je na je studie toch zou kiezen voor een andere loopbaan.

 

Ik zou gewoon een btw nummer aanvragen, kijken hoe het loopt en pas een bvba oprichten als je inkomsten te hoog zijn geworden voor een eenmanszaak.

 

Een tussenoplossing kan een commanditaire vennootschap zijn.

 

Vraag raad aan een boekhouder en laat hem of haar een aantal simulaties maken.

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Jordy,

 

Graag toch even reageren als "vlaming". Je zegt dat je freelance werk wil doen en dat je geen studiefinanciering hebt.

 

In dat geval zou ik gewoon een eenmanszaak opzetten en geen bvba...

 

Dankjewel voor deze info. Mijn stagementor had me een BVBA aangeraden om veilig te zijn op mijn privé eigendommen.

Het startkapitaal is voor mij geen probleem, ik heb een spaarboek en een volledige nieuwe werk kamer gekregen in mijn ouderlijk huis. Maar zoals je zegt is het misschien wel intressant voor een eenmanszaak, en daarna pas een BVBA na mijn studies.

 

Ik ga nog eens met mijn stagementor hier nog eens over praten en daarna eens een boekhouder raadplegen. Is er ook een gratis info punt waar ik terecht kan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.