• 0

Deel van mijn werkruimte (aan huis in woning) verhuren.

Ik had gisteren bericht geplaatst, 'deel van woning verhuren aan bedrijf', maar dit topic werd wegens niet relevant voor ondernemers gesloten. Ben misschien niet duidelijk genoeg geweest. Ik werk zelf ook aan huis (had niet het idee dat dit relevant was voor dit vraagstuk)

Ik wil dus een andere werkruimte van mijn woning verhuren aan een ondernemer. Weet iemand of het gunstiger is om dit via mijn bedrijf of via privé te laten lopen. Zou dit via mijn bedrijf bij mijn winst worden opgeteld, wellicht is via privé gunstiger.

Zijn er regels voor verhuren aan een bedrijf, ik neem aan dat huurbescherming en puntentellingsystemen allemaal anders werken als bij verhuur van woonruimte?!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil dus een andere werkruimte van mijn woning verhuren aan een ondernemer.

Kun je iets dieper ingaan op het begrip 'mijn woning'? Is dat een koopwoning of een huurwoning en is deze woning (c.q. het huurrecht) privé geëtiketteerd of zakelijk? (anders gezegd: staat het huis op de zaak?)

 

Wat je zakelijk niet hebt, kun je m.i. namelijk ook niet zakelijk verhuren. Ik vermoed dat de omstandigheden grotendeel zullen bepalen of de opbrengsten belast zullen worden en zo ja, hoe en dat je daar zelf niet zo heel veel keuzevrijheid in hebt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het is een koopwoning, en inderdaad privé gekocht, staat op naam van mijn partner en mij.

Weet je toevallig waar ik moet zijn voor informatie over wet-e n regelgeving voor verhuren aan een onderneming? Ik begreep dat makelaars/vastgoed-adviseurs vooral graag willen verhuren en de verhuurder 'z'n eigen verantwoordelijkheid moet nemen' qua do's &dont's) o.a. mbt goedkeuring hypotheekverstrekker etc.

Link naar reactie
  • 1

Houd je er rekening mee dat het verhuren van woonruimte als bedrijfsruimtemmogelik niet strookt met het bestemmingsplan van de gemeente? In de regel zal het niet toegestaan zijn een bedrijf te vestigen in een woning al maken veel gemeenten een uitzondering voor een eigen bedrijf aan huis. Check dus ook bij de gemeente of het wel is toegestaan een deel van je woning te verhuren als bedrijfsruimte.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ha Dionne, ik heb geen namen en rugnummers van betrouwbare verhuur-adviseurs, maar wellicht kunnen andere HL'ers je wat tips geven.

 

Belastingtechnisch denk ik dat de uitwerking als volgt zou zijn:

- verhuurde werkkamer staat jullie niet meer als woning ter beschikking, en komt dan in box 3, net als een evenredig deel van de hypotheekschuld.

- dat betekent dat je grofweg 1,2% belasting betaalt over de waarde van de werkkamer (minus dat deel van de hypotheekschuld) en dat de opbrengsten verder onbelast zijn

- EN dat dat je de rente op dat deel van de hypotheekschuld niet meer kan aftrekken van je inkomen in box 1.

 

Kortom, je raakt een stukje hypotheekrenteaftrek kwijt maar krijgt daar relatief laagbelaste inkomsten voor terug.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie,

Ik zal dan een waarde moeten hangen aan die ruimte? Zal dat via aantal vierkante meters gaan?

Stel dat ik die ruimte voor €500,- kan verhuren, waar moet ik dan aan denken? Toch niet 1,2% belasting over die €500,- neem ik aan?? En hoeveel hypotheekrenteaftrek zal ik dan ± kwijtraken denk je?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.