Ik sprak onlangs met een ondernemer die ik via via ken.
Hij vertelde mij dat hij eerst een BV had waarmee veel omzet en winst gedraaid werd. Deze BV stond op zijn naam. Om bepaalde redenen (die mij niet bekend zijn) heeft hij alle activiteiten in de BV van de ene op de andere dag stop gezet en weer doorgezet in een eenmanszaak van zijn vriendin. Hijzelf staat nu op de loonlijst van het bedrijf of hij ontvangt jaarlijk een deel va de winst of een "managementfee".
De BV bestaat nog steeds maar maakt geen of nauwelijks omzet.
Alle activiteiten lopen al enige tijd nu volledig via de eenmanszaak van zijn vriendin.
Ik vond dit een erg vreemde constructie. Is hier niet gewoon sprake van een bedrijfsoverdracht en is dit wel een legale constructie?
Mijn inzien is het gewoon een verkapte verkoop van een firma zonder af te rekenen met de fiscus.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
L. Vink
L. Vink
Beste Forumleden,
Ik sprak onlangs met een ondernemer die ik via via ken.
Hij vertelde mij dat hij eerst een BV had waarmee veel omzet en winst gedraaid werd. Deze BV stond op zijn naam. Om bepaalde redenen (die mij niet bekend zijn) heeft hij alle activiteiten in de BV van de ene op de andere dag stop gezet en weer doorgezet in een eenmanszaak van zijn vriendin. Hijzelf staat nu op de loonlijst van het bedrijf of hij ontvangt jaarlijk een deel va de winst of een "managementfee".
De BV bestaat nog steeds maar maakt geen of nauwelijks omzet.
Alle activiteiten lopen al enige tijd nu volledig via de eenmanszaak van zijn vriendin.
Ik vond dit een erg vreemde constructie. Is hier niet gewoon sprake van een bedrijfsoverdracht en is dit wel een legale constructie?
Mijn inzien is het gewoon een verkapte verkoop van een firma zonder af te rekenen met de fiscus.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37127-verkopen-in-bv-overlaten-lopen-in-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag