• 0

Personeel / uitbreiding

Het juiste forum voor dit onderwerp helaas niet gevonden, dus ik plaats het maar en hoop dat het goed staat :)

 

Een korte introductie: wij zijn een jong webhostingbedrijf dat zich inmiddels ruim 7 maanden bezig houdt met het hosten van websites voor zowel het MKB als particulieren. We zijn gestart als een V.O.F. met 2 personen en dit ging tot voor kort prima. Het loopt tot onze grote verrassing echter zo storm dat we nu al toe zijn aan een kantooruitbreiding. We hebben voor een dermate ruimte gekozen dat we een extra personeelslid in vast dienstverband kunnen aannemen en een vormgever om ons ook te kunnen spitsen op de webdesigntak.

 

Het vaste personeelslid is voldoende informatie over te vinden via google, daar gaat mijn vraag dan ook niet om, echter wel over de vormgever. De bedoeling is dat deze vormgever een jaarcontract bij ons aangeboden krijgt en alle inkomsten die hij via zijn klanten ontvangt ook direct van ons uitbetaald krijgt. Hij zal onder onze naam werken, met ons KvK en BTW nummer en ook met onze (zakelijke) rekening. Het verschuldigde bedrag van de opdrachtgever wordt op onze rekening gestort echter wij betalen dit volledige bedrag direct uit aan deze vormgever.

 

De reden waarom wij voor deze constructie kiezen is omdat wij niet geheel zeker weten of er voldoende opdrachten binnenkomen en we dus ook zonder verlies een vast loon aan deze medewerker kunnen betalen. In de praktijk voorzien wij hier geen problemen in, daar er al diverse potentiele klanten op de stoep staan. Maar zoals ik eerder al in dit forum tegen kwam: zekerheid heb je gewoon nooit.

 

Probleem is dus nu: welke werkvorm zal deze vormgever moeten krijgen? Een part-timer is het niet, want hij is fulltime op kantoor aanwezig en wanneer hij geen opdracht heeft gaat hij opdrachten in de vrije werktijd zoeken.

 

Op basis van een 0 uren contract kunnen we hem (denk ik?) ook niet laten werken, want dan zit je aan een urenloon vast. Dat geldt ook voor een part- of fulltimer.

 

Is het belastingtechnisch eigenlijk wel mogelijk om iemand fulltime op kantoor te laten zijn en alleen de opdrachten die hij binnenhaalt uit te betalen? En hoe zit het dan eigenlijk met werknemersverzekeringen? Kunnen wij deze persoon ook gewoon uitbetalen via onze privé rekening nadat we het geld op onze eigen rekening gestort hebben? (je betaald immers dan wel inkomstenbelasting, hoe wit of zwart is dit eigenlijk? ;)).

 

Als ik me niet vergis betaal je een freelancer ook op urenbasis of valt dit ook anders te regelen?

 

Een laatste algemene vraag: heeft iemand énig idee wat een dergelijke constructie ons kan kosten? Laten we zeggen dat deze persoon 1000 euro excl. BTW per maand van 1 klant ontvangt. Wij betalen hem dan 1000 euro bruto uit. Maar welke posten moeten hier eigenlijk afgetrokken worden? (alleen loonbelasting incl. premies? Of missen we toch nog iets).

 

Een hoop vragen waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven. Als laatste redmiddel kunnen we altijd nog een accountant inschakelen echter hebben we allemaal wel een idee van wat dit zou kunnen kosten verwacht ik :)

 

Ik ben overigens nieuw op dit forum en hoop nog veel mensen hier te kunnen helpen op andere gebieden. Een goed initiatief dat higherlevel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst ziet een freelancer alleen aan voor een freelancer wanneer deze (uit mijn hoofd) minimaal 3 verschillende relevante opdrachtgevers heeft per jaar. In jou geval lijkt dit er niet op en zal deze overeenkomst toch worden gezien als een werkgever / werknemer relatie incl. alle belastingverplichtingen.

 

Vraag: De omzet die jouw vormgever onder jouw bedrijfsnaam behaald ontvangt het gehele omzetbedrag??????????????????Lijkt me niet slim. Je grijpt geen winst en de extra omzet draagt niet bij aan de dekking van je overheadkosten.

 

Ik denk dat je de persoon 1. vast in dienst moet nemen (half- of een jaarcontract) met een vast salaris en een commisieregeling 2. hij wordt partner in je gehele bedrijf 3. je start samen met hem ( juridisch) een nieuw bedrijf.

 

Gegroet,

 

Jeroen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hij ontvangt niet de gehele omzet. Alle kosten die we aan hem hebben worden er van afgetrokken en dát is wat hij ontvangt. Wij maken er dus 0,0 winst op. Het is een combinatie van een vriendendienst (de persoon in kwestie zit een jaar zonder school en werk) en investering in de toekomst (op het moment dat hij na dat jaar weer naar school gaat en een goede naam heeft opgebouwd nemen wij die over).

 

Een vaste werknemer kan het niet worden. Op het moment dat wij geen opdrachten voor hem hebben willen we natuurlijk ook niet voor hem betalen. In dat geval betaal je voor het niks doen, over slapend rijk worden gesproken :)

 

Optie 2 valt sowieso buiten de boot. Optie 3 zien we niet zo zitten. Optie 1 is een mogelijkheid denk ik op het moment dat we hem 1 uur per week zouden aanbieden. Als het goed is is hij dan ook direct via ons verzekerd (uiteraard tegen de nodige kosten, maar die trekken we van zijn omzet af ;)). Of praat ik nu onzin?

Link naar reactie
  • 0

Okee kosten laag houden ben ik ook voorstander van.

 

Mijn vraag aan jullie-jou is : "Zou JIJ met de informatie die je ons nu voor houdt, met de voorwaarden zoals jij ze stelt, in dienst treden bij jezelf ?"

 

Volgens mij schets je de ideale voedingsbodem voor "het starten van een eigen onderneming" voor deze "nog aan te nemen werknemer".

Link naar reactie
  • 0

In kleine bedrijven is het aannemen van nieuw personeel altijd een een relatief groot risico, zeker wanneer je opdrachten vervuld op projectbasis. Maar goed, hiervoor heb je zeven maanden geleden gekozen, en met succes.

 

Je wil een constructie waarbij je 0 winst maakt, maar ook 0 verlies zal maken. Dit is onmogelijk, je kan alleen maar geld verliezen!

 

Op je opdrachten moet je een gezonde winstmarge calculeren, waarmee je deels je risico afdekt voor mindere tijden. Jij moet je sterk maken voor genoeg opdrachten binnen een bepaalde periode. Als je denkt dat je dit niet lukt, moet je die kerel niet aannnemen. Heb je wel de overtuiging (met een onderbouwd plannetje, omzet forecast),-> aannemen die gast.

 

Jeroen

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.