• 0

Opzetten webwinkel 2ehands elektronica

Hallo allemaal,

 

Laat ik me eerst even voorstellen.

Ik ben Matthijs, 21 jaar en student.

 

Sinds een tijdje verkoop ik 2e hands elektronica (vooral computer-gerelateerd), wat begon als een hobby begint nu toch aardig te groeien. Vandaar dat het kriebelt om een webwinkel te starten.

 

Voordat het zover is hoop ik dat er wat van mijn vragen beantwoord kunnen worden. Ik heb me al behoorlijk ingelezen m.b.t. een bedrijf beginnen maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

 

Om te beginnen koop ik vaak goederen (partijen) via Marktplaats, je krijgt hier geen factuur en er wordt geen BTW gerekend.

De meeste spullen die ik verkoop komen uit dit soort partijen. Sommige bedrijven maken echter wel een factuur met BTW, ook al gaat het om gebruikte spullen.

 

Bij het verkopen van 2e hands goederen mag ik volgens mij de margeregeling toepassen (over de winst BTW afdragen)

 

Hier volgen een aantal vragen waarvan ik hoop dat ze (deels) beantwoord kunnen worden)

 

1- Is een eenmanszaak hiervoor het handigst (webwinkel)?

2- Gebruik ik voor zo'n eenmanszaak een zakelijke of privé rekening?

3- Ben ik verplicht een boekhouder te gebruiken of kan ik dit geheel zelf doen?

4- Dien ik wél BTW af te dragen over 2e hands producten die met btw factuur zijn aangekocht?

5- Dient een inkoopverklaring altijd te worden getekend door de verkopende partij? stel dat er ter plekke blijkt dat het aantal producten niet klopt dan heb ik niks aan een vooraf opgestelde verklaring, of moet ik deze ter plekke invullen?

6- Stel ik koop 40 computers in. Kan ik dit als geheel in het inkoopboek vermelden en vervolgens bij het verkoopboek de winst over deze 40 pc's bij elkaar optellen? (wat nu als er 5 defect blijken te zijn, of de helft maar verkocht..)

7-Moet ik als student belasting betalen over de gemaakte winst (ik neem aan dat ik onder de 13.500 euro bijverdien grens blijf) en kan ik de betaalde belasting later weer terug vragen?

8- Ben ik verplicht geld terug te geven/retourneren wegens de wet kopen op afstand (ook bij gebruikte spullen)?

9- Kan ik vrienden die mij af en toe helpen met pakketjes inpakken beter zwart betalen of kan dit ingeboekt worden?

 

Excuses voor de vele vragen, sommige antwoorden zullen vast heel logisch zijn maar ik hoor het graag van de experts hier :)

Alvast ontzettend bedankt voor jullie moeite!

 

Groet,

Matthijs

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Matthijs,

 

Mijn antwoord op een paar van je vragen:

1- Is een eenmanszaak hiervoor het handigst (webwinkel)?

Wat handig is ligt aan jou, wanneer je weinig tot geen startkapitaal hebt, geen gigantisch grote plannen en geen enorm grote winstverwachting lijkt een EMZ mij de meest voor de hand liggende keuze.

2- Gebruik ik voor zo'n eenmanszaak een zakelijke of privé rekening?

Volgens mij is een zakelijke rekening niet verplicht, echter zou ik het wél aanraden een aparte rekening te openen voor je bedrijf. Na even goochelen kom ik uit bij: klik

3- Ben ik verplicht een boekhouder te gebruiken of kan ik dit geheel zelf doen?

Je bent niet verplicht een boekhouder in de hand te nemen, wanneer je zelf voldoende kennis heb waardoor je voldoet aan de wettelijk gestelde administratieverplichtingen kun je dit prima zelf doen.

4- Dien ik wél BTW af te dragen over 2e hands producten die met btw factuur zijn aangekocht?

Over alle verkopen dien jij gewoon 19% (binnenkort zelfs 21%) BTW af te dragen. Of dat nu 2e hands of nieuwe producten zijn maakt niks uit.

Link naar reactie
  • 0

Wet verkoop op afstand is altijd van toepassing als je aan consumenten levert. Ook als het om tweedehands spullen gaat. Je moet dus het volledige bedrag terug storten naar de klant als je klant zijn volledige bestelling retour stuurt. Ook eventueel betaalde verzendkosten of andere kosten die je zou rekenen.

Link naar reactie
  • 0

7-Moet ik als student belasting betalen over de gemaakte winst (ik neem aan dat ik onder de 13.500 euro bijverdien grens blijf) en kan ik de betaalde belasting later weer terug vragen?

 

Jazeker, ook als student moet je belasting betalen. Als je meer dan 1225 uur in je onderneming steekt (google even op 'zelfstandigenaftrek' en 'urencriterium') heb je recht op de zelfstandigenaftrek en dat betekent uit de losse pols dat je bij een winst van minder dan 18.000 euro geen belasting zal hoeven betalen.

 

De bijverdiengrens voor de Studiefinanciering van pakweg 13.500 staat volledig los van de vraag of je inkomstenbelasting moet betalen over die bijverdiensten. Volgens de duo-folder gaat om het zogeheten verzamelinkomen. Dat betekent dat je zogenaamde belastbare winst (na aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling) hiervoor meetelt, niet de werkelijk behaalde winst.

 

Overigens vermoed ik dat je voorlopig niet aan het urencriterium zult voldoen, als je er nog bij wil blijven studeren.

 

Als je geen belasting betaalt, valt er ook niks terug te vragen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat je een webwinkel wil beginnen en door de bomen het bos niet meer ziet. Meer informatie over ondernemen op internet lees je op http://bit.ly/LOMk1p. Een aantal vragen beantwoord ik alvast op dit forum. Dit zijn jouw vragen 3, 4, 6 en 9.

 

Je vraagt of een boekhouder verplicht is. Een boekhouder is niet verplicht. Je mag je administratie ook zelf doen. Wil je zelf je administratie doen? Kom dan naar een van onze voorlichtingsbijeenkomsten. Zo begin je goed voorbereid met je eigen bedrijf. Meer informatie lees je op http://bit.ly/NCgV2F.

 

Je vraagt of je BTW moet afdragen voor tweedehands producten. Wanneer je goederen inkoopt bij ondernemers moet je over de volledige verkoopprijs BTW in rekening brengen. Koop je goederen in van niet-ondernemers? Dan pas je over het algemeen de margeregeling toe. Deze regeling houdt in dat je alleen over je winstmarge BTW in rekening brengt. Meer informatie lees je op http://bit.ly/LBfuEN.

 

Bedoel je met vraag 6 de administratie van in- en verkopen? In het in- en verkoopboek staat wat er ingekocht en verkocht is op een specifieke datum en hoeveel. Uit de administratie moet blijken wat je winst is. Houd ook een voorraadadministratie bij. Met een voorraadadministratie kun je aantonen hoeveel goederen je verkoopt en welke defect zijn. Meer informatie over het afwaarderen van defecte goederen lees je op http://bit.ly/NMLkPl.

 

Tot slot heb je een vraag over vrienden die je helpen in je onderneming. Lees meer over hulp in de onderneming op: http://bit.ly/N338kr.

 

Heb je nog vragen? Of wil je meer uitleg over ondernemen en de Belastingdienst? Bel dan de BelastingTelefoon (0800-0543). Daar kun je indien wenselijk ook verzoeken om een startersgesprek.

 

Ryan

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.