• 0

vrouw in dienst van holding ?

Mijn vrouw verliest haar baan en ik kan haar mogelijk een betrekking bieden in mijn holding. Die is momenteel personeelsloos, ik werk elders 40 uur per week. Er is m.i. dan sprake van een gezagsverhouding, zij werkt dan als secretariële hulp voor mij.

Doel hiervan is mijn aantal werkuren te verminderen, de kosten van mijn acciountant te verminderen, en haar natuurlijk uit de WW te houden.

Hoe moet ik dit opzetten zodat zij bij faillissement of liquidatie (mocht het dus niet lukken) daarna gewoon recht heeft op WW en welke haken en ogen zitten er aan ?

Stel, ik wil haar ca. € 1500 bruto per maand betalen voor 20 uur per week (ik reken dan met totaal ca € 2200 kosten voor de vennootschap). Is dit mogelijk ?

 

Men raadde mij aan haar als eenmanszaak in te laten schrijven zodat ze bepaalde starterskortingen kon toucheren, en bij WW aanvraag dit gelijka an het UWV te laten melden. Die geven je dan kennelijk een onderzoeksperiode van ca. 6 maanden om een haaldbaarheidsonderzoek te doen, met behoud van recht op uitkering mocht het niet lukken. Is dit een betere weg ? Ik leef namelijk liever niet op de zak van de staat, tenzij het niet anders kan uiteraard...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Ztarter,

 

Dat er sprake is van een gezagsverhouding is onjuist. Tussen echtelieden bestaat die juist doorgaans niet vanwege de persoonlijke relatie, zodat ze niet verplicht sociaal verzekerd is en geen rechten meer heeft op WW en WIA.

 

Als zij een eenmanszaak start, vervallen die rechten eveneens. Ook ondernemers met een eenmanszaak vallen buiten het sociaal stelsel. Dat ze binnen de WW het 6 maanden mag proberen, klopt, maar alleen als ze voor aanvang van de WW nog geen ondernemer is.

 

Daarnaast zal zij niet kwalificeren als ondernemer indien ze enkel vanuit haar eenmanszaak voor jouw BV werkt. Dat is gewoon een verkapte dienstbetrekking. Ik kan me ook niet indenken dat het UWV een dergelijk starterstraject accordeert. Als je haar uit de staatsbijdrage wilt houden (of zij zichzelf natuurlijk) dan zal haar onderneming echt substantie moeten hebben in de vorm van meerdere klanten, uiterlijke kenmerken, risico lopen, etc.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.