• 0

Inloop beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Goedenavond,

 

ik ben een (zelfstandige) architect en wil een andere beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

Men vraagt of ik een inlooprisico wil meeverzekeren en, zo ja, voor welke periode..

Bij welke periode loop ik geen enkel risico m.b.t. vroegere projecten? Is dit een wettelijke aansprakelijkheidstermijn? Zo ja, is het raadzaam om deze periode te hanteren? Of kan ik verantwoord met een kortere periode volstaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1
Bij welke periode loop ik geen enkel risico m.b.t. vroegere projecten?

Door inlooprisico te verzekeren vanaf aanvang beroepswerkzaamheden / start bedrijf. Maar dat is - als je al tientallen jaren actief bent - ondoenlijk: geen verzekeraar biedt het aan, of de kosten zouden extreem zijn.

 

Voor architecten die al langer actief zijn kan ook bepalend zijn of er in vorige aansprakelijkheidscontracten een occurence based dekking was (in theorie zou dan een oude verzekering nog dekking moeten verlenen - als de verzekeraar nog bestaat ), of er op oudere contracten een uitlooprisico was meeverzekerd.

Sinds 10 jaar worden er vrijwel geen occurence based dekkingen aangeboden: alle dekkingen zijn claims made: alleen verzekerd indien onstaan en gemeld in een verzekerde periode, inclusief in- of uitlooptermijn

 

Is dit een wettelijke aansprakelijkheidstermijn?

Nee. Hoewel hoogst hypothetisch kun je als architect ook na 20 jaar nog aansprakelijk gesteld worden voor een constructiefout. De GIW richtlijnen voor aannemers vermelden voor ernstige constructiefouten een garantietermijn van 20,5 jaar na oplevering

 

Zo ja, is het raadzaam om deze periode te hanteren?

Niet aan de orde dus

 

Of kan ik verantwoord met een kortere periode volstaan?

Dat is wel gebruikelijk. Hangt af van hoever een verzekeraar inloopdekking wil verlenen, en tegen welke kosten. Meeste verzekeraars gaan niet verder terug dan 1-2 jaar, een enkeling max 5-10 jaar.

Maar je loopt dus wel een risico voor projecten die zijn gestart voor aanvang van de inloopdekking. Maar als je nu geen verzekering hebt, loop je dat risico toch al

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.