• 0

Aangifte Inkomstenbelasting

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee inkomstenbelasting kan dan qua winst gelijk zijn, maar het kan toch zijn dan de naast zijn onderneming ook nog een baan heeft. Of juist geen kinderen en u wel. Of zijn vrouw wel werkte en die van u niet. Inkomstenbelasting beslaat de hele persoonlijke situatie inclusief winst. Dus niet twee exact dezelfde aaangifte. Zelfs de persoonlijke balans die kan verschillen als de ene vennoot een pand meebrengt bijvoorbeeld, op zijn eigen balans die niet op die van u staat. Is dat voldoende info?

Link naar reactie
  • 0

Oke, wel duidelijk.

Enkel nog andere vragen, ik hoop dat ik ze hier mag stellen het zijn echte beginnersvragen.

 

VOF met sleutel 50/50

 

omzet

kosten

--------------- -

bruto winst

bedrijfskosten

--------------- -

Exploitatieresultaat

rentekosten vv

--------------- -

netto winst

renteverg. ev

--------------- -

ondernemerswinst

 

Wat moet ik nu zelf opgeven voor de inkomstenbelasting?

50% van de ondernemerswinst ivm verdeelsleutel 50/50?

 

 

Mag ik geld in de VOF laten zitten zodat ik er geen belasting over betaal en hoe doe ik dat?

Anders zou ik er belasting over betalen, en als ik het geld dan het jaar erna nodig heb voor de onderneming dan is er belasting over betaald.

 

Een VOF, twee personen.

Eén balans voor de VOF, en elke ondernemer ook een balans?

Of één balans voor de VOF en that's it?

 

Aansprakelijkheidsverzekering, mag ik de kosten daarvan aftrekken?

 

Kan iemand me een boek aanraden waar al dit soort vragen in beantwoord worden? Een boek over bokhouding en/of bedrijfseconomie staat het niet geheel in.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Normaliter wordt er een jaarrekening opgemaakt voor de Vof. Hieruit blijkt de winst die gemaakt is door de Vof. Aan de hand van de winstverdeling die overeengekomen is, wordt de winst uit onderneming bepaald voor de vennoten. Deze winst vormt de grondslag voor de IB aangifte van de seperate vennoten. Ofwel, in dit geval bedraagt 50% van de winst die de vennootschap gemaakt heeft de uiteindelijke winst uit onderneming voor jou in box I. (of resultaat uit overige werkzaamheid indien je niet als IB ondernemer bent aangemerkt)

 

 

Vervolgens kun jij je persoonlijke aftrekposten gaan verwerken. Wordt je aangemerkt als IB ondernemer dan kun je gebruik maken van de zelfstandige aftrek, startersaftrek en eventueel de OR. Ben je in de ogen van de fiscus geen IB ondernemer en dus wel zelfstandige, dan kun je geen gebruik maken bovenstaande IB faciliteiten. Wel kun je gewoon de renteaftrek voor de eigen woning en dergelijke in mindering brengen van je inkomen. Dit wordt verder op dezelfde wijze afgewikkeld als een werknemer.

 

De premies voor de aansprakelijkheidsverzekering zijn (als deze verzekering betrekking heeft op de Vof) gewoon bedrijfskosten en dienen dus in de boekhouding verwerkt te worden.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Oke, wel duidelijk.

Enkel nog andere vragen, ik hoop dat ik ze hier mag stellen het zijn echte beginnersvragen.

 

VOF met sleutel 50/50

 

omzet

kosten

--------------- -

bruto winst

bedrijfskosten

--------------- -

Exploitatieresultaat

rentekosten vv

--------------- -

netto winst

renteverg. ev

--------------- -

ondernemerswinst

 

Wat moet ik nu zelf opgeven voor de inkomstenbelasting?

50% van de ondernemerswinst ivm verdeelsleutel 50/50?

ja, 50% van de totale ondernemingswinst is de winst per vennoot c.q. aangifte

 

Mag ik geld in de VOF laten zitten zodat ik er geen belasting over betaal en hoe doe ik dat? De winst die je verdient ben je niet verplicht prive danwel zakelijk te gebruiken. Prive-gebruik is belast en niet aftrekbaar, zakelijke bestedingen/investeringen, leveren aftrekposten op naast dat het aftrekbaar is.

Anders zou ik er belasting over betalen, en als ik het geld dan het jaar erna nodig heb voor de onderneming dan is er belasting over betaald.

Het feit dat je het geld niet prive danwel zakelijk gebruikt zal je geen belastingbesparing danwel uitstel bezorgen. Dit is wel het geval wanneer gebruik maakt van de fiscale faciliteiten. Zoals:

- de (FOR) Fiscale Oudedagsreserve

- Lijrente premies

- investeringsaftrek

Daarnaast kun je ook gebruik maken van de ondernemersaftrek enz zoals mijn voorganger reeds heeft vermeld.

Een VOF, twee personen.

Eén balans voor de VOF, en elke ondernemer ook een balans?

Of één balans voor de VOF en that's it?

Praktisch gewoon een balans van de VOF, mochten jullie geen gelijke inbreng hebben in de VOF dan moeten jullie wel tevens een persoonlijke balans inleveren. Vooralsnog ga ik ervanuit dat jullie geen bijzondere inbreng hebben en derhalve slechts de balans van enkel de VOF voldoende is.

Aansprakelijkheidsverzekering, mag ik de kosten daarvan aftrekken?

De aansprakelijkheids verzekering is van de winst aftrekbaar als deze zakelijk is of als persoonlijke premie aftrekbaar in de aangifte als het prive is.

Kan iemand me een boek aanraden waar al dit soort vragen in beantwoord worden? Een boek over bokhouding en/of bedrijfseconomie staat het niet geheel in. De belastingdienst heeft wel een duidelijke handboek, genaamd ondernemen, welke gratis af te halen is. Verder heb je nog Boekhoud geboekstaafd van Fuchs voor een ingewikkeldere balans of onderneming

Link naar reactie
  • 0

Heel veel dank voor de goede uitleg!

 

Ik ben de voorbeeldmodellen voor aangifte IB aan het bekijken (http://www.belastingdienst.nl/common/dl/wia-ib_2003.pdf) en kom tegen:

 

Spec kapitaal belastingplichtige IB, bij VOF, maatschap en andere verbanden.

en

Winstaandeel belastingplichtige IB, bij VOF, maatschap en andere verbanden.

 

Dit heeft ook met ieders deel te maken?

 

Als ik de rest van het model eens bekijk dan moeten veel posten bij beide ondernemers exact hetzelfde ingevuld worden. Dubbel invullen dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.