• 0

Model akkoordverklaring crediteurenakkoord

Hallo,

ik ben mijn BV aan het opheffen en bezig om met de laatste crediteuren een crediteurenakkoord te sluiten, tegen finale kwijting. Met iedereen al telefonisch akkoord gekregen (op 1 na.. maar daar ga ik toch een brief naar sturen).

 

Nu ben ik nog op zoek naar een juridisch model voor een overeenkomst tot akkoordverklaring. Ik kan op internet eigenlijk niet iets geschikts vinden en alle juristen uit mijn vriendenkring zijn op vakantie ;-(

Wie o wie kan mij helpen met een model?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb dit ooit gebruikt:

 

Datum : [datum]

Betreft : Verzoek om sanering vordering [naam schuldeiser]

 

 

Geachte heer, mevrouw,

 

Hierbij verzoeken wij vriendelijk om uw aandacht.

 

De vennootschap [naam onderneming] verkeerd door omstandigheden in een zeer slechte financiële situatie. De schulden zijn zodanig hoog opgelopen dat een (vrijwillige) schuldsanering de enige mogelijkheid is om de schuldenlast te doen verminderen.

 

Er zijn middelen om een vrijwillige schuldsanering door te voeren. Hiervoor vragen wij uw medewerking. Aan alle schuldeisers wordt een aanbod gedaan van € 500 + 25% van de restant vordering. In uw situatie betekent dat, dat van uw openstaande vordering ad € X een bedrag ad € Y zal worden voldaan. Het overige verzoeken wij u prijs te geven.

 

Volledigheidshalve merken wij op dat [naam eventuele preferente schuldeiser, b.v. fiscus] op alle bezittingen van de vennootschap beslag heeft gelegd. In geval van faillissement zullen slechts de curator en [naam eventuele preferente schuldeiser] worden voldaan.

[naam eventuele preferente schuldeiser] heeft medewerking toegezegd aan de sanering onder specifieke voorwaarden. De belangrijkste is, u dient allen akkoord te gaan.

 

Indien u akkoord gaat met het bovenstaande verzoeken wij u dit schrijven voor akkoord retour te faxen aan: ............................. Wij dienen uw retourfax uiterlijk [datum] in ons bezit te hebben.

 

Hoogachtend,

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Zie hier even een copy pasta uit een dossier:

 

"Als er binnen een minnelijke regeling, zoals nu het geval is, een belangrijk deel van alle schuldeisers akkoord is, en enkele partijen weigeren, dan bestaat de mogelijkheid om deze partijen via de rechtbank te dwingen om eveneens akkoord te gaan. Immers deze weigeraars schaden de belangen van de overige schuldeisers die wel hebben ingestemd met het voorstel. De weigerende partijen, waaronder ook u, worden dan in het belang van de overige schuldeisers, door de rechtbank gedwongen om eveneens toe te treden tot het akkoord."

 

Wat wel belangrijk is om te weten; wie gaat er niet akkoord? Bijvoorbeeld; een pensioenfonds gaat nooit akkoord daar zijn volledige vordering door het UWV betaald wordt.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Kan ik met de crediteuren die wel akkoord zijn, de afspraak afhandelen en dan alleen met die overgebleven crediteuren een faillissement aanvragen?

 

Wat zou daar het nut van zijn?

 

 

Danny

 

Minder schulden zou je denken. Maar volgens mij mag dat niet. Alles of niets. Als er 20 akkoord gaan en 2 niet, dan kun je bij de rechter proberen afdwingen dat de 2 die nog niet akkoord gaan alsnog akkoord gaan.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou daar zeer voorzichtig mee zijn. Benadeling van crediteuren in het zicht van een faillisement brengt bestuurdersaansprakelijkheid in zicht.

 

Het heeft overigens ook weinig zin (tenzij 1 van de crediteuren familie is oid). Weliswaar ben je een aantal crediteuren kwijt, voor de rest van de crediteuren staat er een hoger bedrag open dan wanneer alle crediteuren procentueel hetzelfde krijgen. Misschien wil je de welwillende crediteuren 'belonen' voor hun inschikkelijkheid, maar als een crediteurenakkoord niet haalbaar is, zou ik het netjes volgens de regels doen en alle crediteuren dezelfde weg laten volgen. Als er preferente vorderingen zijn die buiten de boot vallen, worden de complicaties alleen maar erger.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen voor de antwoorden!

 

inderdaad vind ik het erg vervelend voor de crediteuren die wel akkoord gaan. Maar goed, zij weten waarschijnlijk ook dat het zo werkt, dat iedereen akkoord moet gaan.

Ik heb inmiddels contact gekregen met de hoofdcrediteur en een afspraak gemaakt. Ik hoop alsnog een akkoord te kunnen sluiten.

 

Dan nog een ander vraagje: ik heb alle crediteuren inmiddels benaderd. Nu zitten daar ook een paar "kleine" tussen. Het gaat echt maar om bedragen tussen de 200 en 450 euro. Twee daarvan willen eigenlijk ook niet echt mee, zijn nog niet helemaal overtuigd. Is het niet mogelijk om deze dan toch geheel of voor 50% te betalen?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat echt maar om bedragen tussen de 200 en 450 euro. Twee daarvan willen eigenlijk ook niet echt mee, zijn nog niet helemaal overtuigd. Is het niet mogelijk om deze dan toch geheel of voor 50% te betalen?

 

Ik begrijp dat het dus zeer verstandig is de poot stijf te houden en vooral geen akkoord na te streven ;)

 

Alle crediteuren hebben recht op hun geld, denk ik zo. Maar dat zit er blijkbaar niet in. Wat is er op tegen de pijn te verdelen over alle partijen. Als je een faillisement kan voorkomen, is het een ander verhaal, maar dat lukt niet begrijp ik......

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog steeds bezig om een faillissement te voorkomen. Ik snap dat je elke crediteur gelijk moet behandelen. Ik heb alle crediteuren hetzelfde aanbod gedaan. Maar het lijkt me zo vreselijk om een faillissement aan te moeten vragen omdat 1 kleine crediteur niet akkoord wil gaan. Moet ik dan voor zo'n klein bedrag naar de rechter om het alsnog af te dwingen?

Misschien kan ik beter nogmaals een verzoek indienen bij deze crediteuren.

Link naar reactie
  • 0

Truuske: als 1 crediteur niet akkoord gaat maar de rest wel dan kun je een faillissement alsnog afwenden door een akkoord te forceren bij de rechter.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog steeds bezig om een faillissement te voorkomen. Ik snap dat je elke crediteur gelijk moet behandelen. Ik heb alle crediteuren hetzelfde aanbod gedaan. Maar het lijkt me zo vreselijk om een faillissement aan te moeten vragen omdat 1 kleine crediteur niet akkoord wil gaan. Moet ik dan voor zo'n klein bedrag naar de rechter om het alsnog af te dwingen?

Misschien kan ik beter nogmaals een verzoek indienen bij deze crediteuren.

 

Misschien is het een kwestie van herhaaldelijk onder de neus wrijven dat meer dan wat er nu op tafel ligt, er niet in zit? Procedurekosten gaan tenslotte van het beschikbare vermogen af.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.