• 0

waardering inbreng partners bij startup

Hoi,

 

Om de aandelenverdeling te bepalen proberen we diverse zaken die door partners worden ingebracht in geld uit te drukken. Graag jullie mening/feedback want het valt niet mee om het onderling eens te worden..

 

Achtergestelde lening terugbetaald tussen jaar 4 en 7. Rente 4% per jaar.

Waardering inbreng = kans op fiasco = 33%*leenbedrag.

 

Patent: 20.000 euro.

 

Klant: Waardering inbreng = concrete orderbedrag. (Opdracht is voor exploratief onderzoek)

 

Subsidie rechten (50% matching) : waardering is 10% van subsidiebedrag

 

Alvast bedankt

 

Iemand ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naar aanleiding van je pm zal ik ook hier reageren, hoewel dit niet mijn sterkste kant is.

 

Een achtergestelde lening is geen deelname in aandelen en draagt op zich wel het risico van totaal verlies, maar wordt indien de zaken naar verwachting lopen uitbetaald. Als het gaat om storting in aandelen is de zaak duidelijk lijkt me.

 

De inbreng van een order, zal niet het gehele orderbedrag in aandelen waard zijn. Het is wel waar dat je dit bedrag gaat ontvangen als je de order uitvoert, maar daar staat arbeid, inkoop, risico en kosten tegenover. Deze inbreng is moeilijk te waarderen, als het zou gaan om een portefuille dan zijn er wel vuistregels zoals 6 X de te verwachten winst, maar dat blijft koffiedik kijken. Een éénmalige order zou ik niet hoger waarderen als de te behalen winst.

 

De inbreng van een subsidie heeft waarde. Vraag is alleen waar je die subsidie aan te danken hebt. subsidieadviseurs rekenen 10 tot 15 % van het subsidiebedrag. Dat zou ook kunnen gelden als grondslag voor de waardering van de inbreng.

 

Bij een patent zijn niet de kosten van het patent maar de te behalen winsten met het patent van belang. Er zijn patenten genoeg die het nooit halen tot de markt. De vraag is dus wat denkt het bedrijf met dit patent aan (extra) winst te kunnen realiseren. Ook hier zou je de vuistregel 6 X de winstverwachting op los kunnen laten. (Ik weet zeker dat er mensen zijn die het niet met mij eens zijn, maar het zijn maar suggesties).

 

Ik begeef me nu op glad ijs, maar ik hoop je enkele richtingen te hebben gegeven waarin je zou kunnen denken.

 

Misschien zijn er hier ook anderen die meer ervaring hebben met de waardering van deze zaken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Iemand,

 

Leuke vraag, ik denk dat veel ondernemers dit soort problemen herkennen. Targon, goede poging!

 

In mijn optiek is elke redenering mogelijk als het gaat om waarderingen. Alles hangt af van de onderhandelingen tussen partijen. Er bestaat geen objectieve formule als het gaat om waardebepaling van startups of (meer) volwassen ondernemingen. Ook bij beursgenoteerde ondernemingen hangt alles af van de psychologie van de verschillende marktpartijen.

 

Veel investeerders schatten de waarde van een startup op nihil. De redenering is dat een bedrijf pas waarde krijgt met betaalde omzet. Sommigen gaan zelfs zover dat een bedrijf pas waarde heeft als het cash genereert.

 

In jouw positie zou mijn redenering zijn: we beginnen met z'n allen met niets dus we verdelen de aandelen gelijkmatig over het aantal personen. Ik denk dat elke andere verdeling de kans op problemen in een later stadium vergroot.

Trouwens besef ook dat je nog heel lang met elkaar verder moet. Als dit al veel problemen geeft hoe moet het dan later als het gaat over overleven of niet.

 

Succes met de onderhandelingen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Even een reactie uit de wereld van de Informal Investors. Bij nieuwe bedrijven wordt een achtergestelde lening van een initiatiefnemer of aandeelhouder wel degelijk gezien als eigen vermogen in de praktische zin. Formeel is het garantievermogen. Achtergestelde leningen worden dus gewaarderd op nominale waarde, tenzij de rente erg hoog is. Dan is het nominale waarde minus contante waarde rentebetalingen (20% discount rate)

 

Patent 20.000 euro: lijkt me prima ook al is het volstrekt arbitrair. Wat kan er mee verdient worden in de toekomst? Wat moet er nog geïnvesteerd worden? Wat is de kans dat de plannen niet uitkomen? Dat zijn de bepalende factoren voor de waardering van een patent. Een andere benadering is om te kijken wat de ontwikkeling van het idee tot nog toe gekost heeft.

 

Klanten zijn best wel veel waard. De bruto marge van de orderprortefuille mag zoiezo in de boeken. Ook vervolgorders of nieuwe klanten die zonder hulp van de andere partner binnengehaald zullen/kunnen worden, maar dan met een discount natuurlijk.

 

Subsidies zijn geen inbreng, tenzij ze al in het bedrijf zitten en er waarde mee ontwikkeld is.

 

Kortom, waardering is best lastig maar goed te doen indien alle betrokkenen redelijk zijn. Het is niet ingewikkeld en komt vooral neer op gezond verstand.

 

Het is vooral de teoretische faalkans die continu roet in het eten gooit. De statistisch kans van slagen van een normaal inovatief bedrijf dat aan het starten is, is ca. 10%. Dus van je toekomstige cashflow blijft weinig over, als je die vermenigvuldigt met 10%.

 

En goede investeerders weten dat geen enkele ondernemer zich bij voorbaat aan de statistiek zal onttrekken. De statistiek kan alleen op lange termijn verslagen worden door goede samenwerking en stelselmatig elimineren van risicofactoren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.