L. Vink

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

L. Vink's trofeeën

  1. Er was geen contract dus kan ik ook niks over het hoofd gezien hebben ;) Maar het is inmiddels "opgelost". Ze hebben aangegeven de factuur voor meerwerk te crediteren. De jaarrekening 2012 laten we door ons nieuwe accountantskantoor maken en mijn oude boekhouder zal de administratie netjes overdragen.
  2. Hoi Dennis, Inderdaad een fixed price voor een vast dienstenpakket. Er is hiervoor geen getekende overeenkomst. Ook zijn er geen Algemene voorwaarden. Het betreft hier een ouderwets boekhouder die zonder contracten werkt. We hebben deze werkwijze 3 jaar geleden afgesproken met elkaar maar nooit vastgelegd in een contract. In de uitspraak vanhet gerechtshof staat ook dat het de verantwoordelijkheid van de boekhouder is om dit te documenteren. Als jij dit niet doet, verzuimt hij. Daar de werkwijze al 3 jaar zo is, mag je er dus juridisch van uit gaan dat de werkwijze zo is als hij altijd geweest is. Dit volgens mijn advocaat. Aanpassingen in de vorm van nacalculatie is nooit onderdeel geweest van de afspraak en ook niet van de werkwijze van de afgelopen 3 jaar. Terwijl als ik nu terug kijk, was destijds het maandelijkse bedrag dan ook niet toereikend geweest. Toen was nacalculatie nooit ter sprake gekomen. Natuurlijk niet omdat het geen onderdeel was van de afspraak. Nu zou je kunnen denken dat ik dus jaren voordeel heb gehad, maar ik ben nooit ergens van op de hoogte gebracht en dacht altijd dat alles OK was. Dan hadden ze de jaarlijkse verhoging van 2011 op 2012 meteen goed moeten doorrekenen. Het argument is: we hebben meer tijd besteed dan ingeschat, dus we willen meer geld. De werkelijke reden zal waarschijnlijk zijn omdat ze een nieuw kantoor hebben en meer personeel en dat hun kostenniveau nu hoger ligt. Ik ga hoe dan ook weg bij deze boekhouder. Ik word gewoon genaaid door deze boekhouder. Overigens is er wel meerwerk verricht voor ander advies en deze tarieven die in rekening gebracht zijn, zijn marktconform en deze wil ik ook gewoon betalen. (ook hier was van te voren geen prijs aangegeven, achteraf blijken ze marktconform en dus betaal ik deze wel gewoon)
  3. Hoi Dennis, Ik zit al meerdere jaren bij deze boekhouder. We betalen een vast bedrag per maand voor alle werkzaamheden (voornamelijk inboeken inkoop - verkoopfacturen) exclusief de jaarrekening. Elk jaar krijg ik een verhoging op basis van een inschatting voor het volgende jaar. De afspraak was dat ze elke jaar verhogen als ze verwachten dat het aankomende jaar meer werk zal zijn dan het jaar ervoor. Als in het jaar het werk meer wordt, dan is het hun risico, als het werk minder wordt dan is het mijn risico. Dat was de afspraak. Ik heb dus van 2011 op 2012 een verhoging gehad. Prima, want mijn omzet is stijgende. Maar nu (in februari 2013) geven ze aan dat ze alle uren bijgehouden hebben over 2012 en dat het 2 keer zo veel was dan zel ZELF ingeschat hadden. Dus willen ze nacalculeren en en alle meer-uren in rekening brengen. Dit komt neer op enkele duizenden euros bovenop de reeds betaalde maandelijke kosten. De kosten voor het meerwerk zijn puur en alleen voor het inboeken van de inkoop/verkoopfacturen. Dit was dus zeker niet de afspraak. Er zijn geen afspraken gemaakt over meerwerk of nacalculatie in rekening brengen. Er is tevens geen ondertekend contract waarin de werkzaamheden zijn vastgelegd, maar de werkwijze hebben we al een paar jaar zo. Dus juridische gezien mag je ervan uitgaan dat de werkwijze duidelijk is. Afgelopen jaren heeft er nooit een nacalculatie plaats gevonden. Juridische gezien moet je meerwerk ook van te voren aangeven als je verwacht dat er meerwerk aan zit te komen. Dit moet schriftelijk gedeugelijk gedocumenteerd worden en moet door mij goedgekeurd worden. (begin 2012 is hier een uitspraak over geweest bij het hoge gerechtshof in Den Bosch in een vergelijkbare zaak) Ze hebben dus verzuimd mij op de hoogte te stellen terwijl zij dit begin 2012 al wisten. Het werk wat ze er mee bezig waren is namelijk in 2012 elke maand vrij constant geweest. Een jaar later komen ze nu met een factuur. Ze hebben mij heel 2012 in de waan gelaten dat alles goed was, Nooit geen hint of opmerking in de richting dat ze er 2x zoveel tijd mee kwijt waren. Als ik dit begin 2012 al geweten had, had ik destijds andere maatregelen kunne treffen. Nu zetten zij mij uit het niets voor het blok om even een paar duizend euro te betalen met terugwerkende kracht. Ook mijn maandelijkse kosten voor 2013 gaan per direct 2x zo hoog worden. Ik heb dus niet eens de tijd om een ander kantoor te zoeken. Een fatsoenlijke boekhouder neemt op tijd contact op en geeft je de mogelijkheid om maatregelen te nemen bijv een maand voordat het nieuwe tarief ingaat.
  4. Tja, Robert, dat zou het beste zijn. Dat de huidige boekhouder alles afrond. Maar dan wel zonder dat ik de flinke factuur voor meerwerk betaal. De factuur voor meerwerk is namelijk 160% van het initieel afgesproken jaarbedrag! Alleen is het maar de vraag of de huidige boekhouder de jaarrekening wil maken als ik het meerwerk van 2012 niet wil betalen. De meerwerk dat ik rekening gebracht is en veel hoger dan de kosten voor een jaarrekening. Ze kunnen mij dus voor het blok zetten: - of ik betaal het meerwerk en dan doen ze ook de jaarrekening - of ik betaal het meerwerk niet en ze maken niet de jaarrekening en ze houden alle info achter. Dan moet ik 2012 opnieuw laten doen door een andere. deze andere boekhouder mag dan ook de jaarrekening doen natuurlijk. De afweging is dus: is het opnieuw doen van 2012 via een andere boekhouder goedkoper dan het onterecht in rekening gebrachte meerwerk.
  5. Hoi Wiebe, Waar ik dus bang voor ben is dat mijn boekhouder geen kopie wel geven en alle info achterhoud, omdat ik de toegestuurde factuur voor het niet afgesproken meerwerk niet wil betalen. Als ik nu om en back-up vraag, dan voelt hij natuurlijk meteen nattigheid. Dan moet 2012 opnieuw en en betaal ik 2 keer. Ik heb tenslotte al maandelijks betaald voor 2012 aan mijn huidige boekhouder. Deze kosten zal ik dan ook wel niet terug krijgen van mijn huidige boekhouder.
  6. Beste forumleden, Ik heb sinds kort een conflict met mijn boekhoudkantoor. Zij hebben de afgelopen jaren alle administratie ingeboekt. Ook voor 2012 is dit al volledig ingeboekt, alleen moet de jaarrekening nog gedaan worden. Nu wil ik per z.s.m. weg bij dit boekhoudkantoor wegens een conflict over meerwerk. Nu is mijn vraag: kan een andere boekhouderkantoor/account de jaarrekeningen maken voor 2012 als een ander boekhoudkantoor alle administatie vooe 2012 heeft ingeboekt in hun systeem? Ik heb wel de volledige V&W rekening van 2012 en alle kwartaal BTW aangiftes zijn gedaan en betaald. Ik ben namelijk een beetje bang dat mijn huidige boekhouderkantoor zegt: "zoek het maar uit met 2012, we gooien alles uit ons systeem". En dat ik dus de gehele administratie voor 2012 door een nieuwe kantoor moet laten doen. Overigens is er wel gewoon betaald voor de werkzaamheden in 2012, maar ze sturen nu een torenhoge rekening voor meerwerk, dat niet in overleg is gegaan. Zelf hebben we niet de tijd en kennis om 1 heel jaar boekhouding opnieuw te doen.
  7. Beste RiVe, ik zit nu in een vergelijkbare sitautie en ben uiteraard zeer benieuwd hoe dit afgelopen is.
  8. Ik importeer ook al enige tijd regelmatig producten uit China. Soms zijn het producten die kant en klaar zijn, soms laat ik ze maken op specificatie. Ik heb in China 1 vast contactpersoon (een chinees van 30 jaar oud) die ik altijd gebruik. Heb ik iets nodig, dan vraag ik hem eerst om het te gaan zoeken. Ondertussen vraag ik dan 2-3 andere tussenpersonen om het te zoeken. Als mijn vaste contactpersoon vervolgens een nette prijs heeft (mag een paar dollar duurder zijn dan andere aanbieders) dan bestel ik het gewoon weer via hem. Zo probeer ik een relatie met hem op te bouwen en een wederzijds vertrouwen te kweken. Maar aan de andere kant controleer ik hem wel door ook bij andere leveranciers prijzen op te vragen. Als je een Chinees de vrije hand geeft dan zal hij in veel gevallen toch zijn prijs een keer proberen omhoog te krikken. Het blijven Chinezen hé.... Bij mijn vast contactpersoon merk ik tot nu toe weinig van Chineze gebruiken, alleen dat hij dag en nacht bereikbaar is en het vuur uit zijn sloffen loopt om alles netjes te regelen. Tot nu toe altijd goed zaken met hem gedaan en als er iets niet goed is, dan worden producten altijd gratis vervangen. Het gaat in dat geval bijv om defecte producten uit een levering van 100-300 stuks. Hij hoeft ze niet eens retour. Gewoon na verloop van tijd even aangeven hoeveel stuks defect en bij de volgende levering zitten er dan een aantal extra stuks bij. Binnenkort wil ik toch wel eens wat fabrikanten gaan bezoeken om wat zaken door te spreken. De kwaliteit in Nederland van bijv kunststof elementen is hier in Nederland toch wat beter. Als ik deze reis ga maken dan ga ik mij van te voren wel even inlezen over de Chineze gebruiken en manieren. Kan nooit kwaad, maar ik ga er niet langer dan een uurte of 2 aan besteden.
  9. Op 31 december 2012 wil ik het volgende bereikt hebben: - Resellers kanaal serieus benaderd hebben met minimaal 5 resellers - Eerst catalogis afgerond - Een paar nieuwe interessante producten uit China importeren - Pilot afgerond gericht op telemarketing - De juiste ondernemingsvorm gekozen hebben (fiscaal interessante constructie via Curacao of Cyprus??) - De omzet over Q3 en Q4 2012 licht laten groeien (dit jaar is tot nu toe elke maand uiterst stabiel, vorig jaar flinke groei) - De keuze gemaakt hebben: Pand huren + personeel aannemen in de hoop dat dit gaat zorgen voor meer groei in omzet. OF klein blijven en op de huidige weg doorgaan zonder investeringen, risico's of verplichtingen en winst in het bedrijf houden. - En als laatste: Dit alles zo goed mogelijk combineren met aanstaande geboorte van mijn eerste kindje!!
  10. Daar heb je inderdaad gelijk in Ronaldinho. Maar deze mogelijkheid is er nu niet meer omdat ik deze collega-ondernemer niet vaak zie. Omdat ik het zelf een vreemde constructie vond, leek het mij goed om het hier op het forum voor te leggen. Misschien dat er hier mensen zijn die de beweegredenen weten van een dergelijke constructie.
  11. Nee Maso, het is zeker geen studievraag en zeker ook niet hypothetisch. Studietijd heb ik gelukkig al vele jaren achter mij gelaten. Je bent wel erg wantrouwend, lijkt het? Het gaat mij gewoon om de kennis of dit een normale constructie. Geen persoonlijk belang. Maar gewoon interessant om te weten en over te discusseren.
  12. Beste Forumleden, Ik sprak onlangs met een ondernemer die ik via via ken. Hij vertelde mij dat hij eerst een BV had waarmee veel omzet en winst gedraaid werd. Deze BV stond op zijn naam. Om bepaalde redenen (die mij niet bekend zijn) heeft hij alle activiteiten in de BV van de ene op de andere dag stop gezet en weer doorgezet in een eenmanszaak van zijn vriendin. Hijzelf staat nu op de loonlijst van het bedrijf of hij ontvangt jaarlijk een deel va de winst of een "managementfee". De BV bestaat nog steeds maar maakt geen of nauwelijks omzet. Alle activiteiten lopen al enige tijd nu volledig via de eenmanszaak van zijn vriendin. Ik vond dit een erg vreemde constructie. Is hier niet gewoon sprake van een bedrijfsoverdracht en is dit wel een legale constructie? Mijn inzien is het gewoon een verkapte verkoop van een firma zonder af te rekenen met de fiscus.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.