Ik heb dit jaar een Toyota Prius gekocht. Deze valt in de catogerie zeer zuinige auto's en ik kom er dus voor in aanmerking voor de investeringsaftrek.

Omdat ik in het grootste deel van mijn werk in Duitsland verricht heb ik ook een set winter banden gekocht. Kan ik die ook opgeven voor de investeringsaftrek?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37584-auto-en-investeringsaftrek/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Gerrit,

Nu de banden bij de auto horen, zou ik inderdaad de KIA daarop claimen. Je vindt het niet expliciet in de wet, maar zaken die bij elkaar horen, mag je voor de KIA als een investering zien.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Nu de banden bij de auto horen, zou ik inderdaad de KIA daarop claimen. Je vindt het niet expliciet in de wet, maar zaken die bij elkaar horen, mag je voor de KIA als een investering zien.

Eigenlijk een onterecht voordeel ;), want winterbanden geven een grotere weerstand en daardoor zal de CO2 uitstoot /km groter worden.

• 0

LOL brood

Maar als ik zie hoe de gemiddelde prius rijder over de snelweg jakkert, dan halen ze de CO2 grens waarop ze 14% bijtelling krijgen sowieso niet. Met louter winterbanden als CO2 uitstoot verzwaarder blijft een prius nog wel binnen de grenzen. ;)

• 0

Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk aan, maar er is geen enkele auto waarvan de CO2 uitstoot ook maar in de buurt komt van de gehomologeerde waarde.

Ik wil nog even een ander punt aankaarten:

Op mijn Prius mag ik willekeurig afschrijven. Omdat ik over 2011 weinig verdiend heb wil ik die afschrijving op 0% houden. Over 2012 liggen mijn verdienste gelukkig aanmerkelijk hoger en dan wil dus ook meer gaan afschrijven. Dat betekent ook dat mijn autokosten in 2011 beneden de 14% van de cataloguswaarde blijven. Dus hoef ik alleen maar die autokosten als bijtelling op te voeren. Klopt deze redenering?

• 0

Dag Gerritvans,

Dat zie je helemaal goed. Scherp ook, want veel ondernemers (maar ook fiscalisten) missen dit gevolg van de optie om willekeurig af te schrijven. De focus ligt doorgaans op sneller afschrijven, terwijl uitgesteld afschrijven ook mooie voordelen kan hebben.

groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar