• 0

Emotie management!

Bij ondernemen gaat het voor een groot gedeelte om EMOTIES. Emoties van jezelf en van een ander. Veel mensen zijn zich hiervan wel bewust maar weten er niet goed mee om tegaan. Zeker in veranderingsprocessen zijn emoties van essentieel belang! Een pionier in hart en nieren heeft een voortjagend karakter. Vaak ontstaat er stress en frustratie als het bedrijf van de pionier stagneert. Dit heeft alles te maken met emotie waarnaar verlangt wordt.

 

Susanne Piet schreef een zeer interessant boek hierover! "emotiemanagement: werken met emoties van jezelf en anderen".

 

Denk niet te snel dat je wel weet hoe op een effectieve manier met emotie om te gaan want het is zeer complex.

 

In het boek haalt Susanne een zestal adviezen aan uit het blad Fortune, voor managers die de vaart erin willen houden als de organisatie in zijn vet gaar smoort, ik wilde ze jullie niet onthouden:

 

  • Creeer expres een crisis door een financieel verlies te benadrukken of door een fout te laten escaleren. Hierdoor heb je een gevaarsignaal
     
  • Verbied alle overbodige uitgaven zoals luxe bedrijfsauto's, of vip-restaurants voor directie
     
  • Stel de doelstellingen voor omzet, productiviteit en doorlooptijd zo hoog zodat deze alleen te halen zijn als de organisatie verandert.
     
  • Geef de werknemers meer informatie over de tevredenheid van de klanten en financiele resultaten.
     
  • Laat werknemers regelmatig overleggen met ontevreden klanten, verontruste aandeelhouders en ontstemde leveranciers
     
  • Laat alle preken over succes achterwege en houd wezenlijke discussies over de problemen in de organisatie.

 

Ik zal proberen contact op te nemen met Susanne en haar te overtuigen van de positieve werking van HL. Zij zou een zeer mooie aanvulling zijn op onze discussies.

 

Later meer.

 

Groet,

 

Kanban (vol emotie)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben altijd zeer geinteresseerd in de emotie van de mens in combinatie met elkaar.

 

Sommige uitspraken van Susanne spreken mij aan, maar zie hier en daar ook "opgelegde emoties".

Maar misschien moet ik eerst het boek lezen zodat de achtergrond van deze statements mij duidelijk word.

Als mijn manager mij constant gaat uitproberen, dan zal ik uit emotie toch de andere kant op gaan. En dat heeft niets te maken met het "er niet mee om kunnen gaan".

Manager-emoties worden in mijn ogen sneller bedrijfsemoties (dus ook van de medewerker) als hij/zij emoties deelt i.p.v. "afdwingt".

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het boek maakt echt heel veel duidelijk! Je denkt er al veel van te weten.....denkt!

 

Emotie is uiteindelijk de belangrijkste drijfveer van de mens!

 

Kanban

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dat klopt! Maar iedereen beschikt over hetzelfde aantal emoties (vreugde, verdriet, pijn -- ehhh nog 2 maar die ben ik even kwijt) die de signalen naar de geest geven. Het is dus afhankelijk hoe een ieder daarmee omgaat. De een kan meer hebben dan de ander.

En hoe vaak komen we niet tegen dat het werken met emoties overslaat naar "manupileren".

Ik zal zeker haar boek lezen. Ben altijd geinteresseerd in the human mind (van Dahli Lama tot Susan e.v.).

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Let me help you out!

 

Ekman en Friezen kwamen op een zestal emoties:

 

geluk, angst, bedroefdheid, verrassing, boosheid, walging!

 

Panksepp onderkent er 4:

 

verlangen, vrees, woede en paniek.

 

Natuurlijk zijn er veel meer maar dit zijn meng-vormen van de basisemoties.....denk aan de basis kleuren waarmee vele kleuren te vermengen zijn!

 

dus....

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

OK, nu begin ik me zorgen te maken ;)

 

Quote je die lui uit je hoofd... want dan krijg ik last van de emotie verassing ;)

 

Ik denk dat het heel moeilijk is om emoties te managen. Woorden geven (over het algemeen) geen goed beeld van wat je eigenlijk over wilt brengen en emoties zorgen ervoor dat de uiterst onstabiele grond van woorden er nog eens voorzichtigjes onderuit gehaald wordt.

 

Het onderkennen en kennen van verschillende emoties is erg belangrijk, maar niet iedereen staat open voor emotie management... Of begrijp ik het woord verkeerd?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Let me help you out 2:

 

Ik citeer Susanne Piet:

 

Emotiemanagement beschrijft de praktijk van emotionele intelligentie (een al dan niet aangeleerd en in principe meetbaar vermogen, zoals het vermogen emoties te kunnen onderkennen, om te kunnen samenwerken, en om het te kunnen volhouden in het leven.

 

Hoe pak je het aan je emotionele intelligentie operationeel te maken? Welke inzichten moet je hebben? Wat moet je weten over emoties, over communicatie, over macht, over organisatie, over tijd? Emotie management is het resultaat van inzicht in je eigen emotie en die van anderen, maar je moet daar wel je hoofd bij houden. De kern ervan bestaat uit het regisseren van de wederzijdse invloed tussen denken en doen!

 

Het managen wordt dus voornamelijk gezien als het hebben van inzicht in emoties die gebruiken om bijvoorbeeld veranderingen tot stand te brengen!

 

Zeer belangrijk onderwerp wat niet vaak ter sprake komt!

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Klinkt als een zeer interessant boek! Haakt lekker in op de populariteit van kreten en concepten als 'emotionele intelligentie' (iets, wat een ondernemer zeker nodig heeft om succesvol te zijn, ik ga hier zo nog even verder op in) en [vul hier een toverwoord in]-management.

 

Wat ik er zelf in meen te lezen is dat je beter leert inzien hoe mensen in elkaar zitten en ze met wat je weet beter kunt managen (sturen, of misschien zelfs manipuleren?). Bij veel in het leven gaat het toch om wat je bereiken wilt en hoe je dit bereiken wilt.

 

Emotionele intelligentie; het leren omgaan met je eigen emoties bijvoorbeeld. Als je ruzie hebt, ga je dan met een verhit hoofd de ruzie eerst uitbakkelijen of zeg je: "Ik ga even een ommetje maken, we praten zometeen verder.".

Grote kans, dat als je je ommetje gemaakt hebt, het gesprek op een heel andere manier, rustiger en constructiever, verder gevoerd kan worden.

Laat je je meeslepen door een sentiment of kan je er voor kiezen even verstandelijk te kijken naar een situatie?

Als je bedrijf niet meteen zo van start gaat als je had gehoopt, kies je dan voor je gevoel van teleurstelling of kies je er voor om uit te zoeken hoe je iets kunt verbeteren in je bedrijfsproces?

 

Emotie management is iets anders dan emotioneel management ;)

"Buuuh, ik zeg het voor de aller-aller-allerlaaste keer, buuh, ook al heeft het geen zin, snif, want jij luistert toch nooit, jij bent alleen maar met jezelf bezig, weuuuuuuh, buuuh, maar, snif, snif, de lunch staat klaar. Zo. Snif."

 

'uitvinder' van de term 'emotional intelligence':

http://www.ascd.org/readingroom/edlead/9609/oneil.html

 

Een artikel uit Times Magazine:

http://users.castel.nl/~oschw/emotii.htm

 

Klein NL-talig artikeltje:

http://vdab.be/magezine/2001-04/eq.shtml

 

Een zoektocht bij Google op "emotionele intelligentie" levert in elk geval plenty resultaten op.

 

-------------------------------------

 

Mijn eigen devies:

learn how to respond, not react.

 

Helaas is daar geen goed Nederlands equivalent voor, maar dit doet het ook prima.

Vaak komt het neer op eerst denken, dan doen.

Proberen te begrijpen wat de motieven van iemand anders zijn.

 

Interessant proces in elk geval!

 

Groeten,

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Emotie management heeft inderdaad alles te maken met E.I.

 

Je kunt echt pas wat voor een ander betekenen als je jezelf kent. Dat is heel erg moeilijk, want uiteindelijk is de mens het meest bang voor zichzelf!!!!!!!!!!!!!!!

 

Toch eens even kijken of ik Susanne Piet kan bereiken. Zou leuk zijn als ze online gaat op HL

 

Kanban

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.