• 0

Overname bedrijf

Beste,

 

Ik kwam onlangs een mooi klein bedrijfje tegengekomen die toevallig te koop stond. Ik had met de eigenaar binnen enkele dagen de hand geschud en aanbetaald. Echter, ik heb geen schriftelijke overeenkomst gemaakt met deze man, alleen mondeling. We willen de zaak zo snel afronden en bij de inschrijving van de KVK meteen de restant overmaken. Ik heb de huisbaas gesproken die me verteld dat het niet verstandig is om de zaak zo snel af te handelen zonder dat ik ben getoetst voor de BKR.

Nu is mijn vraag.. Doe ik dit wel goed? Ik weet van mezelf dat ik gewoon nooit schulden heb gehad, wel een aantekening bij justitie (vechtpartij tijdens uitgaan). Heeft dit enige gevolgen voor mij?

De huisbaas zegt dat hij minimaal een maand nodig heeft om alles in orde te maken zodat ik de contracten kan tekenen en de huidige eigenaar wilt niet zo lang gaan wachten.

Of wanneer ik uitslag van de BKR krijg, kan ik er van uit gaan wanneer dit positief is, de zaak zonder zorgen afhandelen (volledige overname som overmaken) en bij de KVK de zaak op mijn naam zetten?

Ik ben erg gestressed en hopelijk kunnen jullie mij meer inzicht geven hierop.

 

Dit is de eerste bedrijf die ik overneem en ben nog erg onervaren met het overnemen van een bestaand bedrijf.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In dit geval zal ik met name even rustig aan doen.

 

Je hebt te maken met de verhuurder, die kan jouw als partij weigeren. Dit komt vaker voor, met name bij grotere bedrijven. Er zal een kredietwaardigheidsonderzoek gedaan worden. Misschien ben je wel veel kredietwaardiger dan de huidige huurder, maar daarmee hebben ze inmiddels wel ervaring. Als de keus is tussen een nieuw contract en een indeplaatsstelling, dan moet je kijken naar de voorwaarden. Maar de voorwaarden zal wellicht slechter zijn bij een nieuw contract, aangezien zij nu een luxe positie hebben (jij moet namelijk wel daar huren).

 

Tevens zal je een vergunning aan moeten vragen bij de gemeente. Dan wordt de Wet BIBOB meegenomen (hoe kom je aan je geld?).

 

Zolang je van bovenstaande partijen geen goedkeuring hebt, heeft een overname geen zin. Maar om dit als ontbindende voorwaarden in contract op te nemen, kan lastig zijn aangezien de verkopende partij daar geen schuld aan heeft.

 

Verder is de horeca zeker geen slechte handel. Eerlijk gezegd is dat juist (met name op het gebied van fastfood) in de huidige tijd een uitstekende handel, in vergelijking met andere branches in winkelpanden. Maar als je als eigenaar niet zelf 40 tot 100 uren inzet, dan wordt het zekers lastig.

Ik ben het zekers niet eens met de kritieken over fastfoodzaken. Je kunt ze niet allemaal over een kam scheren, en dat wordt wel gedaan.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Zolang je van bovenstaande partijen geen goedkeuring hebt, heeft een overname geen zin. Maar om dit als ontbindende voorwaarden in contract op te nemen, kan lastig zijn aangezien de verkopende partij daar geen schuld aan heeft.

 

Die volg ik even niet :)

 

Als beide partijn het er over eens zijn dat het niet kunnen huren van een locatie die overgenomen wordt een ontbindende voorwaarde is dan kan dat toch gewoon in de overeenkomst opgenomen worden? Dat heeft toch niets te maken met schuldvragen? Vergelijk het met een koopovereenkomst onder voorbehoud van financiering.

 

Of de verkoper in dit stadium akkoord gaat met die voorwaarde is een tweede, maar dat is dan een kwestie van onderhandelen - bijvoorbeeld bij het niet doorgaan van de overname enkel de aanbetaling verschuldigd is. Maar ik zou altijd eerst hoger inzetten.

 

Of sla ik de plank nu helemaal mis?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kun je het vergelijken met een voorbehoud van financiering. Maar de verkoper hoeft toch niet akkoord te gaan met een dergelijke voorwaarde? Datzelfde geldt voor de voorwaarden zoals boven vermeld.

 

Als er niets aan de hand is, kan de huurcontract en de horecavergunning overgenomen worden. Waarom zou ik (als ik verkoper was) akkoord gaan met een dergelijke ontbindende voorwaarde? Zeker als ik al een aanbetaling heb ontvangen ;)

 

Alleen als de verhuurder er niet mee eens gaat, zit je als verkoper met een doorlopende huurcontract en feitelijk een lege zaak :P

Mijn advies is om de 2 vermelde punten op te nemen als ontbindende voorwaarden, maar ik geef tevens aan dat het lastig kan zijn dat de verkopers daar mee akkoord gaan.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.