• 0

Belang van waarschuwingssticker op product bij retour

Ik zit met het volgende dilemma:

 

Wij verkopen o.a. een telefoon case die waterbestendig is tot een aantal meters diepte.

 

Een klant retourneert het artikel, met als (telefonisch) argument dat de case niet goed sluit. Retourzending in gang gezet en de case wordt door de klant retour gezonden. Na ontvangst is er geen probleem met de case ontdekt, deze sluit perfect.

 

Omdat deze case waterdicht is, is het van belang dat men een duidelijke waarschuwing moet lezen voor het gebruik van de case. Namelijk om te voorkomen dat je aansprakelijk wordt gesteld door verkeerd gebruik van de case, waardoor de telefoon kapot zou kunnen gaan.

 

Nu mist deze felgekleurde 'CAUTION' sticker op de achterkant van de case, de klant heeft deze er blijkbaar al afgehaald.

Als bijzaak is tevens een plastic zakje waar een microfiber doekje in zit, niet aanwezig. Erg slordig.

 

De case kan niet verkocht worden zonder deze 'CAUTION' sticker. Het is namelijk een 'big deal' dat de sticker aanwezig is.

 

Daarnaast heb ik nog een aantal krassen op de achterkant van de case ontdekt. Een aantal vrij slordige krassen.

 

Ten eerste is er dus geen defect aanwezig (dus de klant zou zich op de zichttermijn beroepen) en ten tweede wordt de case niet in originele staat geretourneerd (sticker mist+plastic zakje en een aantal lichte krassen op de achterkant), wat een eis is voor de zichttermijn.

 

Zou er een defect aanwezig zijn geweest, dan had het ontbreken van de sticker e.d. natuurlijk niks uitgemaakt.

 

Ik vraag jullie advies. Bvd.

Dit is namelijk de eerste situatie die ik ooit meemaak waar ik twijfel om een retourzending te weigeren.

 

Enige argumenten die ik kan bedenken om het niet te accepteren:

- Artikel is incompleet, en dit is uitgesloten van de zichttermijn. De sticker is namelijk (naar mijn mening) onderdeel van de case.

- De algemene voorwaarden van ons melden dat de consument zorgvuldig met het product om zal gaan, dit is niet gebeurd. Die sticker kan er namelijk op blijven zitten om het hele geval te beoordelen.

- Lichte krassen op de achterkant die er naar mijn inziens niet op horen. Tevens een breuk op de algemene voorwaarden, niet zorgvuldig mee omgegaan.

 

Waar ik benieuwd naar ben:

- Mag ik de retourzending op grond van een missende sticker weigeren?

- Mag de retourzending op grond van de aangetroffen lichte krassen op de achterkant geweigerd worden? De klant kan eventueel zeggen dat wij er krassen op hebben gemaakt(?)

Aanbevolen berichten

  • 0

chantage via consumentenfora is natuurlijk een feit tegenwoordig, bij de kostprijsberekeningen mag ik aannemen dat je wel een bepaald percentage hebt ingecalculeerd voor dit soort zaken?

in dat geval gewoon vergoeden en je verlies nemen.

 

"zoek het maar uit"

  • 0

Uiteraard calculeert iedereen een zekere hoeveelheid producten in die verloren gaan, ook door dit soort zaken. Maar het vervelende is natuurlijk wel dat ondernemers die in hun recht staan, en om bepaalde reden niet eindeloos coulant willen zijn, toch wel een probleem hebben.

  • 0

Nogmaals hartelijk dank voor alle opmerkingen en suggesties.

 

Ik had ervoor gekozen om de klant toch op de hoogte te stellen van de beschadiging en de missende sticker. Met als tegemoetkoming het vergoeden van een deel van het orderbedrag of nog de mogelijkheid om het opnieuw te ontvangen. Dat waren de feiten immers.

 

Hierop volgend een kort mailtje van de klant met begrip en akkoord voor terugzenden.

 

Weer wat van geleerd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.