• 0

Verkopen in BV overlaten lopen in eenmanszaak

Beste Forumleden,

 

Ik sprak onlangs met een ondernemer die ik via via ken.

 

Hij vertelde mij dat hij eerst een BV had waarmee veel omzet en winst gedraaid werd. Deze BV stond op zijn naam. Om bepaalde redenen (die mij niet bekend zijn) heeft hij alle activiteiten in de BV van de ene op de andere dag stop gezet en weer doorgezet in een eenmanszaak van zijn vriendin. Hijzelf staat nu op de loonlijst van het bedrijf of hij ontvangt jaarlijk een deel va de winst of een "managementfee".

 

De BV bestaat nog steeds maar maakt geen of nauwelijks omzet.

 

Alle activiteiten lopen al enige tijd nu volledig via de eenmanszaak van zijn vriendin.

 

Ik vond dit een erg vreemde constructie. Is hier niet gewoon sprake van een bedrijfsoverdracht en is dit wel een legale constructie?

 

Mijn inzien is het gewoon een verkapte verkoop van een firma zonder af te rekenen met de fiscus.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze vraag komt me wel zeer hypothetisch voor. Het zal me niet verbazen als dit een studievraag is.

Des te meer omdat ik uw (ondernemers)belang met betrekking tot het antwoord op deze vraag niet kan vinden.

 

Maso,

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
  • 0

Het kan fiscaal aantrekkelijker zijn om de activiteiten in een eenmanszaak onder te brengen wanneer de omzet niet dusdanig hoog is dat een bv aantrekkelijker zou zijn. Op zich is daar niets mis mee en volgens mij gewoon legaal. Als klanten en leveranciers daar verder niet mee worden gedupeerd is er niets aan de hand, lijkt mij.

 

Dat het een eenmanszaak van de vriendin betreft vind ik wel wat vreemder. Dat zou betekenen dat alle bedrijfsrisico bij de vriendin op de schouders rust en zij dus ook de sjaak is als het mis gaat. Hij als werknemer blijft dan in principe buiten schot.

 

Maar goed, hoe het verder is ingevuld kunnen wij verder niet over oordelen, omdat de info beetje summier is. We weten ook niet hoe een eventueel samenlevingscontract is opgesteld. Wellicht kunnen andere mensen hier meer licht op werpen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Deze vraag komt me wel zeer hypothetisch voor. Het zal me niet verbazen als dit een studievraag is.

Des te meer omdat ik uw (ondernemers)belang met betrekking tot het antwoord op deze vraag niet kan vinden.

 

Maso,

 

Nee Maso, het is zeker geen studievraag en zeker ook niet hypothetisch. Studietijd heb ik gelukkig al vele jaren achter mij gelaten. Je bent wel erg wantrouwend, lijkt het?

 

Het gaat mij gewoon om de kennis of dit een normale constructie. Geen persoonlijk belang. Maar gewoon interessant om te weten en over te discusseren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn te weinig aanknopingspunten om een oordeel over te vellen. Het kan van alles zijn, van volstrekt legitiem tot belastingontwijking/-ontduiking of benadeling van schuldeisers. Om een voorbeeld te geven: ik ken iemand die vroeger bij zijn vader in dienst was, tegenwoordig is zijn vader bij hem in dienst. Vader wilde van de (rompslomp van de) onderneming af en rustig naar zijn pensionering toewerken, zoon wilde juist de zaak overnemen. Daar is niets raars aan.

 

Maar uit je vraagstelling proef ik wat anders. Wellicht had het handiger geweest om de betreffende ondernemer direct naar zijn beweegredenen te vragen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Er zijn te weinig aanknopingspunten om een oordeel over te vellen. Het kan van alles zijn, van volstrekt legitiem tot belastingontwijking/-ontduiking of benadeling van schuldeisers. Om een voorbeeld te geven: ik ken iemand die vroeger bij zijn vader in dienst was, tegenwoordig is zijn vader bij hem in dienst. Vader wilde van de (rompslomp van de) onderneming af en rustig naar zijn pensionering toewerken, zoon wilde juist de zaak overnemen. Daar is niets raars aan.

 

Maar uit je vraagstelling proef ik wat anders. Wellicht had het handiger geweest om de betreffende ondernemer direct naar zijn beweegredenen te vragen?

 

Daar heb je inderdaad gelijk in Ronaldinho. Maar deze mogelijkheid is er nu niet meer omdat ik deze collega-ondernemer niet vaak zie. Omdat ik het zelf een vreemde constructie vond, leek het mij goed om het hier op het forum voor te leggen. Misschien dat er hier mensen zijn die de beweegredenen weten van een dergelijke constructie.

Link naar reactie
  • 0
Nee Maso, het is zeker geen studievraag en zeker ook niet hypothetisch. Studietijd heb ik gelukkig al vele jaren achter mij gelaten. Je bent wel erg wantrouwend, lijkt het?

 

Het gaat mij gewoon om de kennis of dit een normale constructie. Geen persoonlijk belang. Maar gewoon interessant om te weten en over te discusseren.

 

In sommige gevallen ben ik wel wantrouwend ja :)

 

Is hier niet gewoon sprake van een bedrijfsoverdracht en is dit wel een legale constructie?

 

Deze manier van vraagstelling is typisch in een rechtenstudie, althans dat was zo aan mijn onderwijsinstelling.

Aangezien uw profiel niet nader ingevuld was kon ik ook aan uw leeftijd niet afleiden of u uw studie reeds langere tijd achter u hebt gelaten. dit tezamen met uw datum van aanmelding gaven mij het vermoeden van een studievraag.

 

Ik bedoel er overigens verder niets mee hoor.

Het was geen aanval.

 

Maso,

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.