• 0

Factureren incidentele bijverdiensten - paar praktische vragen

Naast mijn baan heb ik de kans om voor een bekende een leuke klus uit te voeren (realiseren foldermateriaal). Ik sta niet ingeschreven bij de KVK en wil dit (voorlopig) nog niet doen, omdat het slechts om een incidentele klus gaat. Ik twijfel nog een beetje over de praktische kant hiervan, zoals de facturering. Ik weet dat er over dit onderwerp al veel geschreven is en heb veel gelezen, maar ik hoor graag even of ik het goed begrijp. Verder heb ik nog een paar aanvullende vragen die ik graag even voor wil leggen. Alvast hartelijk dank voor de antwoorden en ik zal zelf ook kijken hoe ik een constructieve bijdrage kan leveren bij forumonderwerpen die meer bij mijn eigen expertise aansluiten.

 

- Klopt het dat ik een factuur naar de betreffende organisatie kan sturen zonder hierbij BTW te heffen?

- Zijn er nadelen voor de organisatie dat ik geen officiële 'ondernemer' ben? Zij kunnen gebruik maken van IB 47 regeling toch?

- Klopt het dat het volstaat om de bijverdiensten gewoon (1 x per jaar) bij de belastingaangifte mee te nemen?

- Is het mogelijk dat ik de inkoopfacturen (opmaak en drukwerk) naar mij zelf laat sturen en doorbelast aan de organisatie? Bereken ik in dit geval de all-in prijs (inclusief BTW en eventueel kleine marge). Of moet ik de BTW hier specifiek bij aangeven. Met andere woorden:

 

Factuur 1

- 6 uur Willem11 a 50 euro = 300 euro (GEEN BTW)

- Inkoop drukwerk = 200 euro (inclusief marge en BTW)

- Inkoop DTP/opmaak = 200 euro (inclusief marge en BTW)

 

of

 

- 6 uur Willem11 a 50 euro = 300 euro (GEEN BTW)

- Inkoop drukwerk 168 euro (exclusief BTW)

- Inkoop DTP/opmaak = 168 euro (exclusief BTW)

- BTW Drukwerk en opmaak: 64 euro

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Klopt het dat ik een factuur naar de betreffende organisatie kan sturen zonder hierbij BTW te heffen?

 

Ja dat kan, sterker nog het moet zonder btw, als je geen btw ondernemer bent mag je niet eens btw erop.

 

- Zijn er nadelen voor de organisatie dat ik geen officiële 'ondernemer' ben? Zij kunnen gebruik maken van IB 47 regeling toch?

Ja, de IB47 is in het leven geroepen om eenmalige klussen te kunnen betalen aan niet-ondernemers, voor het gebruik van de regeling moet een werkgever zich wel altijd overtuigen dat er niet toch sprake is van een dienstverband

 

- Klopt het dat het volstaat om de bijverdiensten gewoon (1 x per jaar) bij de belastingaangifte mee te nemen?

 

Ja, dat mag, als je liever toch alvast de belasting wilt betalen, dan kun je ook een (nieuwe) voorlopige aanslag aanvraag insturen en daarop ik inkomsten uit overig werk vermelden, dan krijg je een voorlopige aanslag die je in 1x of in termijnen kunt betalen.

 

- Is het mogelijk dat ik de inkoopfacturen (opmaak en drukwerk) naar mij zelf laat sturen en doorbelast aan de organisatie? Bereken ik in dit geval de all-in prijs (inclusief BTW en eventueel kleine marge). Of moet ik de BTW hier specifiek bij aangeven.

 

jij bent geen btw ondernemer dus je mag NIETS op de factuur zetten qua btw, omdat de facturen op jou naam staan kan het reclamebureau dus ook niets met deze btw. Dat is een nadeel voor hen. Dat is ook logisch, jij gaat die btw niet afdragen, als je het wel apart op de factuur vermeld gaan zij het terugvragen en schiet de belastingdienst er bij in..

 

Wat je met de inkoopkosten eventueel kunt doen is vragen of de leverancier de facturen naar jou klant wil sturen en dat jij van de leverancier een kleine vergoeding krijgt, wat dan feitelijk jou marge is. op die manier kan jou klant toch de btw terugvragen en jij hebt je marge. Maar niet iedere leverancier zal dit willen doen, maar in bepaalde branches is het niet ongebruikelijk.

 

Andere mogelijkheid is dat je op jou factuur naar de klant ook gewoon uren schrijft voor het aanvragen van ofertes van de opmaak en drukwerk.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de duidelijk antwoorden. In praktijk is het dus mogelijk dat ik de leveranciers zelf betaal (incl. btw) en deze totaalbedragen (inclusief btw om mezelf te compenseren, maar niet zo aangegeven) meeneem binnen de offerte naar de opdrachtgever. Bijvoorbeeld door de uren iets op te schroeven of een extra post opmaak toe te voegen (klant hoeft niet te weten dat dit extern plaats vindt).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.