Ik heb een vraagje. Ik kan een onwijs mooie pand/woning huren (onder de leegstandswet) en kan deze zowel prive als zakelijk gebruiken. Na wat zoekwerk en overleg met mijn accountant zie ik dat je ook zelfstandige ondernemer de huur mag afschrijven als zakelijke kosten als meer dan 25% van het huis zakelijk wordt gebruikt. Er is een rechtzaak die ik hiervoor als jurisprudentie kan gebruiken.
Ik ben alleen benieuwd hoe ik moet berekenen. stel je voor dat ik het wil uitrekenen met de volgende variabelen.
- woz-waarde is € 904.000,-
- Eigenwoningforfait is 1.4 % hiervan en komt dus uit op € 12.656,-
De huur is € 2.500,- per maand.
Berekend ik de kosten als volgt als ik de 52% belastingschaal val?
De huur per jaar is: 2500,- * 12 = € 30.000,- per jaar.
Wat ik mag afschrijven is 30.000 - 12.656 = 17.344,-
over die € 17.344,- had ik dus 52% belasting moeten betalen en dat hoeft dus niet. Dat levert dus een besparing op jaarbasis van € 9018,88
De netto maandhuur is dus (30.000 - 9018,88) / 12 = € 1748,43
Klopt mijn berekening? Ik heb dit ook aan de accountant voorgelegd, maar ik wilde deze ook alvast hier posten. Dan is het meteen een referentie voor anderen. :)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
StabiloBoss
StabiloBoss
Als eerste: Hallo allemaal!
Ik heb een vraagje. Ik kan een onwijs mooie pand/woning huren (onder de leegstandswet) en kan deze zowel prive als zakelijk gebruiken. Na wat zoekwerk en overleg met mijn accountant zie ik dat je ook zelfstandige ondernemer de huur mag afschrijven als zakelijke kosten als meer dan 25% van het huis zakelijk wordt gebruikt. Er is een rechtzaak die ik hiervoor als jurisprudentie kan gebruiken.
Ik ben alleen benieuwd hoe ik moet berekenen. stel je voor dat ik het wil uitrekenen met de volgende variabelen.
- woz-waarde is € 904.000,-
- Eigenwoningforfait is 1.4 % hiervan en komt dus uit op € 12.656,-
De huur is € 2.500,- per maand.
Berekend ik de kosten als volgt als ik de 52% belastingschaal val?
De huur per jaar is: 2500,- * 12 = € 30.000,- per jaar.
Wat ik mag afschrijven is 30.000 - 12.656 = 17.344,-
over die € 17.344,- had ik dus 52% belasting moeten betalen en dat hoeft dus niet. Dat levert dus een besparing op jaarbasis van € 9018,88
De netto maandhuur is dus (30.000 - 9018,88) / 12 = € 1748,43
Klopt mijn berekening? Ik heb dit ook aan de accountant voorgelegd, maar ik wilde deze ook alvast hier posten. Dan is het meteen een referentie voor anderen. :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36911-huur-afschrijven-als-zakelijke-kosten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag