• 0

Actieve veredeling...

Hallo,

 

Ik ben Ed, zelfstandig ondernemer en kom erachter dat ik mezelf in de vingers heb gesneden. Eigen schuld. Als bedrijf maak ik een gereed product dat verstuurd wordt naar de klant (particulier of bedrijf) of ingebouwd kan worden, als de klant zijn/haar goederen, waar het ingebouwd dient te worden, naar mij toezendt. In feite is mijn gereed produkt een onderdeel van een revisie. Tot voor kort verstuurde ik mijn produkten enkel binnen Europa, naar particulieren en bedrijven. Echter, sinds kort krijg ik aanvragen vanuit buiten Europa.

 

Nu heeft een particulier in de VS zijn goederen via DHL naar mij toegestuurd voor de revisiehandeling (gereed product + te verrichten handelingen) voor een x bedrag. Ik heb tegen de klant gezegd dat hij moet aangeven dat de goederen "repair & return items" zijn en dat heeft hij ook schriftelijk aangegeven bij het pakket dat ik heb gekregen. Aan de goederen van de klant zelf is een bepaalde waarde toegekend. Het probleem is nu dat ik van DHL een factuur heb gekregen voor de invoer en BTW over de waarde van de goederen van de klant, die ze uiteindelijk gewoon weer terugkrijgt. De goederen van de klant zijn en blijven eigendom van hem en niet van mij. Navraag leert mij dat ik dus een vergunning actieve veredeling moest hebben.

 

De vraag is dus: moet ik dit beschouwen als een dure les, of kan ik er nog onderuitkomen als ik kan aantonen dat de goederen weer terug gestuurd zijn/worden icm de schriftelijke verklaring van de eigenaar?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ed,

 

Ik ben geen specialist op douanegebied maar volgens mij kun je uit deze link hoop putten :)

 

Het gaat dan vooral om het tweede kopje: Actieve veredeling onder het terugbetalingssysteem (AV/T). Bij binnenkomst wordt BTW en importheffing betaald (doe je nu dus mrt de factuur van DHL). Bij uitvoer Kan de douane deze heffingen terugbetalen. Je betaalt de heffingen immers omdat de goederen van uit een niet-communautair land deel gaan nemen aan het economisch verkeer binnen de EU. Als je de goederen weer terug stuurt nemen ze nooit deel aan het economisch verkeer en zijn de heffingen ook niet verschuldigd.

 

Bij incidentele opdrachten is dit systeem volgens mij het meest eenvoudig. Door de zekerstelling moet je hoe dan ook betalen. Door het op deze manier te doen kun je dat hele administratieve proces omzeilen. Dus misschien heb je je toch niet zo diep gesneden als je dacht.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Ben zelf een a-techneut als het gaat om het fiscale gebeuren. Heb net het stuk gelezen: betalen en terugkrijgen dus. Dat moet geen probleem zijn dan, lijkt me zo. Dan valt het mee. Jammer dat je soms verkeerde of te weinig info krijgt voorgeschoteld, ik had vandaag ook naar het tel. nummer van de Douane gebeld en het probleem voorgelegd. Het antwoord kwam in het kort op neer dat ik moest betalen (en niet dat ik het ook evt. kon terugkrijgen).

 

Ik denk dat ik wel een vergunning moet aanvragen want het heeft er alle schijn van dat dit een regelmatige gebeurtenis gaat worden. Om dat iedere keer voor te schieten, schiet dan ook niet echt op.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik wel een vergunning moet aanvragen want het heeft er alle schijn van dat dit een regelmatige gebeurtenis gaat worden. Om dat iedere keer voor te schieten, schiet dan ook niet echt op.

 

Ik vermoed dat de gevraagde zekerstelling niet veel zal afwijken van het betalen van de heffingen - de zekerstelling dient er immers voor om de heffingen te betalen als de goederen toch niet teruggestuurd worden. Voorschieten zal dus moeten blijven gebeuren, of je nu voor methode A of methode B kiest. Voordeel van betalen en terugvragen is dat je niet permanent geld bij de Belastingdienst in onderpand stalt maar alleen als er ingevoerd wordt. Het is dus echt afhankelijk van jouw concrete situatie wat het handigste systeem is.

 

Overigens heeft de douanier natuurlijk volstrekt gelijk als hij stelt dat er gewoon betaald moet worden - beetje jammer dat hij/zij niet ook een paaltje verder gekeken heeft...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@P.J: Ik weet het niet, de Amerikaanse klant had voor die optie gekozen. Of ik wel of niet was ingelicht, de factuur is onvermijdelijk.

 

@Dennis van Dijk: Ik vind het toch wel een kromme regeling. In mijn geval is het zo dat de goederen hooguit 1,5 week in NL blijven om vervolgens retour te worden verstuurd. De factuur valt dus net in de bus terwijl ik alweer het bedrag kan terugvragen in feite. Voor mijn idee streep ik die 2 dan tegen elkaar weg en ik ben niks verschuldigd. Ik snap het idee van deze regelingen overigens wel.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ed,

Het klopt dat een reparatie e.d. onder een actieve veredeling gesteld kunnen worden echter dient dit wel vooraf bij de douane te worden aangegeven. Dit zou bijvoorbeeld op basis van een vergunning kunnen of middels een tijdelijke invoer. Echter welke aangifte heeft DHL gedaan bij een normale invoer aangifte is restitutie van de rechten niet mogelijk. BTW is trouwens bij export wel aftrekbaar boeken en bescheiden dienen dit aan te tonen waarbij je uitvoer aangifte incl een z.g. confirmation of exit en belangrijkste bewijs zijn. Ik vrees dus dat de invoerrechten in dit geval leergeld zijn!

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.