• 0

website (goed) toegankelijk maken voor mobiele apparaten

Binnen twee tot vijf jaar zullen meer mensen websites bezoeken via een tablet of mobiele telefoon dan via een desktop computer [1] Ik zie op mijn websites nu al 10-20% bezoekers die een mobiel apparaat gebruiken en ben me daarom weer eens gaan verdiepen in de mogelijkheden om sites voor dat soort apparaten aan te bieden.

 

De hippe techniek op het moment heet 'responsive web design'. Technische details zal ik achterwege laten (zie links onderaan) Het belangrijkste van deze techniek is dat je zonder (al te veel) aanpassingen aan je webshop of cms één site kunt aanbieden die zowel voor een pc als mobiel apparaat goed bruikbaar is. Voor deze techniek moest je zowat twee websites bouwen. Een flinke stap vooruit dus en ook toepasbaar op kleinere sites.

 

Om een idee te krijgen van de mogelijkheden wat mooie showcases van dit soort ontwerpen op Media Queries. De afbeeldingen linken naar de site. Als je deze opent op je pc maak dan het venster van je browser langzaam smaller en je ziet hoe de site zich netjes aanpast.

 

Ik heb nu twee dagen zitten spelen met deze techniek en één site, een webshop, gaat volgende week live. Ik zal statistieken als bezoekduur, bounce rate e.d. van 'mobiele' bezoekers van voor en na deze aanpassing hier posten (als er interesse is)

 

Mijn concrete vragen:

De techniek is al weer twee jaar oud maar ik zie het weinig. Ken je (Nederlandse) sites die het toepassen? Vooral ter inspiratie.

 

Wat is het percentage van mobiele gebruikers op je site (en op welk volume bezoekers)?

 

Zie je, op je site zonder aangepaste mobiele versie, verschillen in conversie bij mobiele bezoekers?

 

Wat technische artikelen

[1] Algemeen artikel over responsive web design op a list apart.

Een lijst met tools voor responsive design.

Artikel specifiek over het schalen van afbeeldingen A list apart - Fluid images.

 

ps. post is niet commercieel bedoeld. Ik doe voornamelijk het technisch werk aan de achterkant van websites. Interesse voor het onderwerp komt vooral door vragen van bestaande klanten en omdat ik nu eenmaal techneut ben ;)

 

pps. ik ben ook aan het spelen met interfaces aan de andere kant van het spectrum; de '10 feet ui'. Als je daar goede voorbeelden van hebt graag een pm!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kicken is niet altijd slecht. Ik heb weer wat nieuws gelezen en masonry kende ik nog niet. Bedankt!

 

Meteen nog maar een aanvulling. Soms merk ik op m'n tablet dat ik niet kan inzoomen. Daar erger ik me mateloos aan. De redenatie van webdevelopers is (letterlijk geciteerd): "Wil je voorkomen dat de gebruiker kan pinchen en zoomen op tablets en smartphones, gebruik dan de volgende code. Onderstaande code gebruik ik wanneer ik responsive webdesign toepas. Zoomen is immers niet nodig bij geoptimaliseerde websites.".

 

Wie ben jij als webdeveloper om voor de gebruiker te bepalen of zoomen wel of niet nodig is? Misschien ligt de gebruiker wel zonder leesbril met z'n tablet in bed te surfen en heeft ie z'n letters graag wat groter... Mijn tip: biedt de gebruiker gemak, maar beperk 'm daarbij nooit in z'n (zoom-) mogelijkheden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.